Sr-14-wyk-1.0-Slajd7
LDAP a NIS (Network Information System)
Usługa NIS (ang. Network Information System ) realizuje cele, które w dużym zakresie pokrywają się z celami stosowania usług katalogowych. Usługa NIS ma jednak kilka istotnych wad wymienionych na slajdzie.
NIS został zrealizowany z wykorzystaniem mechanizmu zdalnych wywołań procedur RPC, które wykorzystują w warstwie transportowej różnych numerów portów, utrudniając lub wręcz uniemożliwiając bezpieczne wdrożenie usługi. Jest to tym trudniejsze, że komunikacja nie może być szyfrowana, co dodatkowo ogranicza stosowalność NIS-a.
System NIS nie oferuje drobnoziarnistego mechanizmu kontroli dostępu do danych. Jedynym sposobem ograniczenia dostępu jest wskazanie dopuszczalnych adresów IP dla klientów. W przypadku usługi katalogowej kontrola dostępu jest bardzo szczegółowa i można ją definiować w odniesieniu do poszczególnych użytkowników i obiektów z drzewa katalogowego.
System NIS oferuje jedynie płaską przestrzeń nazw. Możliwe jest przypisywanie obiektów do domen, ale domeny nie mogą tworzyć hierarchii. Rodzi to istotne problemy w przypadku dużych instalacji. Zawartości serwera nie może być rozdystrybuowana na kilka lokalizacji. Nie można więc również dzielić kompetencji administracyjnych na wiele ośrodków. Z problemami tymi radzi sobie częściowo system NIS+ wprowadzając hierarchiczne domeny. Niestety jest dużo bardziej złożony od strony administracyjnej i przez to mało popularny.
W systemie NIS dane są indeksowane zawsze pojedynczym kluczem. Oznacza to niemożliwość wyszukiwania informacji wg dowolnego atrybutu. W przypadku usług katalogowych całkowicie naturalne jest wyszukiwanie informacji po wartościach dowolnych atrybutów.
Zarządzanie systemem NIS jest zawsze scentralizowane i realizowane przez głównego administratora systemu. W przypadku usługi LDAP dane mogą być rozdystrybuowane na wiele serwerów i niezależnie zarządzane, nadal sprawiając wrażenie zintegrowanego systemu.