Paradygmaty programowania
Z Studia Informatyczne
Forma zajęć
Wykład (30 godzin) + laboratorium (30 godzin)
Opis
Kurs omawia paradygmaty pojawiające się we współczesnych językach programowania: programowanie imperatywne, obiektowe, funkcyjne i programowanie w logice. Pozwala to pogłębić znajomość języków programowania, a także zrozumieć podstawowe zagadnienia implementacyjne.
Sylabus
Autor
- Włodzimierz Moczurad
- Małgorzata Moczurad
Wymagania wstępne
- Logika i teoria mnogości
- Wstęp do programowania
- Algorytmy i struktury danych
Zawartość
- Pojęcia ogólne
- Opis składni i semantyki języków programowania
- Typy
- Przekazywanie parametrów do podprogramów
- Abstrakcyjne typy danych
- Przeładowywanie operatorów i podprogramów
- Polimorfizm
- Programowanie imperatywne
- Zmienne
- Struktura blokowa
- Wiązanie statyczne i dynamiczne
- Organizacja wywołań podprogramów
- Przydział pamięci na stosie i na stercie
- Przykłady z języków C, Fortran, Pascal
- Programowanie obiektowe
- Klasy jako abstrakcyjne typy danych
- Dziedziczenie
- Późne wiązanie wywołań
- Polimorfizm
- Szablony i klasy rodzajowe
- Przykłady z języków C++, Java, C#, Ada 95, Smalltalk
- Programowanie funkcyjne
- Funkcje jako model programowania
- Rachunek lambda
- Dopasowywanie wzorca
- Otypianie
- Rekursja
- Leniwa ewaluacja
- Funkcje wyższego rzędu
- Przykłady z języków Lisp, Scheme, ML, Haskell
- Programowanie w logice
- Rachunek predykatów w Prologu
- Rezolucja
- Listy
Literatura
- Robert Sebesta: Concepts of Programming Languages. Addison Wesley, 2005
- Peter Van Roy, Seif Haridi: Concepts, Techniques, and Models of Computer Programming. MIT Press, 2004
- Ken Arnold, James Gosling: The Java Programming Language. Addison Wesley, 2005 / Java. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 1999
- Jeffrey Ullman: Elements of ML Programming. Prentice Hall, 1997
Moduły
- Co to jest paradygmat programowania? (ćwiczenia)
- Semantyka zmiennych (ćwiczenia)
- Typy, typy abstrakcyjne (ćwiczenia)
- Podprogramy (ćwiczenia)
- Programowanie obiektowe — przegląd (ćwiczenia)
- Programowanie funkcyjne — przegląd (ćwiczenia)
- Programowanie w logice — przegląd (ćwiczenia)
- U podstaw programowania funkcyjnego — rachunek lambda (ćwiczenia)
- U podstaw programowania obiektowego — rachunek sigma (ćwiczenia)
- Programowanie funkcyjne w Haskellu I (ćwiczenia)
- Programowanie funkcyjne w Haskellu II (ćwiczenia)
- Programowanie funkcyjne w Haskellu III (ćwiczenia)
- Programowanie w logice w Prologu I (ćwiczenia)
- Programowanie w logice w Prologu II (ćwiczenia)
- Inne paradygmaty warte wspomnienia (ćwiczenia)