Logika i teoria mnogości/Wykład 8: Konstrukcje liczbowe, liczby całkowite, wymierne, konstrukcja Cantora liczb rzeczywistych: działania i porządek: Różnice pomiędzy wersjami
m Zastępowanie tekstu – „ </math>” na „</math>” |
m Zastępowanie tekstu – „<math> ” na „<math>” |
||
Linia 20: | Linia 20: | ||
<math>\mathbb{N} \times \mathbb{N}</math> następująco: | <math>\mathbb{N} \times \mathbb{N}</math> następująco: | ||
<center><math>(n,k)\approx (p,q) </math> wtw <math> | <center><math>(n,k)\approx (p,q) </math> wtw <math> n+q = k+p. | ||
</math></center> | </math></center> | ||
}} | }} | ||
Linia 141: | Linia 141: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Stosujemy prawo skracania dla liczb naturalnych do <math> ns + lq + kr | Stosujemy prawo skracania dla liczb naturalnych do <math>ns + lq + kr | ||
+mp</math> i dostajemy: | +mp</math> i dostajemy: | ||
Linia 165: | Linia 165: | ||
# <math>x+y = y+x</math> (przemienność dodawania), | # <math>x+y = y+x</math> (przemienność dodawania), | ||
# <math>x \cdot y = y \cdot x</math> (przemienność mnożenia), | # <math>x \cdot y = y \cdot x</math> (przemienność mnożenia), | ||
# <math> x \cdot y = z \cdot y</math> oraz <math>y\neq 0</math> to <math> x=z</math> (prawo skracania), | # <math>x \cdot y = z \cdot y</math> oraz <math>y\neq 0</math> to <math>x=z</math> (prawo skracania), | ||
# <math>x \cdot(y+z) = x\cdot y + x\cdot z</math> (rozdzielność). | # <math>x \cdot(y+z) = x\cdot y + x\cdot z</math> (rozdzielność). | ||
Linia 254: | Linia 254: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
i używając przechodniości, dostajemy: <math> n+q+l\leq q+m+k</math>. Jeszcze raz wykorzystując ćwiczenia dotyczące liczb naturalnych, możemy skrócić <math>q</math> i otrzymać <math>n+l\leq m+k</math>, czyli <math>[(n,k)]_{\approx}\leq [(m,l)]_{\approx}</math>, co należało wykazać. | i używając przechodniości, dostajemy: <math>n+q+l\leq q+m+k</math>. Jeszcze raz wykorzystując ćwiczenia dotyczące liczb naturalnych, możemy skrócić <math>q</math> i otrzymać <math>n+l\leq m+k</math>, czyli <math>[(n,k)]_{\approx}\leq [(m,l)]_{\approx}</math>, co należało wykazać. | ||
Dowód spójności porządku na liczbach całkowitych jest trywialną konsekwencją faktu, że dla dowolnych dwóch par liczb naturalnych <math>(n,k)</math> i <math>(p,q)</math> mamy <math>n+q\leq p+k</math> lub <math>p+k\leq q+n</math>. | Dowód spójności porządku na liczbach całkowitych jest trywialną konsekwencją faktu, że dla dowolnych dwóch par liczb naturalnych <math>(n,k)</math> i <math>(p,q)</math> mamy <math>n+q\leq p+k</math> lub <math>p+k\leq q+n</math>. | ||
Linia 296: | Linia 296: | ||
# Dla dowolnych dwóch liczb naturalnych <math>n,m</math> mamy <math>i(n+m) = [(n+m,0)]_{\approx} = [(n,0)]_{\approx}+[(m,0)]_{\approx} = i(n) +i(m)</math>, co należało wykazać. | # Dla dowolnych dwóch liczb naturalnych <math>n,m</math> mamy <math>i(n+m) = [(n+m,0)]_{\approx} = [(n,0)]_{\approx}+[(m,0)]_{\approx} = i(n) +i(m)</math>, co należało wykazać. | ||
# Podobnie jak w poprzednim przypadku ustalmy dowolne dwie liczby naturalne <math>n</math> i <math>m</math>. Wtedy, używając całego arsenału identyczności prawdziwych dla liczb naturalnych, mamy <math>i(n\cdot m) = [(nm,0)]_{\approx} = [(nm+00,n0+0m)]_{\approx} = [(n,0)]_{\approx}\cdot[(m,0)]_{\approx} = i(n)\cdot i(m)</math>, co należało wykazać. | # Podobnie jak w poprzednim przypadku ustalmy dowolne dwie liczby naturalne <math>n</math> i <math>m</math>. Wtedy, używając całego arsenału identyczności prawdziwych dla liczb naturalnych, mamy <math>i(n\cdot m) = [(nm,0)]_{\approx} = [(nm+00,n0+0m)]_{\approx} = [(n,0)]_{\approx}\cdot[(m,0)]_{\approx} = i(n)\cdot i(m)</math>, co należało wykazać. | ||
# Jeśli <math>n\leq k</math>, to niewątpliwie <math> n+0\leq k+0</math>, czyli <math>[(n,0)]_{\approx}\leq [(k,0)]_{\approx}</math>, co oznacza, że <math>i(n)\leq i(k)</math>. Dowód jest zakończony. | # Jeśli <math>n\leq k</math>, to niewątpliwie <math>n+0\leq k+0</math>, czyli <math>[(n,0)]_{\approx}\leq [(k,0)]_{\approx}</math>, co oznacza, że <math>i(n)\leq i(k)</math>. Dowód jest zakończony. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 306: | Linia 306: | ||
\mathbb{Z}^*</math> następująco: | \mathbb{Z}^*</math> następująco: | ||
<center><math>(a,b) \sim (c,d) </math> wtw <math> | <center><math>(a,b) \sim (c,d) </math> wtw <math> a \cdot d = c \cdot b. | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Linia 359: | Linia 359: | ||
* Zero w liczbach wymiernych <math>0 \in \mathbb{Q}</math> to <math>[(0, 1) ]_{\sim}</math>. | * Zero w liczbach wymiernych <math>0 \in \mathbb{Q}</math> to <math>[(0, 1) ]_{\sim}</math>. | ||
* Jedynka w liczbach wymiernych <math>1 \in \mathbb{Q}</math> to ułamek <math>[(1, 1) ]_{\sim}</math>. | * Jedynka w liczbach wymiernych <math>1 \in \mathbb{Q}</math> to ułamek <math>[(1, 1) ]_{\sim}</math>. | ||
* <math> - [ (a,b) ]_{\sim} = [(-a, b) ]_{\sim}</math>. | * <math>- [ (a,b) ]_{\sim} = [(-a, b) ]_{\sim}</math>. | ||
* Dodawanie <math>[ (a,b) ]_{\sim} + [ (c,d) ]_{\sim} = [(ad +bc, bd) ]_{\sim}</math>. | * Dodawanie <math>[ (a,b) ]_{\sim} + [ (c,d) ]_{\sim} = [(ad +bc, bd) ]_{\sim}</math>. | ||
