Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 15: Krzywe i bryły obrotowe: Różnice pomiędzy wersjami
m Zastępowanie tekstu – „.↵</math>” na „</math>” |
m Zastępowanie tekstu – „,↵</math>” na „</math>,” |
||
Linia 54: | Linia 54: | ||
= | = | ||
R | R | ||
\quad</math> dla <math> \ \vartheta\in[0,2\pi] | \quad</math> dla <math> \ \vartheta\in[0,2\pi]</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
a jej długość | a jej długość | ||
Linia 73: | Linia 72: | ||
= | = | ||
\sqrt{R^2-x^2} | \sqrt{R^2-x^2} | ||
\quad</math> dla <math> \ x\in[-R,R] | \quad</math> dla <math> \ x\in[-R,R]</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
a jej długość liczymy ze | a jej długość liczymy ze | ||
Linia 118: | Linia 116: | ||
= | = | ||
R | R | ||
\quad</math> dla <math> \ \vartheta\in[0,2\pi] | \quad</math> dla <math> \ \vartheta\in[0,2\pi]</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
a pole obszaru ograniczone krzywą w postaci biegunowej | a pole obszaru ograniczone krzywą w postaci biegunowej | ||
Linia 136: | Linia 133: | ||
= | = | ||
\sqrt{R^2-x^2} | \sqrt{R^2-x^2} | ||
\quad</math> dla <math> \ x\in[-R,R] | \quad</math> dla <math> \ x\in[-R,R]</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
a pole pod tą krzywą liczymy ze | a pole pod tą krzywą liczymy ze | ||
Linia 193: | Linia 189: | ||
= | = | ||
R | R | ||
\quad</math> dla <math> \ \vartheta\in[0,2\pi] | \quad</math> dla <math> \ \vartheta\in[0,2\pi]</math>, | ||
</math> | |||
</center> | </center> | ||
Linia 219: | Linia 214: | ||
= | = | ||
\sqrt{R^2-x^2} | \sqrt{R^2-x^2} | ||
\quad</math> dla <math> \ x\in[-R,R] | \quad</math> dla <math> \ x\in[-R,R]</math>, | ||
</math> | |||
</center> | </center> | ||
Linia 581: | Linia 575: | ||
= | = | ||
a(t-2)(t+2)^2 | a(t-2)(t+2)^2 | ||
+c(t-2)^2(t+2) | +c(t-2)^2(t+2)</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
czyli | czyli | ||
Linia 670: | Linia 663: | ||
= | = | ||
\frac{a(8x+1)}{2\sqrt{4x^2+x}} | \frac{a(8x+1)}{2\sqrt{4x^2+x}} | ||
+\frac{k}{\sqrt{4x^2+x}} | +\frac{k}{\sqrt{4x^2+x}}</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
a mnożąc stronami przez <math> \sqrt{4x^2+x}</math>, dostajemy: | a mnożąc stronami przez <math> \sqrt{4x^2+x}</math>, dostajemy: | ||
Linia 677: | Linia 669: | ||
<center><math> 1+4x | <center><math> 1+4x | ||
= | = | ||
4ax+\frac{1}{2}a+k | 4ax+\frac{1}{2}a+k</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
stąd <math> a=1</math> i <math> k=\frac{1}{2}</math>. | stąd <math> a=1</math> i <math> k=\frac{1}{2}</math>. | ||
Linia 795: | Linia 786: | ||
a\sqrt{1+4x^2} | a\sqrt{1+4x^2} | ||
+\frac{(ax+b)\cdot 8x}{2\sqrt{1+4x^2}} | +\frac{(ax+b)\cdot 8x}{2\sqrt{1+4x^2}} | ||
+\frac{k}{\sqrt{1+4x^2}} | +\frac{k}{\sqrt{1+4x^2}}</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
a mnożąc stronami przez <math> \sqrt{1+4x^2}</math>, dostajemy: | a mnożąc stronami przez <math> \sqrt{1+4x^2}</math>, dostajemy: | ||
Linia 803: | Linia 793: | ||
= | = | ||
a(1+4x^2) | a(1+4x^2) | ||
+4ax^2+4bx+k | +4ax^2+4bx+k</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
stąd <math> a=\frac{1}{2},b=0</math> i <math> k=\frac{1}{2}</math>. | stąd <math> a=\frac{1}{2},b=0</math> i <math> k=\frac{1}{2}</math>. | ||
Linia 1132: | Linia 1121: | ||
2\pi \ln x\bigg|_1^A | 2\pi \ln x\bigg|_1^A | ||
= | = | ||
2\pi\ln A | 2\pi\ln A</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
czyli | czyli | ||
Linia 1184: | Linia 1172: | ||
\end{array} | \end{array} | ||
\right. | \right. | ||
\quad</math> dla <math> \ t\in[0,2\pi] | \quad</math> dla <math> \ t\in[0,2\pi]</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
dookoła osi <math> Oy</math>, | dookoła osi <math> Oy</math>, | ||
Linia 1223: | Linia 1210: | ||
\end{array} | \end{array} | ||
\right. | \right. | ||
\quad t\in [0,\pi] | \quad t\in [0,\pi]</math>, | ||
</math> | |||
</center> | </center> | ||
Linia 1266: | Linia 1252: | ||
<math> \int\sin^6 z\,dz | <math> \int\sin^6 z\,dz | ||
= | = | ||
\frac{5}{16}z-\frac{15}{64}\sin(2z)+\frac{3}{64}\sin(4z)-\frac{1}{192}\sin(6z)+c | \frac{5}{16}z-\frac{15}{64}\sin(2z)+\frac{3}{64}\sin(4z)-\frac{1}{192}\sin(6z)+c</math>, | ||
</math> | |||
</center> | </center> | ||
Wersja z 21:51, 11 wrz 2023
15. Krzywe i bryły obrotowe
Ćwiczenie 15.1.
(a)
Obliczyć długość okręgu o promieniu :
trzema sposobami:
(1) wykorzystując opis parametryczny okręgu;
(2) wykorzystując współrzędne biegunowe;
(3) wykorzystując opis okręgu za pomocą wykresu
funkcji.
(b)
Obliczyć pole koła
trzema sposobami:
(1) wykorzystując opis parametryczny okręgu;
(2) wykorzystując współrzędne biegunowe;
(3) obliczając pole pod wykresem funkcji opisującej
okrąg.
Ćwiczenie 15.2.
(a)
Obliczyć długość kardioidy, danej opisem biegunowym
dla (gdzie ).
(b)
Obliczyć pole obszaru
ograniczonego lemniskatą o równaniu biegunowym:
, dla (gdzie ).
Ćwiczenie 15.3.
Obliczyć długość krzywej zadanej wykresem funkcji w przedziale .
Ćwiczenie 15.4.
Obliczyć objętość i pole powierzchni:
(1)
kuli o promieniu w
(traktując ją jako bryłę powstałą z obrotu koła
dookoła osi )
(2)
bryły powstałej z obrotu obszaru pod
odcinkiem dla dookoła osi
(czyli stożka)
Ćwiczenie 15.5.
Obliczyć pole powierzchni i objętość bryły powstałej przez obrót obszaru pod wykresem krzywej dla wokół osi .
Ćwiczenie 15.6.
Obliczyć objętość bryły powstałej z obrotu obszaru pod
cykloidą
.
dla
(gdzie )
(1)
dookoła osi ,
(2)
dookoła osi ,
(3)
dookoła prostej .