Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 7: Szeregi liczbowe. Kryteria zbieżności: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
m Zastępowanie tekstu – „\displaystyle” na „” |
m Zastępowanie tekstu – „.</math>” na „</math>.” |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
'''(4)''' | '''(4)''' | ||
<math>\sum_{n=1}^{\infty}\frac{e^n}{\bigg(\frac{n+1}{n}\bigg)^{n^2}} | <math>\sum_{n=1}^{\infty}\frac{e^n}{\bigg(\frac{n+1}{n}\bigg)^{n^2}}</math>. | ||
}} | }} | ||
Linia 20: | Linia 20: | ||
Skorzystać z kryterium Cauchy'ego | Skorzystać z kryterium Cauchy'ego | ||
(patrz [[Analiza matematyczna 1/Wykład 7: Szeregi liczbowe. Kryteria zbieżności#wniosek_7_5|wniosek 7.5.]]). | (patrz [[Analiza matematyczna 1/Wykład 7: Szeregi liczbowe. Kryteria zbieżności#wniosek_7_5|wniosek 7.5.]]). | ||
W tym celu należy obliczyć <math>\lim\limits_{n\rightarrow +\infty} \sqrt[n]{a_n} | W tym celu należy obliczyć <math>\lim\limits_{n\rightarrow +\infty} \sqrt[n]{a_n}</math>.<br> | ||
<br> | <br> | ||
'''(4)''' | '''(4)''' | ||
Linia 101: | Linia 101: | ||
(patrz [[Analiza matematyczna 1/Wykład 4: Ciągi liczbowe#twierdzenie_4_11|twierdzenie 4.11.]]), | (patrz [[Analiza matematyczna 1/Wykład 4: Ciągi liczbowe#twierdzenie_4_11|twierdzenie 4.11.]]), | ||
wnioskujemy, że | wnioskujemy, że | ||
<math>\lim\limits_{n\rightarrow +\infty} \frac{n!}{n^n}=0 | <math>\lim\limits_{n\rightarrow +\infty} \frac{n!}{n^n}=0</math>. | ||
Na mocy kryterium Cauchy'ego | Na mocy kryterium Cauchy'ego | ||
(patrz [[Analiza matematyczna 1/Wykład 7: Szeregi liczbowe. Kryteria zbieżności#wniosek_7_5|wniosek 7.5.]]) | (patrz [[Analiza matematyczna 1/Wykład 7: Szeregi liczbowe. Kryteria zbieżności#wniosek_7_5|wniosek 7.5.]]) | ||
Linia 353: | Linia 353: | ||
'''(3)''' | '''(3)''' | ||
<math> \sum_{n=1}^{\infty}\frac{1}{\sqrt{n}}\mathrm{tg}\,\bigg(\sin\frac{1}{n}\bigg) | <math> \sum_{n=1}^{\infty}\frac{1}{\sqrt{n}}\mathrm{tg}\,\bigg(\sin\frac{1}{n}\bigg)</math>. | ||
}} | }} | ||
Linia 475: | Linia 475: | ||
'''(4)''' | '''(4)''' | ||
<math> \sum_{n=1}^{\infty} (-1)^n\frac{\ln n}{n} | <math> \sum_{n=1}^{\infty} (-1)^n\frac{\ln n}{n}</math>. | ||
}} | }} | ||
Linia 536: | Linia 536: | ||
<br> | <br> | ||
'''(2)''' | '''(2)''' | ||
Zauważmy, że <math> \cos n\pi=(-1)^n</math> dla <math> n\in\mathbb{N} | Zauważmy, że <math> \cos n\pi=(-1)^n</math> dla <math> n\in\mathbb{N}</math>.<br> | ||
Zatem | Zatem | ||
Linia 646: | Linia 646: | ||
<math> \bigg\{\bigg(1+\frac{1}{n}\bigg)^n\bigg\}</math> | <math> \bigg\{\bigg(1+\frac{1}{n}\bigg)^n\bigg\}</math> | ||
jest rosnąco zbieżny do liczby <math> e,</math> zatem powyższa nierówność | jest rosnąco zbieżny do liczby <math> e,</math> zatem powyższa nierówność | ||
jest prawdziwa dla dowolnego <math> n\ge 3 | jest prawdziwa dla dowolnego <math> n\ge 3</math>. | ||
Łatwo sprawdzić, że jest ona prawdziwa także dla <math> n=2 | Łatwo sprawdzić, że jest ona prawdziwa także dla <math> n=2</math>. | ||
Zatem pokazaliśmy, że | Zatem pokazaliśmy, że | ||
ciąg <math> \bigg\{\frac{\ln n}{n}\bigg\}</math> | ciąg <math> \bigg\{\frac{\ln n}{n}\bigg\}</math> | ||
Linia 675: | Linia 675: | ||