* Odejmowanie <math>[ (a,b) ]_{\sim} - [ (c,d) ]_{\sim} = [(ad - bc, bd)]_{\sim}</math>. | * Odejmowanie <math>[ (a,b) ]_{\sim} - [ (c,d) ]_{\sim} = [(ad - bc, bd)]_{\sim}</math>. | ||
Linia 433: | Linia 433: | ||
{{definicja|2.5.|| | {{definicja|2.5.|| | ||
<math> \frac{a}{b} \geq \frac{c}{d}</math>, gdy <math>(a\cdot d - b \cdot c) \cdot | <math>\frac{a}{b} \geq \frac{c}{d}</math>, gdy <math>(a\cdot d - b \cdot c) \cdot | ||
b \cdot d \geq 0</math>. | b \cdot d \geq 0</math>. | ||
}} | }} | ||
Linia 476: | Linia 476: | ||
Aby pokazać przechodniość, wybierzmy trzy liczby wymierne <math>\frac{a}{b}\geq\frac{c}{d}\geq\frac{e}{f}</math>. Z założeń wynika, że <math>(ad-bc)bd\geq 0</math> oraz <math>(cf-de)df\geq 0</math>. Wnioskujemy, że | Aby pokazać przechodniość, wybierzmy trzy liczby wymierne <math>\frac{a}{b}\geq\frac{c}{d}\geq\frac{e}{f}</math>. Z założeń wynika, że <math>(ad-bc)bd\geq 0</math> oraz <math>(cf-de)df\geq 0</math>. Wnioskujemy, że | ||
<center><math>adbd\geq bcbd </math> oraz <math> | <center><math>adbd\geq bcbd </math> oraz <math> cfdf\geq dedf, | ||
</math></center> | </math></center> | ||
mnożąc nierówności przez, odpowiednio <math>ff</math> i <math>bb</math> (założenia gwarantują <math>f\neq 0\neq b</math>), otrzymujemy: | mnożąc nierówności przez, odpowiednio <math>ff</math> i <math>bb</math> (założenia gwarantują <math>f\neq 0\neq b</math>), otrzymujemy: | ||
<center><math>adbdff\geq bcbdff </math> oraz <math> | <center><math>adbdff\geq bcbdff </math> oraz <math> cfdfbb\geq dedfbb | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Linia 505: | Linia 505: | ||
Pokaż warunek trójkąta, czyli: | Pokaż warunek trójkąta, czyli: | ||
<center><math> \left| x+y \right| \leq \left| x \right| + \left| y \right|. </math></center> | <center><math>\left| x+y \right| \leq \left| x \right| + \left| y \right|. </math></center> | ||
}} | }} | ||
</span> | </span> | ||
Linia 517: | Linia 517: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Dowód przeprowadzimy, wprowadzając podobną notację dla liczb całkowitych. Jeśli uda nam się zdefiniować funkcję moduł w ten sposób, że <math> \left| n+k \right| \leq \left| n \right| + \left| k \right|</math>, <math> \left| nk \right| = \left| n \right| \left| k \right|</math>, <math> \left| n \right| \geq 0</math>, dla dowolnych liczb całkowitych oraz <math> \left| \frac{a}{b} \right| =\frac{ \left| a \right| }{ \left| b \right| }</math>, to: | Dowód przeprowadzimy, wprowadzając podobną notację dla liczb całkowitych. Jeśli uda nam się zdefiniować funkcję moduł w ten sposób, że <math>\left| n+k \right| \leq \left| n \right| + \left| k \right|</math>, <math>\left| nk \right| = \left| n \right| \left| k \right|</math>, <math>\left| n \right| \geq 0</math>, dla dowolnych liczb całkowitych oraz <math>\left| \frac{a}{b} \right| =\frac{ \left| a \right| }{ \left| b \right| }</math>, to: | ||
<center><math> \left| \frac{a}{b}+\frac{c}{d} \right| = \left| \frac{ad+bc}{bd} \right| = | <center><math>\left| \frac{a}{b}+\frac{c}{d} \right| = \left| \frac{ad+bc}{bd} \right| = | ||
\frac{ \left| ad+bc \right| }{ \left| bd \right| } | \frac{ \left| ad+bc \right| }{ \left| bd \right| } | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Linia 525: | Linia 525: | ||
oraz: | oraz: | ||
<center><math> \left| \frac{a}{b} \right| + \left| \frac{c}{d} \right| = | <center><math>\left| \frac{a}{b} \right| + \left| \frac{c}{d} \right| = | ||
\frac{ \left| a \right| }{ \left| b \right| }+\frac{ \left| c \right| }{ \left| d \right| } = | \frac{ \left| a \right| }{ \left| b \right| }+\frac{ \left| c \right| }{ \left| d \right| } = | ||
\frac{ \left| a \right| \left| d \right| + \left| b \right| \left| c \right| }{ \left| b \right| \left| d \right| }. | \frac{ \left| a \right| \left| d \right| + \left| b \right| \left| c \right| }{ \left| b \right| \left| d \right| }. | ||
Linia 544: | Linia 544: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
i ponieważ <math> \left| b \right|</math> i <math> \left| d \right|</math> są stale większe od zera, a | i ponieważ <math>\left| b \right|</math> i <math>\left| d \right|</math> są stale większe od zera, a | ||
<math> \left| ad \right| + \left| bc \right| \geq \left| ad+bc \right|</math> w liczbach całkowitych, | <math>\left| ad \right| + \left| bc \right| \geq \left| ad+bc \right|</math> w liczbach całkowitych, | ||
nierówność jest dowiedziona. | nierówność jest dowiedziona. | ||
Pozostaje zdefiniować funkcję moduł w liczbach całkowitych. Definiujemy ją jako: <math> \left| [(n,k)]_{\approx} \right| = [(l,0)]_{\approx}</math>, gdzie <math>l</math> jest unikalną liczbą naturalną taką, że <math>[(n,k)]_{\approx}=[(l,0)]_{\approx}</math> lub <math>[(n,k)]_{\approx}=[(0,l)]_{\approx}</math>. Liczba taka istnieje na podstawie Ćwiczenia 1.3 (patrz [[#cwiczenie_1_3|ćwiczenie 1.3.]]) i jest unikalna, ponieważ <math>[(l,0)]_{\approx}=[(0,p)]_{\approx}</math> implikuje <math>p=l=0</math>, a <math>[(l,0)]_{\approx}=[(p,0)]_{\approx}</math> implikuje <math>p=l</math>. Pozostaje wykazać wymagane fakty o funkcji moduł. | Pozostaje zdefiniować funkcję moduł w liczbach całkowitych. Definiujemy ją jako: <math>\left| [(n,k)]_{\approx} \right| = [(l,0)]_{\approx}</math>, gdzie <math>l</math> jest unikalną liczbą naturalną taką, że <math>[(n,k)]_{\approx}=[(l,0)]_{\approx}</math> lub <math>[(n,k)]_{\approx}=[(0,l)]_{\approx}</math>. Liczba taka istnieje na podstawie Ćwiczenia 1.3 (patrz [[#cwiczenie_1_3|ćwiczenie 1.3.]]) i jest unikalna, ponieważ <math>[(l,0)]_{\approx}=[(0,p)]_{\approx}</math> implikuje <math>p=l=0</math>, a <math>[(l,0)]_{\approx}=[(p,0)]_{\approx}</math> implikuje <math>p=l</math>. Pozostaje wykazać wymagane fakty o funkcji moduł. | ||
