Zio-2-2-lab: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 18: | Linia 18: | ||
---- | ---- | ||
===Zadanie 2. Zasady zarządzania jakością a norma ISO 9001:2000=== | ===Zadanie 2. Zasady zarządzania jakością a norma ISO 9001:2000=== | ||
Na wykładzie przedstawiono 8 zasad zarządzania jakością pochodzących z normy ISO 9000:2005. Zadanie polega na przyporządkowaniu do poszczególnych rozdziałów normy ISO 9001:2000 | Na wykładzie przedstawiono 8 zasad zarządzania jakością pochodzących z normy ISO 9000:2005. Zadanie polega na przyporządkowaniu tych zasad do poszczególnych rozdziałów normy ISO 9001:2000. | ||
Szablon do udzielania odpowiedzi ([[media:zio-2-2-lab02.doc|doc]]). | Szablon do udzielania odpowiedzi ([[media:zio-2-2-lab02.doc|doc]]). |
Wersja z 12:32, 7 sie 2006
Ćwiczenia – Standardy serii ISO-9000 (część II)
Zadanie 1. Stworzenie polityki jakości
Jednym z elementów normy ISO 9001:2000 (rozdział 5.3), jest stworzenie polityki jakości w firmie. Obowiązek ten spoczywa na najwyższym kierownictwie.
Wyobraź sobie, że jesteś właścicielem firmy, zatrudniającej 10 specjalistów z branży IT i zajmującej się wytwarzaniem oprogramowania. Firma specjalizuje się zarówno w tworzeniu oprogramowania, jak i dostarczaniu urządzeń (czytników kart magnetycznych, kodów paskowych itd.).
Twoim zadaniem jest stworzenie polityki jakości dla Twojej organizacji.
Dokument polityki jakości powinien składać się z czterech części:
- Preambuła – określa zakres działalności i misję
- Cel działań
- Metody wspierające cele
- Odwołanie do normy ISO 9001:2000, jako sposobu realizacji zamierzeń pro-jakościowych
Szablon dokumentu (doc).
Zadanie 2. Zasady zarządzania jakością a norma ISO 9001:2000
Na wykładzie przedstawiono 8 zasad zarządzania jakością pochodzących z normy ISO 9000:2005. Zadanie polega na przyporządkowaniu tych zasad do poszczególnych rozdziałów normy ISO 9001:2000.
Szablon do udzielania odpowiedzi (doc).
4. System zarządzania jakością
- 4.1. Wymagania ogólne ‹ .......................................................................................................
- 4.2. Wymagania dotyczące dokumentacji ‹ ............................................................................
5. Odpowiedzialność kierownictwa
- 5.1. Zaangażowanie kierownictwa ‹ .......................................................................................
- 5.2. Orientacja na klienta ‹ .....................................................................................................
- 5.3. Polityka jakości ‹ ..............................................................................................................
- 5.4. Planowanie ‹ ....................................................................................................................
- 5.5. Odpowiedzialność, uprawnienia i komunikacja ‹ .............................................................
- 5.6. Przegląd zarządzania ‹ ....................................................................................................
6. Zarządzanie zasobami
- 6.1. Zapewnianie zasobów ‹ ..................................................................................................
- 6.2. Zasoby ludzkie ‹ ..............................................................................................................
- 6.3. Infrastruktura ‹ .................................................................................................................
- 6.4. Środowisko pracy ‹ ..........................................................................................................
7. Realizacja wyrobu
- 7.1. Planowanie realizacji wyrobu ‹ ........................................................................................
- 7.2. Procesy związane z klientem ‹ ........................................................................................
- 7.3. Projektowanie i rozwój ‹ ..................................................................................................
- 7.4. Zakupy ‹ ..........................................................................................................................
- 7.5. Produkcja i dostarczenie usług ‹ .....................................................................................
- 7.6. Nadzorowanie wyposażenia do monitorowania i pomiarów ‹ ........................................
8. Pomiary, analiza i doskonalenie
- 8.1. Postanowienia ogólne ‹ ...................................................................................................
- 8.2. Monitorowanie i pomiary ‹ ...............................................................................................
- 8.3. Nadzór nad produktem niezgodnym ‹ .............................................................................
- 8.4. Analiza danych ‹ ..............................................................................................................
- 8.5. Doskonalenie ‹ ................................................................................................................
Przykładowe przyporządkowanie
Pytania do dyskusji
- Czy wdrożenie ISO w organizacji zawsze wpływa na podniesienie jakości produktów?
- Jakie elementy według Ciebie powinny być poddane audytowi najbardziej wnikliwie?