Programowanie funkcyjne/Procedury wyższych rzędów: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 31: | Linia 31: | ||
twice ('''function''' x -> x * (x+1)) 2;; | twice ('''function''' x -> x * (x+1)) 2;; | ||
''- : int = 42'' | ''- : int = 42'' | ||
twice (function s -> "mocium panie, " ^ s) "me wezwanie";; | |||
''- : string = "mocium panie, mocium panie, me wezwanie"'' | |||
<p align="justify"> | <p align="justify"> | ||
Linia 59: | Linia 60: | ||
Mechanizm podstawiania typów za zmienne typowe jest dokładnie taki sam, jak podstawianie termów, za zmienne w termach.}} | Mechanizm podstawiania typów za zmienne typowe jest dokładnie taki sam, jak podstawianie termów, za zmienne w termach.}} | ||
Składanie procedur możemy zdeiniować następująco: | |||
'''let''' compose f g = '''function''' x -> f (g x);; | '''let''' compose f g = '''function''' x -> f (g x);; | ||
''val compose : ('a -> 'b) -> ('c -> 'a) -> 'c -> 'b = <fun>'' | |||
<p align="justify"> | |||
Zwrócmy uwagę, że mamy tu aż trzy zmienne typowe. | |||
Mamy tu następujące zależności między typami składowych: | |||
* wynik <tt>g</tt> i argument <tt>f</tt> muszą być tego samego typu, | |||
* argument <tt>g</tt> i argument wyniku są tego samego typu, | |||
* wynik <tt>f</tt> i wynik wyniku <tt>compose</tt> są tego samego typu. | |||
Procedurę <tt>twice</tt> możemy teraz zdefiniować w następujący sposób: | |||
</p> | |||
'''let''' twice f = compose f f;; | '''let''' twice f = compose f f;; | ||
''val twice : ('a -> 'a) -> 'a -> 'a = <fun>'' | |||
= | <p align="justify"> | ||
Możemy też zdefiniować wielokrotne składanie funkcji: | |||
</p> | |||
'''let''' id x = x;; | '''let''' id x = x;; | ||
''val id : 'a -> 'a = <fun>'' | |||
'''let''' '''rec''' iterate n f = | '''let''' '''rec''' iterate n f = | ||
'''if''' n = 0 '''then''' id '''else''' compose (iterate (n-1) f) f;; | '''if''' n = 0 '''then''' id '''else''' compose (iterate (n-1) f) f;; | ||
''val iterate : int -> ('a -> 'a) -> 'a -> 'a = <fun>'' | |||
==Czy istnieją procedury wieloargumentowe?== | ==Czy istnieją procedury wieloargumentowe?== |
Wersja z 12:52, 27 sie 2006
Wstęp
Wcześniej zaznaczyliśmy, że procedury są w funkcyjnych językach programowania obywatelami pierwszej kategorii, czyli są równie dobrymi wartościami jak wszystkie inne. W szczególności procedury mogą być argumentami procedur lub ich wynikami. Argumenty proceduralne występują również w imperatywnych językach programowania (np. w standardzie Pascala). Natomiast to, że procedury mogą być wynikami procedur jest czymś charakterystycznym dla języków funkcyjnych. w tym wykładzie zajmiemy się procedurami wyższych rzędów, tzn. procedurami przetwarzającymi procedury.
Typy proceduralne i polimorfizm
Przyjrzyjmy się kilku prostym przykładom procedur wyższych rzędów.
let p f = function x -> f x + f (2 * x);; val p : (int -> int) -> int -> int = <fun>
Argumentem procedury p jest procedura f, natomiast jej wynikiem jest procedura będąca wartością -abstrakcji. Zwróćmy uwagę na typ procedury p. Możemy go przeczytać jako (int -> int) -> (int -> int). Zarówno argument f, jak i wynik p są procedurami typu int -> int.
let twice f = function x -> f (f x);; val twice : ('a -> 'a) -> 'a -> 'a = <fun> twice (function x -> x * (x+1)) 2;; - : int = 42 twice (function s -> "mocium panie, " ^ s) "me wezwanie";; - : string = "mocium panie, mocium panie, me wezwanie"
Argumentem procedury twice jest procedura f, natomiast jej wynikiem jest złożenie f z samą sobą. Zwróćmy uwagę na typ procedury twice. Typ tej procedury czytam jako: ('a -> 'a) -> ('a -> 'a). Kompilator jest w stanie wywnioskować, że f jest procedurą i że typ jej argumentu musi być taki sam, jak typ jej wyniku (inaczej nie możnaby jej złożyć samej ze sobą). Natomiast nie wie jaki to jest typ. Tak naprawdę, może to być dowolny typ.