Ustalmy dwie liczby całkowite <math>[(n,k)]_{\approx}</math> i <math>[(l,m)]_{\approx}</math> - wykażemy, że <math> \left| [(n,k)]_{\approx} +[(l,m)]_{\approx} \right| \leq \left| [(n,k)]_{\approx} \right| + \left| [(l,m)]_{\approx} \right|</math>. Ponieważ zarówno dodawanie, jak i porządek nie zależą od wyboru reprezentantów dla klas równoważności, możemy założyć, że <math>n=0</math> lub <math>k=0</math> (i równocześnie <math>l=0</math> lub <math>m=0</math>). Jeśli <math>k=0</math> oraz <math>m=0</math>, to mamy <math>\left| [(n,k)]_{\approx} \right| = [(n,k)]_{\approx}</math> oraz <math>\left| [(l,m)]_{\approx} \right| =[(l,m)]_{\approx}</math> i nierówność jest prawdziwa. Jeśli z kolei <math>n=0</math> i <math>l=0</math>, to: | Ustalmy dwie liczby całkowite <math>[(n,k)]_{\approx}</math> i <math>[(l,m)]_{\approx}</math> - wykażemy, że <math>\left| [(n,k)]_{\approx} +[(l,m)]_{\approx} \right| \leq \left| [(n,k)]_{\approx} \right| + \left| [(l,m)]_{\approx} \right|</math>. Ponieważ zarówno dodawanie, jak i porządek nie zależą od wyboru reprezentantów dla klas równoważności, możemy założyć, że <math>n=0</math> lub <math>k=0</math> (i równocześnie <math>l=0</math> lub <math>m=0</math>). Jeśli <math>k=0</math> oraz <math>m=0</math>, to mamy <math>\left| [(n,k)]_{\approx} \right| = [(n,k)]_{\approx}</math> oraz <math>\left| [(l,m)]_{\approx} \right| =[(l,m)]_{\approx}</math> i nierówność jest prawdziwa. Jeśli z kolei <math>n=0</math> i <math>l=0</math>, to: | ||
<center><math> \left| [(n,k)]_{\approx} +[(l,m)]_{\approx} \right| = \left| [(0,k+m)]_{\approx} \right| = [(k+m,0)]_{\approx} =[(k,0)]_{\approx}+[(m,0)]_{\approx} = \left| [(0,k)]_{\approx} \right| + \left| [(0,m)]_{\approx} \right| | <center><math>\left| [(n,k)]_{\approx} +[(l,m)]_{\approx} \right| = \left| [(0,k+m)]_{\approx} \right| = [(k+m,0)]_{\approx} =[(k,0)]_{\approx}+[(m,0)]_{\approx} = \left| [(0,k)]_{\approx} \right| + \left| [(0,m)]_{\approx} \right| | ||
</math></center> | </math></center> | ||
i nierówność znowu jest spełniona. Pozostają dwa symetryczne przypadki. Bez straty ogólności możemy założyć, że <math>n=0</math> i <math>m=0</math>. Wtedy <math> \left| [(n,k)]_{\approx} + [(l,m)]_{\approx} \right| = \left| [(l,k)]_{\approx} \right|</math> jest niewątpliwie mniejszy od <math> \left| [(k,n)]_{\approx} \right| + \left| [(l,m)]_{\approx} \right| = [(l+k,0)]_{\approx}</math>, ponieważ zgodnie z definicją modułu pierwsza współrzędna <math> \left| [(l,k)]_{\approx} \right|</math> jest mniejsza lub równa większej z liczb <math>k</math>, <math>l</math>, która jest z kolei mniejsza lub równa <math>l+k</math>. | i nierówność znowu jest spełniona. Pozostają dwa symetryczne przypadki. Bez straty ogólności możemy założyć, że <math>n=0</math> i <math>m=0</math>. Wtedy <math>\left| [(n,k)]_{\approx} + [(l,m)]_{\approx} \right| = \left| [(l,k)]_{\approx} \right|</math> jest niewątpliwie mniejszy od <math>\left| [(k,n)]_{\approx} \right| + \left| [(l,m)]_{\approx} \right| = [(l+k,0)]_{\approx}</math>, ponieważ zgodnie z definicją modułu pierwsza współrzędna <math>\left| [(l,k)]_{\approx} \right|</math> jest mniejsza lub równa większej z liczb <math>k</math>, <math>l</math>, która jest z kolei mniejsza lub równa <math>l+k</math>. | ||
Aby dowieść, że w liczbach całkowitych moduł jest rozdzielny względem mnożenia, ustalmy dwie liczby <math>[(n,k)]_{\approx}</math> i <math>[(l,m)]_{\approx}</math> i, podobnie jak poprzednio, załóżmy, że że <math>n=0</math> lub <math>k=0</math> (i równocześnie <math>l=0</math> lub <math>m=0</math>). Wtedy <math>[(n,k)]_{\approx}\cdot[(l,m)]_{\approx} = [(nl+km,lk+mn)]_{\approx}</math>, gdzie co najwyżej jeden z czterech sumandów jest niezerowy. Moduł otrzymanej liczby będzie liczbą całkowitą posiadającą na pierwszej współrzędnej ten właśnie sumand, a na drugiej zero. Równocześnie <math> \left| [(n,k)]_{\approx} \right| \cdot \left| [(l,m)]_{\approx} \right|</math> będzie posiadał na pierwszej współrzędnej dokładnie ten sumand, a na drugiej zero, co dowodzi żądanej równości. | Aby dowieść, że w liczbach całkowitych moduł jest rozdzielny względem mnożenia, ustalmy dwie liczby <math>[(n,k)]_{\approx}</math> i <math>[(l,m)]_{\approx}</math> i, podobnie jak poprzednio, załóżmy, że że <math>n=0</math> lub <math>k=0</math> (i równocześnie <math>l=0</math> lub <math>m=0</math>). Wtedy <math>[(n,k)]_{\approx}\cdot[(l,m)]_{\approx} = [(nl+km,lk+mn)]_{\approx}</math>, gdzie co najwyżej jeden z czterech sumandów jest niezerowy. Moduł otrzymanej liczby będzie liczbą całkowitą posiadającą na pierwszej współrzędnej ten właśnie sumand, a na drugiej zero. Równocześnie <math>\left| [(n,k)]_{\approx} \right| \cdot \left| [(l,m)]_{\approx} \right|</math> będzie posiadał na pierwszej współrzędnej dokładnie ten sumand, a na drugiej zero, co dowodzi żądanej równości. | ||
