Sztuczna inteligencja: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
m →Opis |
|||
Linia 21: | Linia 21: | ||
*Rola niedoskonałej wiedzy we wnioskowaniu - wnioskowanie Bayesowskie, logika rozmyta | *Rola niedoskonałej wiedzy we wnioskowaniu - wnioskowanie Bayesowskie, logika rozmyta | ||
*Wnioskowanie jako zadanie przeszukiwania przestrzeni, strategie przeszukiwania w głąb i wszerz | *Wnioskowanie jako zadanie przeszukiwania przestrzeni, strategie przeszukiwania w głąb i wszerz | ||
*Metoda przeszukiwania przestrzeni ''najpierw najlepszy'', rola i pożądane | *Metoda przeszukiwania przestrzeni ''najpierw najlepszy'', rola i pożądane właściwości funkcji oceniającej i funkcji heurystycznej | ||
*Przegląd wybranych strategii przeszukiwania przestrzeni - metoda wzrostu, błądzenia przypadkowego symulowanego wyżarzania | *Przegląd wybranych strategii przeszukiwania przestrzeni - metoda wzrostu, błądzenia przypadkowego symulowanego wyżarzania | ||
*Strategie gier dwuosobowych, algorytm MINMAX i przycinanie alfa-beta | *Strategie gier dwuosobowych, algorytm MINMAX i przycinanie alfa-beta | ||
*Zadanie wnioskowania indukcyjnego, dyskusja | *Zadanie wnioskowania indukcyjnego, dyskusja właściwości atrybutów warunkowych, zasada uczenia z nauczycielem, pojęcie funkcji błędu, problem generalizacji, rola zbioru trenującego i testowego | ||
*Metody konstrukcji drzew decyzyjnych | *Metody konstrukcji drzew decyzyjnych | ||
*Regresja liniowa i nieliniowa, reguła delta | *Regresja liniowa i nieliniowa, reguła delta | ||
*Sieci neuronowe, problem uczenia perceptronu wielowarstwowego | *Sieci neuronowe, problem uczenia perceptronu wielowarstwowego | ||
*Uczenie ze wzmocnieniem - | *Uczenie ze wzmocnieniem - sformułowanie zadania, dyskusja funkcji wartości, uczenie ze wzmocnieniem jako metoda aproksymacji funkcji wartości | ||
=== Literatura === | === Literatura === |
Wersja z 09:05, 28 wrz 2006
Forma zajęć
Wykład (30 godzin) + projekt (15 godzin)
Opis
Celem wykładu jest zarysowanie podstawowych technik sztucznej inteligencji i ujęcie ich w kontekście algorytmicznym. Omówione będą w skrócie metody wnioskowania dedukcyjnego i indukcyjnego. Po zakończeniu wykładu słuchacz powinien biegle posługiwać się technikami sztucznej inteligencji we wspieraniu procesów podejmowania decyzji, takich jak np. prognozowanie, planowanie, diagnostyka, sterowanie. W ramach projektu słuchacze będą samodzielnie implementować jeden z omawianych algorytmów lub badać właściwości algorytmów dla różnych danych testowych, korzystając z gotowych implementacji dostarczanych w niekomercyjnych środowiskach testowych (np. R, Octave, OpenOffice)
Sylabus
Autorzy
- Jarosław Arabas — Politechnika Warszawska
- Paweł Cichosz — Politechnika Warszawska
Wymagania wstępne
- Analiza matematyczna
- Logika matematyczna
- Programowanie
Zawartość
- Znaczenie inteligencji, inteligencja naturalna i sztuczna, zakres badań nad sztuczną inteligencją
- Wnioskowanie - sformułowanie zadania, składnia i semantyka języka logiki, budowa systemu automatycznego wnioskowania
- Język PROLOG jako przykładowy system wnioskowania, realizacja zasady wnioskowania automatycznego, przykładowe predykaty, PROLOG jako język deklaratywny
- Rola niedoskonałej wiedzy we wnioskowaniu - wnioskowanie Bayesowskie, logika rozmyta
- Wnioskowanie jako zadanie przeszukiwania przestrzeni, strategie przeszukiwania w głąb i wszerz
- Metoda przeszukiwania przestrzeni najpierw najlepszy, rola i pożądane właściwości funkcji oceniającej i funkcji heurystycznej
- Przegląd wybranych strategii przeszukiwania przestrzeni - metoda wzrostu, błądzenia przypadkowego symulowanego wyżarzania
- Strategie gier dwuosobowych, algorytm MINMAX i przycinanie alfa-beta
- Zadanie wnioskowania indukcyjnego, dyskusja właściwości atrybutów warunkowych, zasada uczenia z nauczycielem, pojęcie funkcji błędu, problem generalizacji, rola zbioru trenującego i testowego
- Metody konstrukcji drzew decyzyjnych
- Regresja liniowa i nieliniowa, reguła delta
- Sieci neuronowe, problem uczenia perceptronu wielowarstwowego
- Uczenie ze wzmocnieniem - sformułowanie zadania, dyskusja funkcji wartości, uczenie ze wzmocnieniem jako metoda aproksymacji funkcji wartości
Literatura
- G. Luger, Artificial intelligence, WNT, w przygotowaniu (lub wersja angielska).
- P. Cichosz. Systemy uczące się. WNT, 2000.
- S. Osowski. Sieci neuronowe w ujęciu algorytmicznym. WNT, 1999.
- J. Arabas. Wykłady z algorytmów ewolucyjnych. WNT, 2001.
Moduły
- O czym jest ten przedmiot (Ćwiczenia)
- Od logiki do wnioskowania (Ćwiczenia)
- Wnioskowanie w PROLOG'u (Ćwiczenia)
- Wnioskowanie na podstawie wiedzy niepewnej i niepełnej (Ćwiczenia)
- Wnioskowanie jako metoda przeszukiwania (Ćwiczenia)
- Strategie przeszukiwania z funkcją oceny (Ćwiczenia)
- Metody przeszukiwania losowego (Ćwiczenia)
- Gry dwuosobowe (Ćwiczenia)
- Wnioskowanie indukcyjne (Ćwiczenia)
- Zadanie i metody klasyfikacji (Ćwiczenia)
- Zadanie i metody regresji (Ćwiczenia)
- Sieci neuronowe (Ćwiczenia)
- Uczenie się ze wzmocnieniem (Ćwiczenia)