Analiza matematyczna 2/Ćwiczenia 10: Wielowymiarowa całka Riemanna: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 28: | Linia 28: | ||
miała długość <math>\displaystyle \displaystyle\frac{1}{n}.</math> Biorąc iloczyn kartezjański tych | miała długość <math>\displaystyle \displaystyle\frac{1}{n}.</math> Biorąc iloczyn kartezjański tych | ||
małych odcinków, dostajemy podział <math>\displaystyle P_n</math> kwadratu <math>\displaystyle K</math> na kwadraty <math>\displaystyle K_{ij}, \ i,j=1,\ldots,n</math> o | małych odcinków, dostajemy podział <math>\displaystyle P_n</math> kwadratu <math>\displaystyle K</math> na kwadraty <math>\displaystyle K_{ij}, \ i,j=1,\ldots,n</math> o | ||
boku <math>\displaystyle \displaystyle\frac{1}{n},</math> a zatem o objętości <math>\displaystyle v(K_{ij})=\frac{1}{n^2} | boku <math>\displaystyle \displaystyle\frac{1}{n},</math> a zatem o objętości <math>\displaystyle v(K_{ij})=\frac{1}{n^2}:</math> | ||
<center><math>\displaystyle K_{ij} | <center><math>\displaystyle K_{ij} | ||
Linia 80: | Linia 80: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Tak więc | Tak więc dla <math>\displaystyle K=[0,1]\times[0,1],</math> | ||
<center><math>\displaystyle \iint\limits_Kxy\ dxdy=\frac{1}{4}. | <center><math>\displaystyle \iint\limits_Kxy\ dxdy=\frac{1}{4}. | ||
Linia 105: | Linia 105: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Analogicznie jak w | Analogicznie jak w | ||
poprzednim zadaniu | poprzednim zadaniu widzimy, że funkcja <math>\displaystyle f(x,y,z)=x</math> jest ciągła | ||
(i ograniczona na <math>\displaystyle K</math>), a zatem jest całkowalna w sensie Riemanna. | (i ograniczona na <math>\displaystyle K</math>), a zatem jest całkowalna w sensie Riemanna. | ||
Utwórzmy zatem ciąg <math>\displaystyle P_n</math> podziałów kostki <math>\displaystyle K</math> na kostki | Utwórzmy zatem ciąg <math>\displaystyle P_n</math> podziałów kostki <math>\displaystyle K</math> na kostki | ||
<math>\displaystyle K_{ijt},i,j,t=1,\ldots n | <math>\displaystyle K_{ijt},i,j,t=1,\ldots n</math> określone jako | ||
<center><math>\displaystyle K_{ijt}=\left[\frac{i}{n},\frac{i+1}{n}\right]\times | <center><math>\displaystyle K_{ijt}=\left[\frac{i}{n},\frac{i+1}{n}\right]\times | ||
Linia 151: | Linia 151: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Należy skorzystać z liniowości całki (patrz [[Analiza matematyczna 2/Wykład 10: Wielowymiarowa całka Riemanna#stw_10_8|stwierdzenie 10.8.]]) i z [[#cw_10_2|ćwiczenia 10.2]]. | |||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 182: | Linia 182: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Niech dane będzie <math>\displaystyle \displaystyle\varepsilon>0.</math> Szukamy | Niech dane będzie <math>\displaystyle \displaystyle\varepsilon>0.</math> Szukamy | ||
kostek <math>\displaystyle K_1,K_2,\ldots | kostek <math>\displaystyle K_1,K_2,\ldots</math> takich, że | ||
<center><math>\displaystyle B\subset K_1\cup | <center><math>\displaystyle B\subset K_1\cup | ||
Linia 261: | Linia 261: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Dla każdego ze zbiorów <math>\displaystyle B_j, j\in\mathbb{N} | Dla każdego ze zbiorów <math>\displaystyle B_j, j\in\mathbb{N}</math> miary zero, znaleźć | ||
pokrycie kostkami o łącznej objętości co najwyżej | pokrycie kostkami o łącznej objętości co najwyżej | ||
<math>\displaystyle \displaystyle\frac{\varepsilon}{2^j}.</math> | <math>\displaystyle \displaystyle\frac{\varepsilon}{2^j}.</math> | ||
Linia 330: | Linia 330: | ||
nasza prosta była osią układu, na przykład osią <math>\displaystyle Ox.</math> | nasza prosta była osią układu, na przykład osią <math>\displaystyle Ox.</math> | ||
Możemy ją przedstawić jako przeliczalną sumę odcinków, | Możemy ją przedstawić jako przeliczalną sumę odcinków, | ||
<math>\displaystyle \displaystyle [0,1]\cup [1,2]\cup \[-1,0]\cup [2,3]\cup [-2,-1]\cup \ldots | <math>\displaystyle \displaystyle [0,1]\cup [1,2]\cup \[-1,0]\cup [2,3]\cup [-2,-1]\cup \ldots</math> W | ||
zadaniu 10.4 udowodniliśmy, że odcinki w <math>\displaystyle \displaystyle\mathbb{R}^2</math> mają miarę zero, w | zadaniu 10.4 udowodniliśmy, że odcinki w <math>\displaystyle \displaystyle\mathbb{R}^2</math> mają miarę zero, w | ||
[[#cw_10_6|ćwiczenia 10.6]] pokazaliśmy, że suma przeliczalnej ilości zbiorów miary | [[#cw_10_6|ćwiczenia 10.6]] pokazaliśmy, że suma przeliczalnej ilości zbiorów miary | ||
Linia 336: | Linia 336: | ||
zero. | zero. | ||
'''Uwaga.''' To zadanie można zrobić nie korzystając | '''Uwaga.''' To zadanie można zrobić, nie korzystając | ||
z [[#cw_10_6|ćwiczenia 10.6]]. | z [[#cw_10_6|ćwiczenia 10.6]]. | ||
Podzielmy prostą na odcinki, tak jak wyżej. Utwórzmy sumę kostek: | Podzielmy prostą na odcinki, tak jak wyżej. Utwórzmy sumę kostek: | ||
Linia 364: | Linia 364: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Można zacząć od dowodu, że odcinek ma miarę zero w <math>\displaystyle \displaystyle\mathbb{R}^2</math> a | Można zacząć od dowodu, że odcinek ma miarę zero w <math>\displaystyle \displaystyle\mathbb{R}^2,</math> a | ||
prostokąt ma miarę zero w <math>\displaystyle \displaystyle\mathbb{R}^3.</math> | prostokąt ma miarę zero w <math>\displaystyle \displaystyle\mathbb{R}^3.</math> | ||
</div></div> | </div></div> |
Wersja z 08:42, 13 wrz 2006
Wielowymiarowa całka Riemanna
Ćwiczenie 10.1.
Policzyć z definicji następującą całkę
gdzie
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 10.2.
Policzyć z definicji całkę
gdzie
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 10.3.
Policzyć całkę
gdzie
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 10.4.
Wykazać, że zbiór o objętości zero jest zbiorem miary zero.
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 10.5.
Wykazać, że odcinek ma objętość zero.
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 10.6.
(Zadanie nadobowiązkowe.)
Wykazać, że suma przeliczalnej ilości
zbiorów miary zero jest zbiorem miary zero.
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 10.7.
Wykazać, że prosta w ma miarę zero.
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 10.8.
Wykazać, że ściana kostki w ma miarę zero.
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 10.9.
Znaleźć przykład funkcji na odcinku która jest różna od funkcji ciągłej na zbiorze miary zero, ale która nie jest ciągła w żadnym punkcie.
Wskazówka
Rozwiązanie