Mamy tu do czynienia z polimorfizmem -- ta sama procedura może być wielu typów. Oznaczenie 'a jest tzw. zmienną typową. Jeśli w typie występują zmienne typowe, to taki typ jest schematem opisującym wiele typów. Do takiego typu-schematu pasuje każdy taki typ, który możemy z niego uzyskać, podstawiając (równocześnie) za zmienne typowe dowolne typy. Przy tym, za różne zmienne typowe możemy podstawiać różne typy, ale za wszystkie wystąpienia tej samej zmiennej typowej musimy podstawiać te same typy. Na przykład, podstawiając za 'a typ int, uzyskujemy z typu ('a -> 'a) -> ('a -> 'a) typ (int -> int) -> (int -> int). Natomiast podstawiając za 'a typ 'a -> 'a, uzyskujemy typ (('a -> 'a) -> ('a -> 'a)) -> (('a -> 'a) -> ('a -> 'a)).
Składanie procedur możemy zdeiniować następująco:
let compose f g = function x -> f (g x);; val compose : ('a -> 'b) -> ('c -> 'a) -> 'c -> 'b = <fun>
Zwrócmy uwagę, że mamy tu aż trzy zmienne typowe. Mamy tu następujące zależności między typami składowych:
- wynik g i argument f muszą być tego samego typu,
- argument g i argument wyniku są tego samego typu,
- wynik f i wynik wyniku compose są tego samego typu.
Procedurę twice możemy teraz zdefiniować w następujący sposób:
let twice f = compose f f;; val twice : ('a -> 'a) -> 'a -> 'a = <fun>
Możemy też zdefiniować wielokrotne składanie funkcji:
let id x = x;; val id : 'a -> 'a = <fun> let rec iterate n f = if n = 0 then id else compose (iterate (n-1) f) f;; val iterate : int -> ('a -> 'a) -> 'a -> 'a = <fun>
Czy istnieją procedury wieloargumentowe?
Typy proceduralne to typy postaci . Ponieważ zarówno argument, jak i wynik może być typu proceduralnego, więc typ może zawierać więcej "strzałek". Zastanówmy się co z procedurami wieloargumentowymi. Rozważmy następujące dwie definicje:
let plus (x, y) = x + y;; val plus : int * int -> int = <fun> let plus x y = x + y;; val plus : int -> int -> int = <fun>
Pierwsza procedura bierze parę wartości i oblicza wynik. Druga procedura bierze pierwszy argument i jej wynikiem jest procedura, która gdy dostanie drugi argument, to obliczy sumę. Inaczej mówiąc, bierze argumenty na raty.
Ta druga postać jest wygodniejsza, ze względu na możliwość podania tylko części argumentów.
let plus x y = x + y;; let inc = plus 1;;
Obie postacie, są równoważne. Dowodem na to są poniższe dwie procedury przekształcające jedną w postać w drugą i odwrotnie. Jakiego typu są te procedury?
let curry f = function x -> function y -> f (x, y);; let uncurry f = function (x, y) -> f x y;;
Standardowa postać podawania argumentów procedury jest curry. Tak więc przedstawione przykłady można zdefiniować i tak:
let twice f x = f (f x);; let compose f g x = f (g x);; let curry f x y = f (x, y);; let uncurry f (x, y) = f x y;;
Przykład: Sumy częściowe szeregów
Przykład - szereg (kolejnych liczb naturalnych, kwadratów, zbieżny do . Istota szeregu jako funkcja wyższego rzędu, sumowane elementy jako funkcje liczb całkowitych. Procedura sumująca pierwszych elementów danego szeregu (podać specyfikację sum):
let rec szereg f n = if n = 0 then 0.0 else f n + szereg f (n-1);; let szereg_pi_8 n = szereg (function i -> 1. /. ((4. *. float i -. 3.) *. (4. *. float i -. 1.))) n;; let pi = 8. *. szereg_pi_8 1000;;
Procedura szereg może służyć do obliczania sumczęściowych dowolnych szeregów.
Przykład: Różniczkowanie funkcji
Zdefiniujmy najpierw różniczkę:
let rozniczka f x dx = (f (x +. dx) -. f x) /. dx;;
Wówczas pochodną możemy przybliżyć następująco:
let pochodna f x = rozniczka f x epsilon;;
Zwróćmy uwagę, że pochodna jest procedurą jednoargumentową i wynikiem (pochodna f) jest funkcja będąca pochodną f.