Aby dowieść, że <math> \left| [(n,k)]_{\approx} \right| \geq 0</math>, wystarczy zauważyć, że druga współrzędna pary reprezentującej liczbę jest równa zero i w związku z tym warunek nierówności jest zawsze spełniony. | Aby dowieść, że <math>\left| [(n,k)]_{\approx} \right| \geq 0</math>, wystarczy zauważyć, że druga współrzędna pary reprezentującej liczbę jest równa zero i w związku z tym warunek nierówności jest zawsze spełniony. | ||
Pozostaje wykazać, że <math> \left| \frac{a}{b} \right| =\frac{ \left| a \right| }{ \left| b \right| }</math>. Rozważmy dwa przypadki: jeśli <math>\frac{a}{b}\geq 0</math>, to <math> \left| \frac{a}{b} \right| = \frac{a}{b}</math>. W tym przypadku nierówność implikuje, że <math>(a1-b0)b1\geq 0</math>, czyli że <math>a</math> i <math>b</math> są liczbami całkowitymi tego samego znaku. To znaczy, że posiadają reprezentacje postaci <math>[(n,0)]_{\approx}</math> i <math>[(k,0)]_{\approx}</math> (lub <math>[(0,n)]_{\approx}</math> i <math>[(0,k)]_{\approx}</math>). Wnioskujemy, że <math>a\cdot \left| b \right| = b\cdot \left| a \right|</math>, czyli <math>\frac{a}{b} = \frac{ \left| a \right| }{ \left| b \right| }</math>, co należało wykazać. W drugim przypadku mamy <math>\frac{a}{b}< 0</math>, czyli <math>(a1-b0)b1< 0</math>, więc znaki <math>a</math> i <math>b</math> są przeciwne (posiadają reprezentacje <math>[(n,0)]_{\approx}</math> i <math>[(0,k)]_{\approx}</math> lub na odwrót). Wtedy mamy <math> \left| \frac{a}{b} \right| = \frac{-a}{b}</math> i znowu <math>-a\cdot \left| b \right| = b\cdot \left| a \right|</math> jest prawdą. Wykazaliśmy, że moduł zdefiniowany w liczbach wymiernych jest zgodny z modułem dla liczb całkowitych, co było ostatnim brakującym faktem w dowodzie. | Pozostaje wykazać, że <math>\left| \frac{a}{b} \right| =\frac{ \left| a \right| }{ \left| b \right| }</math>. Rozważmy dwa przypadki: jeśli <math>\frac{a}{b}\geq 0</math>, to <math>\left| \frac{a}{b} \right| = \frac{a}{b}</math>. W tym przypadku nierówność implikuje, że <math>(a1-b0)b1\geq 0</math>, czyli że <math>a</math> i <math>b</math> są liczbami całkowitymi tego samego znaku. To znaczy, że posiadają reprezentacje postaci <math>[(n,0)]_{\approx}</math> i <math>[(k,0)]_{\approx}</math> (lub <math>[(0,n)]_{\approx}</math> i <math>[(0,k)]_{\approx}</math>). Wnioskujemy, że <math>a\cdot \left| b \right| = b\cdot \left| a \right|</math>, czyli <math>\frac{a}{b} = \frac{ \left| a \right| }{ \left| b \right| }</math>, co należało wykazać. W drugim przypadku mamy <math>\frac{a}{b}< 0</math>, czyli <math>(a1-b0)b1< 0</math>, więc znaki <math>a</math> i <math>b</math> są przeciwne (posiadają reprezentacje <math>[(n,0)]_{\approx}</math> i <math>[(0,k)]_{\approx}</math> lub na odwrót). Wtedy mamy <math>\left| \frac{a}{b} \right| = \frac{-a}{b}</math> i znowu <math>-a\cdot \left| b \right| = b\cdot \left| a \right|</math> jest prawdą. Wykazaliśmy, że moduł zdefiniowany w liczbach wymiernych jest zgodny z modułem dla liczb całkowitych, co było ostatnim brakującym faktem w dowodzie. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 650: | Linia 650: | ||
Weźmy dodatnią liczbę wymierną <math>\varepsilon</math>. Dla niej, zgodnie z Definicją 3.2 (patrz [[#definicja_3_2|definicja 3.2.]]), znajdziemy | Weźmy dodatnią liczbę wymierną <math>\varepsilon</math>. Dla niej, zgodnie z Definicją 3.2 (patrz [[#definicja_3_2|definicja 3.2.]]), znajdziemy | ||
tak duże <math>n_0</math>, że dla wszystkich liczb naturalnych <math>p,k</math>, poczynając | tak duże <math>n_0</math>, że dla wszystkich liczb naturalnych <math>p,k</math>, poczynając | ||
od <math>n_0 +1</math> będzie zachodzić: <math> \left| a_p - a_k \right| < \varepsilon</math>. | od <math>n_0 +1</math> będzie zachodzić: <math>\left| a_p - a_k \right| < \varepsilon</math>. | ||
Połóżmy za <math>M</math> największą z pośród liczb <math> \left| a_0 \right| ,\ldots | Połóżmy za <math>M</math> największą z pośród liczb <math>\left| a_0 \right| ,\ldots | ||
\left| a_{n_0} \right|</math> oraz <math> \left| a_{n_0 +1} \right| + \varepsilon</math> powiększoną o <math>1</math>. | \left| a_{n_0} \right|</math> oraz <math>\left| a_{n_0 +1} \right| + \varepsilon</math> powiększoną o <math>1</math>. | ||
Łatwo sprawdzić, że tak zdefiniowane <math>M</math> majoryzuje moduły wszystkich | Łatwo sprawdzić, że tak zdefiniowane <math>M</math> majoryzuje moduły wszystkich | ||
liczb ciągu. | liczb ciągu. | ||
Linia 666: | Linia 666: | ||
Niech <math>X=\{ a: \mathbb{N} \rightarrow | Niech <math>X=\{ a: \mathbb{N} \rightarrow | ||
\mathbb{Q} : a </math> jest ciągiem Cauchy'ego <math> | \mathbb{Q} : a </math> jest ciągiem Cauchy'ego <math> \}</math>. | ||
}} | }} | ||
Linia 699: | Linia 699: | ||
Weźmy <math>\varepsilon >0</math>. Będziemy dobierać niezależnie liczby <math>n_1</math> | Weźmy <math>\varepsilon >0</math>. Będziemy dobierać niezależnie liczby <math>n_1</math> | ||
i <math>n_2</math> do <math>\varepsilon /2</math> dla pierwszej i drugiej pary ciągów. | i <math>n_2</math> do <math>\varepsilon /2</math> dla pierwszej i drugiej pary ciągów. | ||