Zbadajmy teraz szereg modułów | Zbadajmy teraz szereg modułów | ||
<math> \sum_{n=1}^{\infty}\bigg|(-1)^n\frac{\ln n}{n}\bigg| | <math> \sum_{n=1}^{\infty}\bigg|(-1)^n\frac{\ln n}{n}\bigg| | ||
=\sum_{n=1}^{\infty}\frac{\ln n}{n} | =\sum_{n=1}^{\infty}\frac{\ln n}{n}</math>. | ||
Ponieważ | Ponieważ | ||
Linia 710: | Linia 710: | ||
'''(4)''' | '''(4)''' | ||
<math> \sum_{n=1}^{\infty} \frac{(-1)^n\cos n}{n^2} | <math> \sum_{n=1}^{\infty} \frac{(-1)^n\cos n}{n^2}</math>. | ||
}} | }} | ||
Linia 816: | Linia 816: | ||
'''(3)''' | '''(3)''' | ||
Zbadajmy zbieżność bezwzględną szeregu | Zbadajmy zbieżność bezwzględną szeregu | ||
<math> \sum_{n=1}^{\infty}\frac{(-1)^n\sin n}{3^n} | <math> \sum_{n=1}^{\infty}\frac{(-1)^n\sin n}{3^n}</math>. | ||
Zauważmy, że | Zauważmy, że | ||
Linia 840: | Linia 840: | ||
'''(4)''' | '''(4)''' | ||
Zbadajmy zbieżność bezwzględną szeregu | Zbadajmy zbieżność bezwzględną szeregu | ||
<math> \sum_{n=1}^{\infty} \frac{(-1)^n\cos n}{n^2} | <math> \sum_{n=1}^{\infty} \frac{(-1)^n\cos n}{n^2}</math>. | ||
Zauważmy, że | Zauważmy, że | ||
Linia 889: | Linia 889: | ||
i wykorzystać ją dla | i wykorzystać ją dla | ||
<math> x=a_n,y=\frac{1}{n} | <math> x=a_n,y=\frac{1}{n}</math>.<br> | ||
'''(2)''' Kontrprzykładu można szukać wśród | '''(2)''' Kontrprzykładu można szukać wśród | ||
uogólnionych szeregów harmonicznych | uogólnionych szeregów harmonicznych | ||
<math> \sum_{n=1}^{\infty} \frac{1}{n^{\alpha}},</math> | <math> \sum_{n=1}^{\infty} \frac{1}{n^{\alpha}},</math> | ||
z odpowiednio dobranym <math> \alpha>0 | z odpowiednio dobranym <math> \alpha>0</math>. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 930: | Linia 930: | ||
<br> | <br> | ||
'''(2)''' | '''(2)''' | ||
Niech <math> a_n=\frac{1}{\sqrt{n}} | Niech <math> a_n=\frac{1}{\sqrt{n}}</math>. Wówczas | ||
szereg <math> \sum_{n=1}^{\infty} \frac{a_n}{n}=\sum_{n=1}^{\infty}\frac{1}{n\sqrt{n}}</math> | szereg <math> \sum_{n=1}^{\infty} \frac{a_n}{n}=\sum_{n=1}^{\infty}\frac{1}{n\sqrt{n}}</math> | ||
jest zbieżny, ale szereg | jest zbieżny, ale szereg | ||
<math> \sum_{n=1}^{\infty} a_n^2=\sum_{n=1}^{\infty} \frac{1}{n}</math> jest rozbieżny. | <math> \sum_{n=1}^{\infty} a_n^2=\sum_{n=1}^{\infty} \frac{1}{n}</math> jest rozbieżny. | ||
</div></div> | </div></div> |
Wersja z 09:21, 5 wrz 2023
7. Szeregi liczbowe. Kryteria zbieżności
Ćwiczenie 7.1.
Zbadać zbieżność szeregów
(1)
(2)
(3)
(4) .
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 7.2.
Zbadać zbieżność szeregów
(1)
(2)
(3)
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 7.3.
Zbadać zbieżność szeregów
(1)
(2)
(3) .
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 7.4.
Zbadać zbieżność szeregów oraz określić rodzaj zbieżności
(1)
(2)
(3)
(4) .
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 7.5.
Zbadać zbieżność szeregów:
(1)
(2)
(3)
(4) .
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 7.6.
Niech będzie szeregiem liczbowym.
(1)
Udowodnić, że jeśli szereg jest zbieżny,
to szereg jest bezwzględnie zbieżny.
(2) Pokazać, że nie zachodzi implikacja odwrotna w
powyższym stwierdzeniu.
Wskazówka
Rozwiązanie