Zio-09-wyk-Slajd8

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania

Ocena Jakości Oprogramowaniem

Ocena Jakości Oprogramowaniem


Czy zatem możliwe jest osiągnięcie oprogramowania całkowicie wolnego od błędów? Wbrew pozorom nie jest to pytanie retoryczne, a odpowiedź na nie, nie jest jednoznaczna. Z jednej strony można sobie wyobrazić, ze wykorzystanie różnorodnych technik, narzędzi i metodyk inżynierii oprogramowania może doprowadzić do stworzenia oprogramowania pozbawionego błędów.

Jednakże nakład pracy i inwestycji finansowych koniecznych do stworzenia takiego „idealnego” produktu wielokrotnie przekracza potencjalne zyski z jego sprzedaży. Biorąc pod uwagę czas konieczny do przetestowania produktu i usunięcia znalezionych błędów, jako producent moglibyśmy być pewni, że dostarczylibyśmy go na rynek o wiele za późno. Z kolei, jako Klienci, z pewnością nie bylibyśmy gotowi zapłacić za produkt ceny, którą zaproponowałby producent, biorąc pod uwagę poniesione przez niego koszty. Abstrahujemy tu zupełnie od działań konkurencyjnych firm, które dostarczyłyby swój zbliżony funkcjonalnie produkt o wiele wcześniej i znacząco taniej, niż my. Osobna kwestia, to złożoność tworzonego oprogramowania oraz środowisk (systemów operacyjnych, sprzętu), w którym przychodzi im funkcjonować. W wątpliwość należy poddać tezę mówiącą o tym, czy stworzenie oprogramowania pozbawionego błędów w ogóle jest możliwe.

Ta racjonalna ocena prowadzi do wniosku, że pragmatycznym podejściem do tworzenia oprogramowania jest tworzenie rozwiązań informatycznych, które będą akceptowalne (z punktu widzenia klienta i producenta), a jednocześnie uwzględniać będą ograniczenia wszystkich stron. Z tego punktu widzenia możliwe są dwa podejścia do spełnienie wymagań postawionych przed oprogramowaniem:

  • Podejście procesowe, którego filozofię odzwierciedlają standardy z rodziny ISO 9000, według którego jakość końcowego produktu zależy przede wszystkim od jakości procesu wytwórczego oraz procesów zarządzania wytwarzaniem oprogramowania. To definicja procesu wpływa na wewnętrzną (ważna dla producenta) i zewnętrzną (ważną dla klienta) jakość produktu, jakim jest oprogramowanie.
  • Podejście produktowe, którego filozofię odzwierciedla standard ISO9126 oraz różnorodne modele jakościowe, np. zaproponowane w 1977 roku przez McCalla czynniki jakości. W tym podejściu oprogramowanie od strony wymagań opisywane jest przez formalną specyfikację wymagań, zaś pozostałe własności oprogramowania, tzw. Wymagania pozafunkcjonalne, opisywane są za pomocą ściśle zdefiniowanych charakterystyk. Dzięki takiemu podejściu definiowane są zarówno oczekiwania, co do funkcji aplikacji, jak i jej właściwości takich jak niezawodność, czy wydajność.


<< Poprzedni slajd | Spis treści | Następny slajd >>