Mamy zatem parę nierówności: dla <math>n>n_1</math> zachodzi <math> \left| a_n - | Mamy zatem parę nierówności: dla <math>n>n_1</math> zachodzi <math>\left| a_n - | ||
b_n \right| < \varepsilon/2</math> oraz dla <math>n>n_2</math> zachodzi <math> \left| b_n - | b_n \right| < \varepsilon/2</math> oraz dla <math>n>n_2</math> zachodzi <math>\left| b_n - | ||
c_n \right| < \varepsilon/2</math>. Biorąc większą z tych dwóch liczb, będziemy | c_n \right| < \varepsilon/2</math>. Biorąc większą z tych dwóch liczb, będziemy | ||
oczywiście jednocześnie spełniać obie nierówności. Zatem dla | oczywiście jednocześnie spełniać obie nierówności. Zatem dla | ||
<math>n>\max(n_1 , n_2)</math> zachodzą <math> \left| a_n - b_n \right| < \varepsilon/2</math> | <math>n>\max(n_1 , n_2)</math> zachodzą <math>\left| a_n - b_n \right| < \varepsilon/2</math> | ||
oraz <math> \left| b_n - c_n \right| < \varepsilon/2</math>. Używając nierówności | oraz <math>\left| b_n - c_n \right| < \varepsilon/2</math>. Używając nierówności | ||
trójkąta (patrz [[#cwiczenie_2_9|Ćwiczenie 2.9]]), mamy: | trójkąta (patrz [[#cwiczenie_2_9|Ćwiczenie 2.9]]), mamy: | ||
<center><math> \left| a_n - c_n \right| \leq \left| a_n - b_n \right| + \left| b_n - c_n \right| < | <center><math>\left| a_n - c_n \right| \leq \left| a_n - b_n \right| + \left| b_n - c_n \right| < | ||
\varepsilon/2 + \varepsilon/2 = \varepsilon, | \varepsilon/2 + \varepsilon/2 = \varepsilon, | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Linia 796: | Linia 796: | ||
Cauchy'ego są ograniczone. Niech <math>M</math> będzie wspólnym ograniczeniem | Cauchy'ego są ograniczone. Niech <math>M</math> będzie wspólnym ograniczeniem | ||
tych ciągów. Dla <math>\varepsilon/(2 \cdot M)</math> dobierzmy takie <math>n_1</math> i | tych ciągów. Dla <math>\varepsilon/(2 \cdot M)</math> dobierzmy takie <math>n_1</math> i | ||
<math>n_2</math>, aby <math> \left| a_k - a'_k \right| < \varepsilon/(2 \cdot M)</math> i | <math>n_2</math>, aby <math>\left| a_k - a'_k \right| < \varepsilon/(2 \cdot M)</math> i | ||
<math> \left| b_p - b'_p \right| < \varepsilon/(2 \cdot M)</math>, dla <math>k>n_1</math> i | <math>\left| b_p - b'_p \right| < \varepsilon/(2 \cdot M)</math>, dla <math>k>n_1</math> i | ||
<math>p>n_2</math>. Obie nierówności będą zachodzić jednocześnie dla | <math>p>n_2</math>. Obie nierówności będą zachodzić jednocześnie dla | ||
wszystkich <math>k</math>, poczynając od <math>\max(n_1 ,n_2)</math>. Prosty rachunek | wszystkich <math>k</math>, poczynając od <math>\max(n_1 ,n_2)</math>. Prosty rachunek | ||
Linia 819: | Linia 819: | ||
<span id="definicja_3_12">{{definicja|3.12.|| | <span id="definicja_3_12">{{definicja|3.12.|| | ||
Relacja <math> [ a ]_{\simeq} < [b]_{\simeq}</math> na | Relacja <math>[ a ]_{\simeq} < [b]_{\simeq}</math> na | ||
zbiorze liczb rzeczywistych <math>\mathbb{R}</math> jest zdefiniowana jako: | zbiorze liczb rzeczywistych <math>\mathbb{R}</math> jest zdefiniowana jako: | ||
Linia 841: | Linia 841: | ||
{{dowod||| | {{dowod||| | ||
Pokażemy, że dla dowolnych ciągów Cauchy'ego <math>a</math> i <math>b</math>, jeżeli <math> [ | Pokażemy, że dla dowolnych ciągów Cauchy'ego <math>a</math> i <math>b</math>, jeżeli <math>[ | ||
a ]_{\simeq} \neq [b]_{\simeq}</math> to <math> [ a ]_{\simeq} < | a ]_{\simeq} \neq [b]_{\simeq}</math> to <math>[ a ]_{\simeq} < | ||
[b]_{\simeq}</math> lub <math> [ a ]_{\simeq} > [b]_{\simeq}</math>. Niech zatem <math> | [b]_{\simeq}</math> lub <math>[ a ]_{\simeq} > [b]_{\simeq}</math>. Niech zatem <math> | ||
[ a ]_{\simeq} \neq [b]_{\simeq}</math>. Zgodnie z definicją <math>\simeq</math> | [ a ]_{\simeq} \neq [b]_{\simeq}</math>. Zgodnie z definicją <math>\simeq</math> | ||
oznacza to: | oznacza to: | ||
Linia 853: | Linia 853: | ||
Dobierzmy do <math>\varepsilon/3</math> liczby <math>n_a</math> i <math>n_b</math> odpowiednio dla ciągów <math>a</math> i <math>b</math> | Dobierzmy do <math>\varepsilon/3</math> liczby <math>n_a</math> i <math>n_b</math> odpowiednio dla ciągów <math>a</math> i <math>b</math> | ||
tak, aby dla wszystkich <math>k,r > \max(n_a ,n_b)</math> zachodziło | tak, aby dla wszystkich <math>k,r > \max(n_a ,n_b)</math> zachodziło | ||
<math> \left| a_k - a_r \right| < \varepsilon/3</math> oraz | <math>\left| a_k - a_r \right| < \varepsilon/3</math> oraz | ||
<math> \left| b_k - b_r \right| < \varepsilon/3</math>. | <math>\left| b_k - b_r \right| < \varepsilon/3</math>. | ||
Zgodnie z formulą powyżej dla <math> \max(n_a ,n_b)</math> musi istnieć | Zgodnie z formulą powyżej dla <math>\max(n_a ,n_b)</math> musi istnieć | ||
<math>p_0 > \max(n_a ,n_b)</math> | <math>p_0 > \max(n_a ,n_b)</math> | ||
takie, że <math> \left| a_{p_0} -b_{p_0} \right| \geq \varepsilon</math>. Ustalmy, że to | takie, że <math>\left| a_{p_0} -b_{p_0} \right| \geq \varepsilon</math>. Ustalmy, że to | ||
<math> a_{p_0} < b_{p_0}</math> (gdy będzie odwrotnie rozumowania jest identyczne). | <math>a_{p_0} < b_{p_0}</math> (gdy będzie odwrotnie rozumowania jest identyczne). | ||
Weźmy zatem dowolne <math>k>p_0</math>. Zachodzą następujące nierówności: | Weźmy zatem dowolne <math>k>p_0</math>. Zachodzą następujące nierówności: | ||
Linia 899: | Linia 899: | ||
Dla każdej liczby rzeczywistej <math>0\leq | Dla każdej liczby rzeczywistej <math>0\leq | ||
