Analiza matematyczna 2/Ćwiczenia 10: Wielowymiarowa całka Riemanna: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
m Zastępowanie tekstu – „\displaystyle ” na „” |
m Zastępowanie tekstu – „\displaystyle” na „” |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Podzielić <math>K</math> na równe kwadraty (o boku | Podzielić <math>K</math> na równe kwadraty (o boku | ||
<math> | <math>\frac{1}{n}</math>) i utworzyć sumę całkową. Zobaczyć do czego zmierza | ||
ta suma, gdy <math>n\to\infty.</math> | ta suma, gdy <math>n\to\infty.</math> | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 27: | Linia 27: | ||
Weźmy następujący podział <math>P_n</math> kostki <math>K.</math> Podzielmy każdy | Weźmy następujący podział <math>P_n</math> kostki <math>K.</math> Podzielmy każdy | ||
z odcinków <math>[0,1]</math> na <math>n</math> równych części. Każda z nich będzie | z odcinków <math>[0,1]</math> na <math>n</math> równych części. Każda z nich będzie | ||
miała długość <math> | miała długość <math>\frac{1}{n}.</math> Biorąc iloczyn kartezjański tych | ||
małych odcinków, dostajemy podział <math>P_n</math> kwadratu <math>K</math> na kwadraty <math>K_{ij}, \ i,j=1,\ldots,n</math> o | małych odcinków, dostajemy podział <math>P_n</math> kwadratu <math>K</math> na kwadraty <math>K_{ij}, \ i,j=1,\ldots,n</math> o | ||
boku <math> | boku <math>\frac{1}{n},</math> a zatem o objętości <math>v(K_{ij})=\frac{1}{n^2}:</math> | ||
<center> | <center> | ||
Linia 44: | Linia 44: | ||
dolne rogi tych kwadratów, czyli punkty <math>p_{ij}</math> o współrzędnych | dolne rogi tych kwadratów, czyli punkty <math>p_{ij}</math> o współrzędnych | ||
<math>p_{ij}:=(\frac{i}{n},\frac{j}{n}).</math> Wartość funkcji <math>f(x,y)=xy</math> w | <math>p_{ij}:=(\frac{i}{n},\frac{j}{n}).</math> Wartość funkcji <math>f(x,y)=xy</math> w | ||
punktach <math>p_{ij}, i,j=1,\ldots,n</math> jest równa zatem <math> | punktach <math>p_{ij}, i,j=1,\ldots,n</math> jest równa zatem <math>\frac{ij}{n^2}.</math> | ||
Utwórzmy <math>n</math>-tą sumę całkową: | Utwórzmy <math>n</math>-tą sumę całkową: | ||
Linia 80: | Linia 80: | ||
bo | bo | ||
<math> | <math>\sum_{i,j=1}^nj=\frac{n(n+1)}{2}.</math> | ||
A zatem | A zatem | ||
Linia 111: | Linia 111: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Podzielić <math>K</math> na równe sześciany (o boku | Podzielić <math>K</math> na równe sześciany (o boku | ||
<math> | <math>\frac{1}{n}</math>) i utworzyć sumę całkową. Zobaczyć do czego zmierza | ||
ta suma, gdy <math>n\to\infty.</math> | ta suma, gdy <math>n\to\infty.</math> | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 144: | Linia 144: | ||
Teraz wystarczy zauważyć, że | Teraz wystarczy zauważyć, że | ||
<math> | <math>\sum_{i,j,t=1}^ni=n^2\sum{i=1}^ni=n^2\frac{n(n+1)}{2}.</math> | ||
Zatem | Zatem | ||
Linia 172: | Linia 172: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Całkę <math> | Całkę <math>\iiint\limits_Kx\ dxdydz</math> policzyliśmy w | ||
[[#cw_10_2|ćwiczeniu 10.2]]. Po dokładnie takich samych | [[#cw_10_2|ćwiczeniu 10.2]]. Po dokładnie takich samych | ||
obliczeniach dostajemy też <math> | obliczeniach dostajemy też <math>\iiint\limits_Ky | ||
dxdydz=\frac{1}{2}.</math> A zatem | dxdydz=\frac{1}{2}.</math> A zatem | ||
Linia 193: | Linia 193: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Niech dane będzie <math> | Niech dane będzie <math>\varepsilon>0.</math> Szukamy | ||
kostek <math>K_1,K_2,\ldots</math> takich, że | kostek <math>K_1,K_2,\ldots</math> takich, że | ||
Linia 258: | Linia 258: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Możemy tak dobrać układ współrzędnych w | Możemy tak dobrać układ współrzędnych w | ||
<math> | <math>\mathbb{R}^2,</math> że nasz odcinek <math>T</math> jest odcinkiem osi | ||
<math>Oy,</math> to znaczy <math> T=\{(0,y) :\ y\in[0,a]\}.</math> Weźmy | <math>Oy,</math> to znaczy <math> T=\{(0,y) :\ y\in[0,a]\}.</math> Weźmy | ||
dowolne <math> | dowolne <math>\varepsilon>0.</math> Odcinek <math>T</math> zawiera się w kostce | ||
<math>\bigg[\frac{-\varepsilon}{2a},\frac{\varepsilon}{2a}\bigg]\times[0,a].</math> | <math>\bigg[\frac{-\varepsilon}{2a},\frac{\varepsilon}{2a}\bigg]\times[0,a].</math> | ||
Objętość (pole) tej kostki wynosi <math> | Objętość (pole) tej kostki wynosi <math>\varepsilon,</math> a zatem <math>T</math> ma | ||
objętość zero. | objętość zero. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 275: | Linia 275: | ||
Dla każdego ze zbiorów <math>B_j, j\in\mathbb{N}</math> miary zero, znaleźć | Dla każdego ze zbiorów <math>B_j, j\in\mathbb{N}</math> miary zero, znaleźć | ||
pokrycie kostkami o łącznej objętości co najwyżej | pokrycie kostkami o łącznej objętości co najwyżej | ||
