Inżynieria oprogramowania: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 45: | Linia 45: | ||
# [[Io-5-wyk-toc|Język UML, cz. I]] ([http://elearning.cs.put.poznan.pl/mediawiki/flash_files/io/io-5-wyk/player.html swf], [[media:io-5-wyk.pdf|pdf]]) ([[io-5-lab-wiki|Ćwiczenia]]) | # [[Io-5-wyk-toc|Język UML, cz. I]] ([http://elearning.cs.put.poznan.pl/mediawiki/flash_files/io/io-5-wyk/player.html swf], [[media:io-5-wyk.pdf|pdf]]) ([[io-5-lab-wiki|Ćwiczenia]]) | ||
# [[Io-6-wyk-toc|Język UML, cz. II]] ([http://elearning.cs.put.poznan.pl/mediawiki/flash_files/io/io-6-wyk/player.html swf], [[media:io-6-wyk.pdf|pdf]]) ([[io-6-lab-wiki|Ćwiczenia]]) | # [[Io-6-wyk-toc|Język UML, cz. II]] ([http://elearning.cs.put.poznan.pl/mediawiki/flash_files/io/io-6-wyk/player.html swf], [[media:io-6-wyk.pdf|pdf]]) ([[io-6-lab-wiki|Ćwiczenia]]) | ||
# Metody formalne ([http://elearning.cs.put.poznan.pl/mediawiki/flash_files/io/io-7-wyk/player.html swf], pdf) ([[io-7-lab-wiki|Ćwiczenia]]) | # [[Io-7-wyk-toc|Metody formalne]] ([http://elearning.cs.put.poznan.pl/mediawiki/flash_files/io/io-7-wyk/player.html swf], [[media:io-7-wyk.pdf|pdf]]) ([[io-7-lab-wiki|Ćwiczenia]]) | ||
# [[Io-8-wyk-toc|Wzorce projektowe]] ([http://elearning.cs.put.poznan.pl/mediawiki/flash_files/io/io-8-wyk/player.html swf], [[media:io-8-wyk.pdf|pdf]]) ([[io-8-lab-wiki|Ćwiczenia]]) | # [[Io-8-wyk-toc|Wzorce projektowe]] ([http://elearning.cs.put.poznan.pl/mediawiki/flash_files/io/io-8-wyk/player.html swf], [[media:io-8-wyk.pdf|pdf]]) ([[io-8-lab-wiki|Ćwiczenia]]) | ||
# [[io-9-wyk-toc|Zarządzanie konfiguracją]] ([http://elearning.cs.put.poznan.pl/mediawiki/flash_files/io/io-9-wyk/player.html swf], [[media:io-9-wyk-bw.pdf|pdf]], [[media:io-9-wyk-color.pdf|pdf kolor]]), [[media:io-9-lab.pdf|Ćwiczenia]] | # [[io-9-wyk-toc|Zarządzanie konfiguracją]] ([http://elearning.cs.put.poznan.pl/mediawiki/flash_files/io/io-9-wyk/player.html swf], [[media:io-9-wyk-bw.pdf|pdf]], [[media:io-9-wyk-color.pdf|pdf kolor]]), [[media:io-9-lab.pdf|Ćwiczenia]] |
Wersja z 10:53, 7 wrz 2006
Forma zajęć
Wykład (30 godzin) + laboratorium (30 godzin)
Opis
Przedmiot obejmuje następujące jednostki wiedzy z zakresu inżynierii oprogramowania wymienione w standardzie kształcenia dla studiów I stopnia na kierunku Informatyka: projektowanie oprogramowania; procesy wytwarzania oprogramowania; wymagania i ich specyfikacja; walidacja i testowanie oprogramowania; ewolucja oprogramowania; zarządzanie przedsięwzięciem programistycznym.
Po zaliczeniu przedmiotu student powinien mieć opanowane podstawowe umiejętności w zakresie: posługiwania się wzorcami projektowymi; projektowania oprogramowania zgodnie z metodyką obiektową; dokonywania przeglądu projektu oprogramowania; specyfikowania wymagań dotyczących oprogramowania i przeprowadzania ich przeglądu; tworzenia, oceny i realizacji planu testowania; uczestniczenia w inspekcji kodu; zarządzania konfiguracją oprogramowania.
Zagadnienia dotyczące projektowania oprogramowania będą rozwijane w ramach przedmiotu "Zaawansowane projektowanie obiektowe", natomiast problemy i metody zarządzania przedsięwzięciem programistycznym (ze szczególnym uwzględnieniem planowania) będą szczegółowo dyskutowane w ramach przedmiotu "Zaawansowana inżynieria oprogramowania".
Sylabus
Autorzy
Autorem sylabusa jest dr hab. inż. Jerzy Nawrocki, prof. PP.
Moduły związane z tym przedmiotem zostały opracowane przez zespół z Instytutu Informatyki Politechniki Poznańskiej w składzie: Jerzy Nawrocki, Mirosław Ochodek, Łukasz Olek, Błażej Pietrzak i Bartosz Walter.
Wymagania wstępne
- Podstawy programowania
- Funkcje, relacje i zbiory. Elementy logiki matematycznej: rachunek zdań i tautologie. Rekurencja.
- Programowanie obiektowe.
Zawartość
- Zasady skutecznego działania
- Specyfikacja wymagań
- Kontrola jakości artefaktów
- Język UML
- Metody formalne
- Wzorce projektowe
- Zarządzanie konfiguracą
- Wprowadzenie do testowania
- Automatyzacja wykonywania testów
- Programowanie Ekstremalne
- Ewolucja oprogramowania i refaktoryzacja
Moduły
- Wprowadzenie do przedmiotu (swf, pdf) (Ćwiczenia)
- Zasady skutecznego działania (swf, pdf) (Ćwiczenia)
- Specyfikacja wymagań (swf, pdf, pdf kolor), Ćwiczenia
- Kontrola jakości artefaktów (swf, pdf, pdf kolor) (Ćwiczenia)
- Język UML, cz. I (swf, pdf) (Ćwiczenia)
- Język UML, cz. II (swf, pdf) (Ćwiczenia)
- Metody formalne (swf, pdf) (Ćwiczenia)
- Wzorce projektowe (swf, pdf) (Ćwiczenia)
- Zarządzanie konfiguracją (swf, pdf, pdf kolor), Ćwiczenia
- Wprowadzenie do testowania (swf, pdf) (Ćwiczenia)
- Automatyzacja wykonywania testów (swf, pdf) (Ćwiczenia)
- Programowanie Ekstremalne (swf, pdf, pdf kolor), Ćwiczenia
- Ewolucja oprogramowania i refaktoryzacja (swf, pdf) (Ćwiczenia)
Literatura
- K.Beck, A.Cynthia. Wydajne programowanie – Extreme Programming. Mikom, 2005.
- A. Cockburn, Jak pisać efektywne przypadki użycia, WNT, Warszawa, 2004.
- S.Covey. 7 nawyków skutecznego działania. REBIS, 2002.
- M.Fowler, K.Scott. UML w kropelce. LTP, 2002.
- R. Pressman, Software Engineering, McGraw-Hill, New York, 1997.