x <1</math> istnieje ciąg <math>a_x \in 2^{\mathbb{N}}</math> taki, że ciąg jego | x <1</math> istnieje ciąg <math>a_x \in 2^{\mathbb{N}}</math> taki, że ciąg jego | ||
sum częściowych <math>b_x: \mathbb{N} \rightarrow \mathbb{Q}</math>, dany jako <math> b_k | sum częściowych <math>b_x: \mathbb{N} \rightarrow \mathbb{Q}</math>, dany jako <math>b_k | ||
= \sum_{i=0}^{k} \frac{a_i}{2^{i+1}}</math>, spełnia: | = \sum_{i=0}^{k} \frac{a_i}{2^{i+1}}</math>, spełnia: | ||
# <math>b_x</math> jest ciągiem Cauchy'ego, | # <math>b_x</math> jest ciągiem Cauchy'ego, | ||
Linia 945: | Linia 945: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Dowód części drugiej: <math>[ b ]_{\simeq} = x</math>. Niech <math>c</math> będzie dowolnym ciągiem Cauchy'ego wyznaczającym liczbę rzeczywistą <math>x</math>, czyli niech <math>[ c ]_{\simeq} = x</math>. Należy pokazać, że ciągi <math>b</math> i <math>c</math> są równoważne w sensie <math>{\simeq}</math>. Weźmy <math>\varepsilon >0</math>. Dobierzmy tak duże <math>k</math>, aby <math> \frac{1}{2^{k+1}} < \varepsilon</math>. Dalej wynika trywialnie z nierówności 3.6. | Dowód części drugiej: <math>[ b ]_{\simeq} = x</math>. Niech <math>c</math> będzie dowolnym ciągiem Cauchy'ego wyznaczającym liczbę rzeczywistą <math>x</math>, czyli niech <math>[ c ]_{\simeq} = x</math>. Należy pokazać, że ciągi <math>b</math> i <math>c</math> są równoważne w sensie <math>{\simeq}</math>. Weźmy <math>\varepsilon >0</math>. Dobierzmy tak duże <math>k</math>, aby <math>\frac{1}{2^{k+1}} < \varepsilon</math>. Dalej wynika trywialnie z nierówności 3.6. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 995: | Linia 995: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Liczbą, która spełnia wszystkie te nierówności jest: <math> b_{k_0 -1} + | Liczbą, która spełnia wszystkie te nierówności jest: <math>b_{k_0 -1} + | ||
\frac{1}{2^{k_0 +1}}</math>. Mamy zatem zamiast rozwinięcia, które | \frac{1}{2^{k_0 +1}}</math>. Mamy zatem zamiast rozwinięcia, które | ||
nieformalnie zapiszemy jako <math>a_0 \ldots a_{k_0 -1} 0 1 1 1 \ldots</math> | nieformalnie zapiszemy jako <math>a_0 \ldots a_{k_0 -1} 0 1 1 1 \ldots</math> |
Wersja z 10:31, 5 wrz 2023
Liczby całkowite
W poprzednim wykładzie skonstruowaliśmy przy pomocy aksjomatu nieskończoności liczby naturalne. Określiliśmy dla nich podstawowe operacje, takie jak dodawanie i mnożenie. Teraz własności tych operacji będą użyte do dalszych konstrukcji liczbowych. Pokażemy, że mając liczby naturalne zbudowane na bazie liczby , czyli zbioru pustego, możemy definiować bardziej skomplikowane twory liczbowe takie, jak liczby całkowite, wymierne i w końcu liczby rzeczywiste. Wszystkie te obiekty mają ogromne zastosowanie w praktyce matematycznej i informatycznej. Będziemy później w innych wykładach odwoływać się do niebanalnej reprezentacji tych obiektów, które stworzymy w tym rozdziale.
Konstrukcja liczb całkowitych
Definicja 1.1.
Niech będzie relacją określoną na następująco:
Ćwiczenie 1.2
Relacja jest relacją równoważności o polu .
Ćwiczenie 1.3
Wykaż, że dla dowolnej pary istnieje para taka, że oraz lub .
Definicja 1.4.
Niech
Ćwiczenie 1.5
Które z liczb całkowitych są relacjami równoważności na ?
Operacje na
Definicja 1.6.
Element zero to element .
Element przeciwny do danego: jeżeli , to przez
Dodawanie: .
Mnożenie: {Dla przejrzystości zapisu będziemy czasami pomijać znak , pisząc , zamiast }.
Odejmowanie:
Proszę o zwrócenie uwagi na pewną kolizję oznaczeń. Po lewej stronie definicji (dodawania, mnożenia i odejmowania) używamy tych samych znaków działań co po stronie prawej. Jest to ewidentna kolizja oznaczeń, którą wykonujemy z pełną świadomością. W praktyce matematycznej i informatycznej przyjęło się używać te same znaki działań, wiedząc, że mają one zgoła inne znaczenie. Również element będziemy oznaczać identycznie jak w liczbach naturalnych, pomimo że jest to zupełnie inny zbiór. Pod koniec tej konstrukcji podamy naturalne włożenie (iniekcje wkładającą liczby naturalne w całkowite) takie, które zachowuje działania na liczbach, co upewni nas, że stosowanie tych samych oznaczeń nie grozi konfliktem.
Ćwiczenie 1.7
Pokazać, że działania na liczbach całkowitych są dobrze określone. To znaczy pokazać, że zbiory (klasy równoważności) będące wynikiem działań nie zależą od wyboru reprezentantów:
Ćwiczenie 1.8
Pokaż własności działań dodawania i mnożenia. Dla dowolnych liczb całkowitych zachodzą równości:
- (przemienność dodawania),
- (przemienność mnożenia),
- oraz to (prawo skracania),
- (rozdzielność).
Porządek liczb całkowitych
Definicja 1.9.
Liczba zachodzi, gdy .
Ćwiczenie 1.10
Pokaż, że definicja porządku nie jest zależna od wyboru reprezentanta.
Ćwiczenie 1.11
Pokaż, że porządek liczb całkowitych spełnia postulaty porządku liniowego, to znaczy jest zwrotny, antysymetryczny, przechodni i spójny.
Definicja 1.12.
Rozważmy funkcje zadaną wzorem:
Funkcja ta jest naturalnym włożeniem zbioru w zbiór . Jako ćwiczenie pokażemy, że funkcja jest iniektywna i zgodna z działaniami. Dzięki włożeniu będziemy utożsamiali liczbę naturalną z odpowiadającą jej liczbą całkowitą . W ten sposób każdą liczbę naturalną możemy traktować jak całkowitą.
