Programowanie funkcyjne: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Przemek (dyskusja | edycje)
Kubica (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Linia 28: Linia 28:
* Uleniwianie i spamiętywanie
* Uleniwianie i spamiętywanie
* Strumienie
* Strumienie
=== Wytyczne dotyczące sposobu prowadzenia ćwiczeń ===
<p align="justify">
Kolejnym wykładom towarzyszą strony z materiałami do ćwiczeń.
Na stronach tych znajdują się zadania podzielone na "prace domowe" i "ćwiczenia".
W przypadku studiów internetowych, prace domowe stanowią propozycje zadań,
jakie studenci mają rozwiązywać regularnie, a rozwiązania przesyłać do
oceny prowadzącemu zajęcia.
Zadania umieszczone jako "ćwiczenia" mają charakter uzupełniający.
</p>
<p align="justify">
W przypadku studiów stacjonarnych zarówno prace domowe jak i ćwiczenia
stanowią propozycje zadań do wykorzystania w trakcie zajęć laboratoryjnych.
Zadań tych jest więcej, niż można rozwiązać w trakcie standardowych 90 minut.
Wybór zadań pozostawiamy w rękach prowadzących zajęcia.
</p>
<p align="justify">
Proponujemy, aby mniej więcej w połowie wykładów, gdy studenci poznają już
podstawy Ocamla oraz podstawowe techniki programowania funkcyjnego, aby
zaprzestać robienia prac domowych lub zadań na rzecz większego programu zaliczeniowego.
Najlepiej, aby program zaliczeniowy wykorzystywał któryś z mechanizmów charakterystyczny dla
programowania funkcyjnego, np. procedury wyższych rzędów, funktory czy strumienie.
</p>


=== Literatura ===
=== Literatura ===

Wersja z 05:15, 16 sie 2006

Forma zajęć

wykład (30 godz.) + laboratorium (30 godz.)

Opis

Celem przedmiotu jest przedstawienie programowania funkcyjnego – paradygmatu i stylu programowania, oraz towarzyszących mu technik programistycznych. Wykłady obejmują wprowadzenie do wybranego języka funkcyjnego (Ocaml) oraz podstawowe pojęcia i techniki programowania funkcyjnego. Laboratoria obejmują praktyczną naukę programowania funkcyjnego, zwieńczoną realizacją średniej wielkości programu.

Sylabus

Autor

  • Marcin Kubica

Wymagania wstępne

  • Wstęp do programowania
  • Logika i teoria mnogości

Zawartość

  • Podstawowe konstrukcje wybranego funkcyjnego języka programowania
  • Typy danych
  • Proceudry wyższych rzędów
  • Model obliczeń programów funkcyjnych (uproszczona semantyka operacyjna)
  • System typów dla fragmentu języka
  • Moduły i funktory
  • Konstrukcje imperatywne
  • Uleniwianie i spamiętywanie
  • Strumienie


Wytyczne dotyczące sposobu prowadzenia ćwiczeń

Kolejnym wykładom towarzyszą strony z materiałami do ćwiczeń. Na stronach tych znajdują się zadania podzielone na "prace domowe" i "ćwiczenia". W przypadku studiów internetowych, prace domowe stanowią propozycje zadań, jakie studenci mają rozwiązywać regularnie, a rozwiązania przesyłać do oceny prowadzącemu zajęcia. Zadania umieszczone jako "ćwiczenia" mają charakter uzupełniający.

W przypadku studiów stacjonarnych zarówno prace domowe jak i ćwiczenia stanowią propozycje zadań do wykorzystania w trakcie zajęć laboratoryjnych. Zadań tych jest więcej, niż można rozwiązać w trakcie standardowych 90 minut. Wybór zadań pozostawiamy w rękach prowadzących zajęcia.

Proponujemy, aby mniej więcej w połowie wykładów, gdy studenci poznają już podstawy Ocamla oraz podstawowe techniki programowania funkcyjnego, aby zaprzestać robienia prac domowych lub zadań na rzecz większego programu zaliczeniowego. Najlepiej, aby program zaliczeniowy wykorzystywał któryś z mechanizmów charakterystyczny dla programowania funkcyjnego, np. procedury wyższych rzędów, funktory czy strumienie.

Literatura

  1. H. Abelson, G. J. Sussman, Struktura i interpretacja programów komputerowych, WNT 2002.
  2. X. Leroy, The Objective Caml system, [1]
  3. E. Chailloux, P. Manoury, B. Pagano, Developing Applications with Objective Caml, [2]
  4. D. Rémy, Using, Understanding and Unraveling the Ocaml Language, [3]

Moduły

do testów:

inne wprowadzone z tex'a:

finalne: