Algebra liniowa z geometrią analityczną/Ćwiczenia 8: Zastosowania wyznacznika. Układy równań liniowych: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
m Zastępowanie tekstu – „<math> ” na „<math>” |
m Zastępowanie tekstu – „.↵</math>” na „</math>” |
||
Linia 29: | Linia 29: | ||
-3 & 1 & 0 | -3 & 1 & 0 | ||
\end{array} | \end{array} | ||
\right] | \right]</math></center> | ||
</math></center> | |||
Linia 42: | Linia 41: | ||
-3 & 1 | -3 & 1 | ||
\end{array} | \end{array} | ||
\right]=-1 | \right]=-1</math></center> | ||
</math></center> | |||
Linia 105: | Linia 103: | ||
-7 & 10 & 8 | -7 & 10 & 8 | ||
\end{array} | \end{array} | ||
\right] | \right]</math></center> | ||
</math></center> | |||
Linia 204: | Linia 201: | ||
7 & -14 | 7 & -14 | ||
\end{array} | \end{array} | ||
\right]=(-1)(-14)=14 | \right]=(-1)(-14)=14</math></center> | ||
</math></center> | |||
Linia 259: | Linia 255: | ||
1 & 2a & 1 | 1 & 2a & 1 | ||
\end{array} | \end{array} | ||
\right] | \right]</math></center> | ||
</math></center> | |||
Linia 317: | Linia 312: | ||
4 & 1 & 4 & a | 4 & 1 & 4 & a | ||
\end{array} | \end{array} | ||
\right] | \right]</math></center> | ||
</math></center> | |||
Linia 396: | Linia 390: | ||
<center><math>x=\frac{5}{3}-\frac{8}{3}z,\quad y=-\frac{8}{3}+\frac{20}{3}z,\quad | <center><math>x=\frac{5}{3}-\frac{8}{3}z,\quad y=-\frac{8}{3}+\frac{20}{3}z,\quad | ||
z\in\mathbb{R} | z\in\mathbb{R}</math></center> | ||
</math></center> | |||
Linia 433: | Linia 426: | ||
7 & -5 & b & -1. | 7 & -5 & b & -1. | ||
\end{array} | \end{array} | ||
\right] | \right]</math></center> | ||
</math></center> | |||
Linia 441: | Linia 433: | ||
<center><math>rk A = rk [A|B] = 3 | <center><math>rk A = rk [A|B] = 3</math></center> | ||
</math></center> | |||
Linia 448: | Linia 439: | ||
<center><math>rk A= rk [A|B] < 3 | <center><math>rk A= rk [A|B] < 3</math></center> | ||
</math></center> | |||
Linia 455: | Linia 445: | ||
<center><math>rk A< rk [A|B] | <center><math>rk A< rk [A|B]</math></center> | ||
</math></center> | |||
Linia 470: | Linia 459: | ||
0 & 2 & b -\frac{7}{2} & -1-\frac{7}{2}a. | 0 & 2 & b -\frac{7}{2} & -1-\frac{7}{2}a. | ||
\end{array} | \end{array} | ||
\right] | \right]</math></center> | ||
</math></center> | |||
Linia 482: | Linia 470: | ||
0 & 0 & b- a -2 & 2-2a. | 0 & 0 & b- a -2 & 2-2a. | ||
\end{array} | \end{array} | ||
\right] | \right]</math></center> | ||
</math></center> | |||
Linia 496: | Linia 483: | ||
<center><math>b- a -2 = 2-2a=0,\quad\text{lub}\quad b- a -2 \neq 0 | <center><math>b- a -2 = 2-2a=0,\quad\text{lub}\quad b- a -2 \neq 0</math></center> | ||
</math></center> | |||
Linia 667: | Linia 653: | ||
-\frac{3}{2}& \frac{5}{2} &-\frac{1}{2} | -\frac{3}{2}& \frac{5}{2} &-\frac{1}{2} | ||
\end{array} | \end{array} | ||
\right] | \right]</math></center> | ||
</math></center> | |||
Linia 695: | Linia 680: | ||
-5 \\ | -5 \\ | ||
4 \\ | 4 \\ | ||
2\end{array} \right] | 2\end{array} \right] </math></center> | ||
</math></center> | |||
Wersja z 21:36, 11 wrz 2023
Zadanie 8.1
Wykazać, że macierz
jest odwracalna i w oparciu o wzór podany w odpowiednim twierdzeniu
z wykładu wyznaczyć .
Wskazówka
Rozwiązanie
Zadanie 8.2
Stosując twierdzenie Cramera rozwiązać układ równań
Wskazówka
Rozwiązanie
Zadanie 8.3
W zależności od parametru wyznaczyć rząd odwzorowania
danego wzorem
Wskazówka
Rozwiązanie
Zadanie 8.4
W zależności od wartości parametru rozwiązać układ równań
Wskazówka
Rozwiązanie
Zadanie 8.5
Dla jakich parametrów i z ciała układ równań
- i) ma w jedno rozwiązanie,
- ii) ma w nieskończenie wiele rozwiązań,
- iii) nie ma w rozwiązań.
Wskazówka
Rozwiązanie
Zadanie 8.6
Dany jest układ równań
Wykazać, że układ ma rozwiązanie. Niech
oznacza podprzestrzeń rozwiązań układu jednorodnego skojarzonego
z . Wyznaczyć wymiar podprzestrzeni i zapisać zbiór
wszystkich rozwiązań układu w postaci .
Wskazówka
Rozwiązanie
Zadanie 8.7
Dana jest macierz
Znaleźć macierz i rozwiązać układ równań
Wskazówka
Rozwiązanie