Ćwiczenie 1.13
Pokaż, że funkcja jest iniekcją. Pokaż, że jest zgodne z działaniami i porządkiem, to znaczy:
- ,
- ,
- ,
- jeżeli , to .
Liczby wymierne
Niech . Określamy relację na zbiorze następująco:
Ćwiczenie 2.1
Relacja jest równoważnością.
Definicja 2.2.
Niech .
OZNACZENIE: Będziemy tradycyjne oznaczać ułamek . Oznacza on zbiór .
Ćwiczenie 2.3
Dla jakich liczb wymiernych mamy ?
Działania na ułamkach
Definiujemy stałe i standardowe działania na ułamkach.
- Zero w liczbach wymiernych to .
- Jedynka w liczbach wymiernych to ułamek .
- .
- Dodawanie .
- Odejmowanie .
- Mnożenie .
- Dzielenie, gdy .
Tak jak poprzednio w przypadku liczb całkowitych będziemy starali się utożsamiać liczby całkowite z pewnymi ułamkami.
Proszę tak jak poprzednio o zwrócenie uwagi na kolizję oznaczeń. Jest to zamierzona kolizja oznaczeń, którą wprowadzamy z pełną świadomością. Po lewej stronie definicji (dodawania, mnożenia, odejmowania i liczby przeciwnej) używamy tych samych znaków działań co po stronie prawej. Pod koniec tej konstrukcji podamy naturalne włożenie (iniekcje wkładającą liczby całkowite w wymierne) takie, które zachowuje działania na liczbach. Upewni nas to, że stosowanie tych samych oznaczeń de facto nie grozi konfliktem.
Ćwiczenie 2.4
Pokazać, że działania na liczbach wymiernych są dobrze określone. To znaczy pokazać, że zbiory (klasy równoważności) będące wynikiem działań nie zależą od wyboru reprezentantów:
Porządek ułamków.
Definicja 2.5.
, gdy .
Ćwiczenie 2.6
Pokaż, że definicja porządku nie jest zależna od wyboru reprezentanta.
Ćwiczenie 2.7
Pokaż, że porządek liczb wymiernych spełnia postulaty porządku liniowego, to znaczy jest zwrotny, antysymetryczny, przechodni i spójny.
Do rozważań nad konstrukcją liczb rzeczywistych potrzebna nam będzie definicja wartości bezwzględnej
Definicja 2.8.
Ćwiczenie 2.9
Pokaż warunek trójkąta, czyli:
Definicja 2.10.
Rozważmy teraz funkcje identyfikującą liczby całkowite jako pewne specjalne liczby wymierne zadaną wzorem:
Funkcja ta jest naturalnym włożeniem zbioru w zbiór . Jest iniektywna, zgodna z działaniami i zachowująca stałe. Pokazanie tych własności będzie treścią następnego ćwiczenia.
Ćwiczenie 2.11
Pokaż własności włożenia :
- ,
- ,
- ,
- ,
- ,
- jeżeli , to .
Dzięki włożeniu będziemy utożsamiali liczbę całkowitą z odpowiadającą jej liczbą wymierną .
Konstrukcja Cantora liczb rzeczywistych

Definicja 3.1.
Ciągiem elementów zbioru nazywamy każdą funkcje . Przez oznaczamy element ciągu .
Konstrukcja liczb rzeczywistych pochodzi od Georga Cantora. Genialny pomysł Georga Cantora polega na rozważaniu nieskończonych ciągów liczb wymiernych spełniających warunek Augustina Louis Cauchy'ego. Wiemy z analizy (patrz wykład Szeregi liczbowe), że ciągi takie są zbieżne. Dlatego ciąg ten można uważać za aproksymacje liczby rzeczywistej. Będziemy za liczbę rzeczywistą brać wszystkie takie ciągi aproksymacji, które w sensie poniższych definicji będą dowolnie bliskie siebie.
Definicja 3.2.
Ciągiem Cauchy'ego zbioru liczb wymiernych nazywamy każdy taki ciąg który spełnia warunek (Cauchy'ego):
Definicja 3.3.
Ciąg nazywamy ograniczonym, gdy spełnia:
Fakt 1
Ciągi Cauchy'ego są ograniczone.
Dowód
Do ciągu Cauchy'ego będziemy dobierać ograniczenie . Weźmy dodatnią liczbę wymierną . Dla niej, zgodnie z Definicją 3.2 (patrz definicja 3.2.), znajdziemy tak duże , że dla wszystkich liczb naturalnych , poczynając od będzie zachodzić: . Połóżmy za największą z pośród liczb oraz powiększoną o . Łatwo sprawdzić, że tak zdefiniowane majoryzuje moduły wszystkich liczb ciągu.

Poniżej wprowadzimy relacje równoważności na zborze ciągów Cauchy'ego, taką która skleja ciągi, które leżą dowolnie blisko. Każdy taki ciąg będzie inną aproksymacją tej samej liczby rzeczywistej. Zbiór wszystkich takich aproksymacji będzie dla nas właśnie liczbą rzeczywistą.
Definicja 3.4.
Niech jest ciągiem Cauchy'ego .
Definicja 3.5.
Na zbiorze ciągów Cauchy'ego określamy relację następująco: dwa ciągi i są równoważne, co zapisujemy jako , gdy:
Twierdzenie 3.6.
Relacja określona na jest relacją równoważności.
Dowód
Zwrotność i symetria relacji są oczywiste. Zajmijmy się dowodem przechodniości. Niech oraz . Oznacza to:
Weźmy . Będziemy dobierać niezależnie liczby i do dla pierwszej i drugiej pary ciągów. Mamy zatem parę nierówności: dla zachodzi oraz dla zachodzi . Biorąc większą z tych dwóch liczb, będziemy oczywiście jednocześnie spełniać obie nierówności. Zatem dla zachodzą oraz . Używając nierówności trójkąta (patrz Ćwiczenie 2.9), mamy:
co kończy dowód.

Definicja 3.7.
Przez liczby rzeczywiste będziemy rozumieli zbiór i oznaczamy przez .
Liczbą rzeczywistą jest zatem zbiór ciągów Cauchy'ego, które leżą dowolnie blisko siebie. Na każdy taki ciąg można patrzeć jak na pewną aproksymację danej liczby rzeczywistej.
Ćwiczenie 3.8
Ile razy należy poprzedzić znakiem zbiór , aby otrzymać ?
Działania na
Definicja 3.9.
Dla ciągów i ciąg oraz oznaczają ciągi zadane jako , dla każdego . Tak samo definiujemy mnożenie: .
Definicja 3.10.
Dodawanie i mnożenie ciągów liczb wymiernych definiujemy po współrzędnych, to znaczy:
- dodawanie ,
- mnożenie .
Ćwiczenie 3.11
Poniższe ćwiczenie odpowiada dowodowi ciągłości dodawania i mnożenia. W innej wersji będziecie państwo zapoznawać się z tym zagadnieniem na wykładzie 8 analizy matematycznej (patrz Wykład 8). Pokazać, że definicja dodawania i mnożenia liczb rzeczywistych jest poprawna i niezależna od wyboru reprezentantów:
Porządek na
Definicja 3.12.