<math> | <math>\frac{\varepsilon}{2^j}.</math> | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 287: | Linia 287: | ||
oraz <math>m(B_j)=0, \ j=1,2,3,\ldots</math> Weźmy | oraz <math>m(B_j)=0, \ j=1,2,3,\ldots</math> Weźmy | ||
<math> | <math>\varepsilon>0.</math> | ||
Ponieważ zbiór <math>B_j</math> jest miary zero, istnieje | Ponieważ zbiór <math>B_j</math> jest miary zero, istnieje | ||
przeliczalna ilość kostek <math>K_1^j,K_2^j,\ldots</math> takich, że | przeliczalna ilość kostek <math>K_1^j,K_2^j,\ldots</math> takich, że | ||
Linia 301: | Linia 301: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Weźmy teraz wszystkie kostki <math> | Weźmy teraz wszystkie kostki <math>\{K_i^j, \ i,j\in \mathbb{N}\}.</math> | ||
Ten zbiór jest przeliczalny (bo dla każdego <math>j</math> mamy przeliczalną | Ten zbiór jest przeliczalny (bo dla każdego <math>j</math> mamy przeliczalną | ||
ilość kostek <math>K_i^j,i\in \mathbb{N},</math> a suma przeliczalnej ilości | ilość kostek <math>K_i^j,i\in \mathbb{N},</math> a suma przeliczalnej ilości | ||
Linia 323: | Linia 323: | ||
A zatem | A zatem | ||
dla dowolnego <math> | dla dowolnego <math>\varepsilon>0</math> zbiór <math>B</math> zawarliśmy w przeliczalnej | ||
sumie kostek o łącznej objętości co najwyżej <math> | sumie kostek o łącznej objętości co najwyżej <math>\varepsilon.</math> To | ||
kończy zadanie. | kończy zadanie. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 330: | Linia 330: | ||
{{cwiczenie|10.7.|| | {{cwiczenie|10.7.|| | ||
Wykazać, że prosta w <math> | Wykazać, że prosta w <math>\mathbb{R}^2</math> ma miarę | ||
zero. | zero. | ||
}} | }} | ||
Linia 343: | Linia 343: | ||
Możemy ją przedstawić jako przeliczalną sumę odcinków, | Możemy ją przedstawić jako przeliczalną sumę odcinków, | ||
<math>[0,1]\cup [1,2]\cup [-1,0]\cup [2,3]\cup [-2,-1]\cup \ldots</math> W | <math>[0,1]\cup [1,2]\cup [-1,0]\cup [2,3]\cup [-2,-1]\cup \ldots</math> W | ||
zadaniu 10.4 udowodniliśmy, że odcinki w <math> | zadaniu 10.4 udowodniliśmy, że odcinki w <math>\mathbb{R}^2</math> mają miarę zero, w | ||
[[#cw_10_6|ćwiczenia 10.6]] pokazaliśmy, że suma przeliczalnej ilości zbiorów miary | [[#cw_10_6|ćwiczenia 10.6]] pokazaliśmy, że suma przeliczalnej ilości zbiorów miary | ||
zero jest zbiorem miary zero, a zatem prosta w <math> | zero jest zbiorem miary zero, a zatem prosta w <math>\mathbb{R}^2</math> ma miarę | ||
zero. | zero. | ||
Linia 370: | Linia 370: | ||
{{cwiczenie|10.8.|| | {{cwiczenie|10.8.|| | ||
Wykazać, że ściana kostki <math>K</math> w <math> | Wykazać, że ściana kostki <math>K</math> w <math>\mathbb{R}^N</math> | ||
ma | ma | ||
miarę zero. | miarę zero. | ||
Linia 376: | Linia 376: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Można zacząć od dowodu, że odcinek ma miarę zero w <math> | Można zacząć od dowodu, że odcinek ma miarę zero w <math>\mathbb{R}^2,</math> a | ||
prostokąt ma miarę zero w <math> | prostokąt ma miarę zero w <math>\mathbb{R}^3.</math> | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 406: | Linia 406: | ||
ma miarę zero. | ma miarę zero. | ||
Weźmy dowolne | Weźmy dowolne | ||
<math> | <math>\varepsilon>0.</math> | ||
Wystarczy zauważyć, że | Wystarczy zauważyć, że | ||
<math>K_1</math> zawiera się w kostce | <math>K_1</math> zawiera się w kostce | ||
Linia 421: | Linia 421: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
o objętości dokładnie <math> | o objętości dokładnie <math>\varepsilon.</math> | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Wersja z 10:21, 28 sie 2023
Wielowymiarowa całka Riemanna
Ćwiczenie 10.1.
Policzyć z definicji następującą całkę
gdzie
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 10.2.
Policzyć z definicji całkę
gdzie
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 10.3.
Policzyć całkę
gdzie
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 10.4.
Wykazać, że zbiór o objętości zero jest zbiorem miary zero.
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 10.5.
Wykazać, że odcinek ma objętość zero.
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 10.6.
(Zadanie nadobowiązkowe.)
Wykazać, że suma przeliczalnej ilości
zbiorów miary zero jest zbiorem miary zero.
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 10.7.
Wykazać, że prosta w ma miarę zero.
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 10.8.
Wykazać, że ściana kostki w ma miarę zero.
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 10.9.
Znaleźć przykład funkcji na odcinku która jest różna od funkcji ciągłej na zbiorze miary zero, ale która nie jest ciągła w żadnym punkcie.
Wskazówka
Rozwiązanie