Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 7: Szeregi liczbowe. Kryteria zbieżności: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Gracja (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Gracja (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Linia 735: Linia 735:
(patrz [[Analiza matematyczna 1/Wykład 1: Zbiory liczbowe#przyklad_1_36|przykład 1.36.]]):
(patrz [[Analiza matematyczna 1/Wykład 1: Zbiory liczbowe#przyklad_1_36|przykład 1.36.]]):


<center><math>S_k
<center><math>\displaystyle S_k
\ =\
\ =\
\cos 1+\cos 2+\ldots +\cos k
\cos 1+\cos 2+\ldots +\cos k
Linia 745: Linia 745:
częściowych
częściowych


<center><math>\forall k\in\mathbb{N}:\
<center><math>\displaystyle \forall k\in\mathbb{N}:\
|S_k|
|S_k|
\ \le\
\ \le\
Linia 774: Linia 774:
(patrz [[Analiza matematyczna 1/Wykład 1: Zbiory liczbowe#przyklad_1_36|przykład 1.36.]]):
(patrz [[Analiza matematyczna 1/Wykład 1: Zbiory liczbowe#przyklad_1_36|przykład 1.36.]]):


<center><math>S_k
<center><math>\displaystyle S_k
\ =\
\ =\
\sin 1+\sin 2+\ldots +\sin k
\sin 1+\sin 2+\ldots +\sin k
Linia 784: Linia 784:
częściowych
częściowych


<center><math>\forall k\in\mathbb{N}:\
<center><math>\displaystyle \forall k\in\mathbb{N}:\
|S_k|
|S_k|
\ \le\
\ \le\
Linia 811: Linia 811:
Zauważmy, że
Zauważmy, że


<center><math>\forall n\in\mathbb{N}:\
<center><math>\displaystyle \forall n\in\mathbb{N}:\
\bigg|\frac{(-1)^n\sin n}{3^n}\bigg|
\bigg|\frac{(-1)^n\sin n}{3^n}\bigg|
\ =\
\ =\
Linia 837: Linia 837:
Zauważmy, że
Zauważmy, że


<center><math>\forall n\in\mathbb{N}:\
<center><math>\displaystyle \forall n\in\mathbb{N}:\
\bigg|\frac{(-1)^n\cos n}{n^2}\bigg|
\bigg|\frac{(-1)^n\cos n}{n^2}\bigg|
\ =\
\ =\
Linia 876: Linia 876:
liczbową
liczbową


<center><math>\forall x,y\in\mathbb{R}\
<center><math>\displaystyle \forall x,y\in\mathbb{R}\
|xy|
|xy|
\ \le\
\ \le\
Linia 893: Linia 893:
'''(1)''' Dla dowolnych <math>x,y\in\mathbb{R},</math> mamy
'''(1)''' Dla dowolnych <math>x,y\in\mathbb{R},</math> mamy


<center><math>0
<center><math>\displaystyle 0
\ \le\
\ \le\
\big(|x|+|y|\big)^2
\big(|x|+|y|\big)^2
Linia 902: Linia 902:
skąd
skąd


<center><math>\forall x,y\in\mathbb{R}:\
<center><math>\displaystyle \forall x,y\in\mathbb{R}:\
|xy|
|xy|
\ \le\
\ \le\
Linia 912: Linia 912:
dostajemy
dostajemy


<center><math>\bigg|\frac{a_n}{n}\bigg|
<center><math>\displaystyle \bigg|\frac{a_n}{n}\bigg|
\ \le\
\ \le\
\frac{1}{2}\bigg(a_n^2+\frac{1}{n^2}\bigg).
\frac{1}{2}\bigg(a_n^2+\frac{1}{n^2}\bigg).

Wersja z 13:13, 9 sie 2006

7. Szeregi liczbowe. Kryteria zbieżności

Ćwiczenie 7.1.

Zbadać zbieżność szeregów
(1) n=1(n2+1n2+n+1)n2
(2) n=1(n!)nnn2
(3) n=1(n+1n)n22n
(4) n=1en(n+1n)n2

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 7.2.

Zbadać zbieżność szeregów
(1) n=1(n!)3(3n)!
(2) n=1(2n)!!(2n+1)(2n1)!!
(3) n=1enn!nn

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 7.3.

Zbadać zbieżność szeregów
(1) n=1sin1ncos1n
(2) n=1sin21ncosn
(3) n=11ntg(sin1n)

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 7.4.

Zbadać zbieżność szeregów oraz określić rodzaj zbieżności
(1) n=1(1)nlnn
(2) n=1cosnπn
(3) n=1cosnπ2n
(4) n=1(1)nlnnn

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 7.5.

Zbadać zbieżność szeregów:
(1) n=1cosnn
(2) n=1sinnn
(3) n=1(1)nsinn3n
(4) n=1(1)ncosnn2

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 7.6.

Niech n=1an będzie szeregiem liczbowym.
(1) Udowodnić, że jeśli szereg n=1an2 jest zbieżny, to szereg n=1ann jest bezwzględnie zbieżny.
(2) Pokazać, że nie zachodzi implikacja odwrotna w powyższym stwierdzeniu.

Wskazówka
Rozwiązanie