Relacja na zbiorze liczb rzeczywistych jest zdefiniowana jako:
Będziemy mówili, że liczba wymierna rozdziela dwa ciągi Cauchy'ego, poczynając od elementu .
Definicja 3.13.
Słaby porządek definiujemy tak jak zazwyczaj: dla liczb rzeczywistych , gdy (patrz definicja 3.12.) lub gdy (patrz Definicja 3.5).
Twierdzenie 3.14.
Porządek na jest liniowy.
Dowód
Pokażemy, że dla dowolnych ciągów Cauchy'ego i , jeżeli to lub . Niech zatem . Zgodnie z definicją oznacza to:
Dobierzmy do liczby i odpowiednio dla ciągów i tak, aby dla wszystkich zachodziło oraz . Zgodnie z formulą powyżej dla musi istnieć takie, że . Ustalmy, że to (gdy będzie odwrotnie rozumowania jest identyczne). Weźmy zatem dowolne . Zachodzą następujące nierówności:
Łatwo pokazać, stosując powyższe nierówności, że poczynając od liczba wymierna , będzie rozdzielała obydwa ciągi Cauchy'ego. Mianowicie:

Włożenie w
Rozważmy funkcje zadaną następująco: dla liczby wymiernej liczba rzeczywista jest klasą równoważności ciągu stale równego , czyli , gdzie . Tak więc liczby wymierne stają się częścią liczb rzeczywistych. Funkcja jest naturalnym włożeniem zbioru w zbiór . Jest ona iniektywna i zgodna z działaniami i porządkiem:
- ,
- ,
- ,
- jeżeli , to .
Dzięki włożeniu będziemy utożsamiali liczbę wymierną z odpowiadającą jej liczbą rzeczywistą .
Rozwijanie liczb rzeczywistych przy podstawie
Twierdzenie 3.15.
Dla każdej liczby rzeczywistej istnieje ciąg taki, że ciąg jego sum częściowych , dany jako , spełnia:
- jest ciągiem Cauchy'ego,
- .
Taki ciąg nazywamy rozwinięciem liczby przy podstawie .
Dowód
Dla liczby rzeczywistej podamy indukcyjną konstrukcję ciągu będącego rozwinięciem dwójkowym liczby i równolegle ciągu jego sum częściowych. Jeżeli , to definiujemy , w przeciwnym wypadku, to znaczy kiedy , definiujemy . Załóżmy, że mamy zdefiniowany ciąg do wyrazu . Wyraz definiujemy:
- , jeżeli ,
- , jeżeli .
Ciąg definiujemy tak jak w tezie twierdzenia, to znaczy .
Pokażemy indukcyjnie, że dla każdego zachodzi:
Dowód tego faktu pozostawimy jako Ćwiczenie 3.16. Z powyższej nierówności mamy pierwszy fakt, a mianowicie: ciąg sum częściowych jest ciągiem Cauchy'ego.

Ćwiczenie 3.16
Uzupełnij dowód indukcyjny nierówności 3.6 pierwszej części tezy Twierdzenia 3.15 (patrz twierdzenie 3.15.). Wykonaj dowód drugiej części tezy Twierdzenia 3.15 (patrz twierdzenie 3.15.). poprzedzającego to ćwiczenie.
Konstrukcja przedstawiona powyżej rozwija liczbę rzeczywistą z przedziału przy podstawie . Na każdym etapie konstrukcji sprawdzamy, czy w przedziale, w którym pracujemy aktualnie, liczba znajduje się w lewej czy też prawej połówce przedziału. Stosownie do tego wybieramy cyfrę lub rozwinięcia. Jak łatwo można przypuścić podobną konstrukcję jak w Twierdzeniu 3.15 (patrz Twierdzenie 3.15.) można wykonać przy dowolnej innej podstawie . W takim wypadku aktualny analizowany przedział dzielilibyśmy na podprzedziałów i stosownie do położenia liczby wybieralibyśmy jedną z cyfr ze zbioru . Przykładowo, gdy za wybierzemy , dostaniemy przy pomocy takiej konstrukcji rozwinięcie dziesiętne danej liczby rzeczywistej.
Twierdzenie poniżej upewni nas o pewnej ciekawej własności rozwinięć. Otóż rozwinięcie przy podstawie otrzymane przy pomocy Twierdzenia 3.15 (patrz Twierdzenie 3.15.) zawsze jest takie, że zera w tym rozwinięciu występują dowolnie daleko. Innymi słowy, nie jest możliwe, aby w rozwinięciu od pewnego miejsca występowały same jedynki. W przykładzie dotyczącym rozwinięcia dziesiętnego liczby odpowiada to sytuacji, w której nie występują ciągi, które stale od pewnego miejsca mają cyfrę .
Twierdzenie 3.17.
Rozwinięcia uzyskane przy pomocy konstrukcji twierdzenia 3.15 (patrz twierdzenie 3.15.) dla liczby jest zawsze takie, że:
Dowód
Przypuśćmy, że jest przeciwnie, niż mówi teza, czyli . Weźmy najmniejsze takie i nazwijmy . Mamy zatem oraz wszystkie późniejsze wyrazy dla . Rozwijana liczba spełniać będzie dla każdego nierówność 3.6, czyli zachodzić będzie:
Liczbą, która spełnia wszystkie te nierówności jest: . Mamy zatem zamiast rozwinięcia, które nieformalnie zapiszemy jako rozwinięcie . To właśnie to drugie rozwinięcie zostanie znalezione przez procedurę rekurencyjną przedstawioną w Twierdzeniu 3.15 (patrz Twierdzenie 3.15).

Twierdzenie 3.18.
Istnieje bijekcja pomiędzy odcinkiem a zbiorem
Dowód
Bijekcja jest zdefiniowana przy pomocy techniki wprowadzonej w Twierdzeniu 3.15 (patrz Twierdzenie 3.15). Istnienie funkcji przypisującej liczbie rzeczywistej jej rozwinięcie dwójkowe zostało tam opisane. Własność tego rozwinięcia została pokazana w Twierdzeniu 3.17 (patrz Twierdzenie 3.17). Pozostaje uzasadnić iniektywność takiego przypisania. Niech . Załóżmy, że . Rozważmy zatem ciągi oraz rozwinięć dwójkowych i . Nazwijmy ciągi ich sum częściowych, odpowiednio przez i . Ciągi sum wyznaczają te liczby, czyli . Ciągi i muszą być różne, bo inaczej wyznaczałyby te same liczby. W takim razie ciągi rozwinięć i muszą być różne.

Powyższe twierdzenie będzie miało fundamentalne znaczenie w teorii mocy, o którym mowa będzie w Wykładzie 9. Pokazuje bowiem, że liczby rzeczywiste są równoliczne ze zbiorem .