Zarządzanie zasobami ludzkimi
Forma zajęć
wykład (30 godzin)
Opis
Celem wykładu jest przedstawienie najważniejszych zagadnień pracy kierowniczej ze wskazaniem umiejętności niezbędnych do nowoczesnego zarządzania zespołami pracowniczymi w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu. Oczekuje się, że po zakończeniu wykładu, student będzie wiedział, w jaki sposób nowoczesne zarządzanie zasobami ludzkimi wpływa na sukces organizacji i sukces kierownika oraz jak to realizować w praktyce, zarówno w perspektywie własnej roli kierowniczej, jak i w strukturze i kulturze organizacji. Służy temu poznanie problematyki motywowania, przywództwa i doskonalenia umiejętności niezbędnych w budowaniu zespołu.
Jaką wiedzę powinien posiadać uczestnik wykładu
Wcześniejsze uczestnictwo w wykładach/ćwiczeniach z zakresu socjologii w ramach programu własnych studiów będzie sprzyjało nauce, nie jest jednak wymogiem koniecznym.
Sylabus
Autorzy
- Izabela Stawowa (red)
- Katarzyna Górniak
- Natalia Biedugnis (opracowanie graficzne)
Zawartość
- Zachowania organizacyjne.
- Umiejętności interpersonalne niezbędne w zarządzaniu potencjałem społecznym organizacji.
- Komunikacja.
- Motywacja w teorii i praktyce.
- Przywództwo: przegląd teorii i praktyczne implikacje.
- Działania związane z zarządzaniem potencjałem społecznym organizacji.
Literatura
- A.K. Koźmiński, W. Piotrowski (red). Zarządzanie Teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2006, rozdz. VIII: Zachowania organizacyjne: motywacja, przywództwo, kultura organizacyjna, rozdz. IX: Zarządzanie potencjałem społecznym organizacji
- P. Makin, C. Cooper, Ch.Cox. Organizacja a kontrakt psychologiczny. Zarządzanie ludźmi w pracy. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000.
- T. Witkowski (red). Nowoczesne metody doboru i oceny personelu. Wydawnictwo profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków, 2000.
- Harvard Business Review, Harvard Business School Press. Przywództwo. Wydawnictwo Helion, 2005.
- S. Robbins. Zasady zachowania w organizacji. Zysk i S-ka Wydawnictwo, 2001.
- P. Drucker. Zarządzanie w XXI wieku. Muza SA, 2000
Moduły
- Wykład 1 - Wstęp do zarządzania zasobami ludzkimi
- Wykład 2 - Zachowania organizacyjne – budowanie zespołów i grup
- Wykład 3 - Zachowania organizacyjne
- Wykład 4 - Umiejętności interpersonalne
- Wykład 5 - Skuteczna komunikacja
- Wykład 6 - Komunikacja w organizacji
- Wykład 7 - Motywowanie w teorii i praktyce 1
- Wykład 8 - Motywowanie w teorii i praktyce 2
- Wykład 9 - Przywództwo
- Wykład 10 - Zarządzanie potencjałem społecznym organizacji
- Wykład 11 - Wybrane narzędzia rekrutacji
- Wykład 12 - Rozwój i ocena potencjału społecznego organizacji
- Literatura