Metoda Newtona
Zakładamy, że dana funkcja jest różniczkowalna. Pomijamy kwestie stopu i dzielenia przez 0. Metoda Newtona, nazywana też metodą stycznych, polega na przybliżaniu zera funkcji w następujący sposób: w punkcie będącym aktualnym przybliżeniem rysujemy styczną do wykresu funkcji i kolejnym przybliżeniem jest punkt przecięcia stycznej z osią X.

Zauważmy, że jeżeli naszym przybliżeniem zera jest , to styczna do wykresu funkcji przecina oś X w punkcie .
Jest to przykład algorytmu polegającego na iteracyjnym przybliżaniu wyniku. Spróbujmy sformułować najpierw ogólny schemat takiego postępowania iteracyjnego:
let rec iteruj poczatek popraw czy_dobre wynik = if czy_dobre poczatek then wynik poczatek else iteruj (popraw poczatek) popraw czy_dobre wynik;;
Zastosujmy teraz ten schemat do zaimplementowania metody stycznych Newtona. Zauważmy, że jeżeli naszym przybliżeniem zera jest , to styczna do wykresu funkcji przecina oś X w punkcie .
let id x = x;; let newton f x = let p = pochodna f in let czy_dobre x = abs (f x) < epsilon and popraw x = x -. (f x) /. (p x) in iteruj x popraw czy_dobre id;;
Zwróćmy uwagę na to, że procedura popraw-newton jest lokalna i ma dostęp do funkcji f. Pozostało nam jeszcze napisanie procedury pochodna. Metoda Newtona liczenia pierwiastków kwadratowych to szczególny przypadek metody Newtona znajdowania zer, dla funkcji . Funkcja ta ma zera w punktach . Ponadto , czyli nasz algorytm przekształca przybliżenie w
Zaczynając w punkcie 1 przybliżamy .
let sqrt a = let f x = a -. square x in newton f 1.;;
Punkty stałe funkcji
Punkt stały funkcji , to taki , że . W przypadku niektórych funkcji (i określonych -ów) ciąg jest zbieżny do pewnego punktu stałego . Możemy zaimplementować tę metodę:
let punkt_staly f x = let blisko x = abs (x -. f x) < epsilon in iteruj x f blisko f;;
Przykładową funkcją, której punkt stały można znaleźć tą metodą jest .
punkt_staly cos 1.0;; 0.73908\dots
Proszę to sprawdzić na jakimś nudnym wykładzie --- wystarczy ciągle stukać w klawisz .
Obliczanie punktów stałych moglibyśmy zastosować do obliczania pierwiastków --- punkt stały funkcji to . Jednak obliczenie:
punkt_staly (function y -> x /. y) 1.0;;
nie jest zbieżne:
W takich przypadkach czasami pomaga "wytłumienie" oscylacji takiego ciągu przez jego uśrednienie.
let usrednienie f = function x -> average x (f x);; let sqrt x = punkt_staly (usrednienie (function y -> x /. y)) 1.0;;
W ten sposób uzyskujemy po raz kolejny metodę pierwiastkowania Newtona.
Zastosowania procedur wyższych rzędów
Procedury wyższych rzędów to jeden z tych elementów języka, który jest czysto funkcyjny. W językach imperatywnych procedury mogą być parametrami procedur, lecz nie wynikami. W przypadku języków funkcyjnych mamy pełną swobodę.
Zastosowania procedur wyższych rzędów można podzielić na dwie grupy:
- Pewne pojęcia matematyczne, zwłaszcza te dotyczące funkcji, w naturalny sposób przekładają się na procedury wyższych rzędów, np.: sumy częściowe szeregów, składanie funkcji, różniczkowanie funkcji itp.
- Procedury są jeszcze jednym typem danych. Przyjmując takie podejście, procedury przetwarzające takie dane będą procedurami wyższych rzędów.
- Procedury wyższych rzędów są również narzędziem abstrakcji. Jeżeli ten sam fragment kodu pojawia się w kilku miejscach, to naturalnym jest wyłonienie go w postaci (zwykłej) procedury.
- Jeżeli ten sam schemat kodu pojawia się w wielu miejscach, ale różni się wypełniającymi go fragmentami, to schemat ten możemy ująć w postaci procedury wyższego rzędu, a fragmenty do wypełnienia staną się parametrami proceduralnymi. Przykładem może być tu procedura iteruj.