Analiza matematyczna 2/Ćwiczenia 10: Wielowymiarowa całka Riemanna: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 151: | Linia 151: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Skorzystać z liniowości całki (patrz [[Analiza matematyczna 2/Wykład 10: Wielowymiarowa całka Riemanna#stw_10_8|stwierdzenie 10.8.]]) i z | Skorzystać z liniowości całki (patrz [[Analiza matematyczna 2/Wykład 10: Wielowymiarowa całka Riemanna#stw_10_8|stwierdzenie 10.8.]]) i z [[#cw_10_2|ćwiczenia 10.2]]. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 161: | Linia 161: | ||
Całkę <math>\displaystyle \displaystyle\iiint\limits_Kx\ dxdydz</math> policzyliśmy w | Całkę <math>\displaystyle \displaystyle\iiint\limits_Kx\ dxdydz</math> policzyliśmy w | ||
[[#cw_10_2|ćwiczeniu 10.2]]. Po dokładnie takich samych | |||
obliczeniach dostajemy też <math>\displaystyle \displaystyle\iiint\limits_Ky\ | obliczeniach dostajemy też <math>\displaystyle \displaystyle\iiint\limits_Ky\ | ||
dxdydz=\frac{1}{2}.</math> A zatem | dxdydz=\frac{1}{2}.</math> A zatem | ||
Linia 233: | Linia 233: | ||
</div></div> | </div></div> | ||
{{cwiczenie|10.5.|| | {{cwiczenie|10.5.|cw_10_5| | ||
Wykazać, że odcinek <math>\displaystyle T\subset \mathbb{R}^2</math> ma | Wykazać, że odcinek <math>\displaystyle T\subset \mathbb{R}^2</math> ma | ||
Linia 254: | Linia 254: | ||
</div></div> | </div></div> | ||
{{cwiczenie|10.6.|| | {{cwiczenie|10.6.|cw_10_6| | ||
(Zadanie nadobowiązkowe.) <br> | (Zadanie nadobowiązkowe.) <br> | ||
Wykazać, że suma przeliczalnej ilości | Wykazać, że suma przeliczalnej ilości | ||
Linia 323: | Linia 323: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Wykorzystać | Wykorzystać [[#cw_10_5|ćwiczenie 10.5]] i [[#cw_10_6|ćwiczenia 10.6]]. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 332: | Linia 332: | ||
<math>\displaystyle \displaystyle [0,1]\cup [1,2]\cup \-1,0]\cup [2,3]\cup [-2,-1]\cup \ldots.</math> W | <math>\displaystyle \displaystyle [0,1]\cup [1,2]\cup \-1,0]\cup [2,3]\cup [-2,-1]\cup \ldots.</math> W | ||
zadaniu 4 udowodniliśmy, że odcinki w <math>\displaystyle \displaystyle\mathbb{R}^2</math> mają miarę zero, w | zadaniu 4 udowodniliśmy, że odcinki w <math>\displaystyle \displaystyle\mathbb{R}^2</math> mają miarę zero, w | ||
[[#cw_10_6|ćwiczenia 10.6]] pokazaliśmy, że suma przeliczalnej ilości zbiorów miary | |||
zero jest zbiorem miary zero, a zatem prosta w <math>\displaystyle \displaystyle\mathbb{R}^2</math> ma miarę | zero jest zbiorem miary zero, a zatem prosta w <math>\displaystyle \displaystyle\mathbb{R}^2</math> ma miarę | ||
zero. | zero. | ||
'''Uwaga.''' To zadanie można zrobić nie korzystając | '''Uwaga.''' To zadanie można zrobić nie korzystając | ||
z | z [[#cw_10_6|ćwiczenia 10.6]]. | ||
Podzielmy prostą na odcinki, tak jak wyżej. Utwórzmy sumę kostek: | Podzielmy prostą na odcinki, tak jak wyżej. Utwórzmy sumę kostek: | ||
Linia 448: | Linia 448: | ||
To jest znana z wykładu Analizy Matematycznej 1, funkcja | To jest znana z wykładu Analizy Matematycznej 1, funkcja | ||
Dirichleta (patrz | Dirichleta (patrz [[Analiza matematyczna 1/Wykład 14: Całka Riemanna funkcji jednej zmiennej#przyklad_14_9|Analiza matematyczna 1 przykład 14.9.]]). | ||
Wiemy, że nie jest ona ciągła w żadnym punkcie | Wiemy, że nie jest ona ciągła w żadnym punkcie | ||
przedziału <math>\displaystyle \displaystyle [0,1],</math> | przedziału <math>\displaystyle \displaystyle [0,1],</math> | ||
a różni się od funkcji ciągłej <math>\displaystyle f</math> tylko na zbiorze miary zero. | a różni się od funkcji ciągłej <math>\displaystyle f</math> tylko na zbiorze miary zero. | ||
</div></div> | </div></div> |
Wersja z 18:12, 4 wrz 2006
Wielowymiarowa całka Riemanna
Ćwiczenie 10.1.
Policzyć z definicji następującą całkę
gdzie
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 10.2.
Policzyć z definicji całkę
gdzie
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 10.3.
Policzyć całkę
gdzie
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 10.4.
Wykazać, że zbiór o objętości zero jest zbiorem miary zero.
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 10.5.
Wykazać, że odcinek ma objętość zero.
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 10.6.
(Zadanie nadobowiązkowe.)
Wykazać, że suma przeliczalnej ilości
zbiorów miary zero jest zbiorem miary zero.
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 10.7.
Wykazać, że prosta w ma miarę zero.
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 10.8.
Wykazać, że ściana kostki w ma miarę zero.
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 10.9.
Znaleźć przykład funkcji na odcinku która jest różna od funkcji ciągłej na zbiorze miary zero, ale która nie jest ciągła w żadnym punkcie.
Wskazówka
Rozwiązanie