Analiza matematyczna 2/Ćwiczenia 10: Wielowymiarowa całka Riemanna: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Gracja (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Gracja (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Linia 151: Linia 151:


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
Skorzystać z liniowości całki (patrz [[Analiza matematyczna 2/Wykład 10: Wielowymiarowa całka Riemanna#stw_10_8|stwierdzenie 10.8.]]) i z Zadania  [[##z.new.am2.c.10.020|Uzupelnic z.new.am2.c.10.020|]].
Skorzystać z liniowości całki (patrz [[Analiza matematyczna 2/Wykład 10: Wielowymiarowa całka Riemanna#stw_10_8|stwierdzenie 10.8.]]) i z [[#cw_10_2|ćwiczenia 10.2]].
</div></div>
</div></div>


Linia 161: Linia 161:


Całkę <math>\displaystyle \displaystyle\iiint\limits_Kx\ dxdydz</math> policzyliśmy w
Całkę <math>\displaystyle \displaystyle\iiint\limits_Kx\ dxdydz</math> policzyliśmy w
Zadaniu [[##z.new.am2.c.10.020|Uzupelnic z.new.am2.c.10.020|]]. Po dokładnie takich samych
[[#cw_10_2|ćwiczeniu 10.2]]. Po dokładnie takich samych
obliczeniach dostajemy też  <math>\displaystyle \displaystyle\iiint\limits_Ky\
obliczeniach dostajemy też  <math>\displaystyle \displaystyle\iiint\limits_Ky\
dxdydz=\frac{1}{2}.</math> A zatem
dxdydz=\frac{1}{2}.</math> A zatem
Linia 233: Linia 233:
</div></div>
</div></div>


{{cwiczenie|10.5.||
{{cwiczenie|10.5.|cw_10_5|


Wykazać, że odcinek <math>\displaystyle T\subset \mathbb{R}^2</math> ma
Wykazać, że odcinek <math>\displaystyle T\subset \mathbb{R}^2</math> ma
Linia 254: Linia 254:
</div></div>
</div></div>


{{cwiczenie|10.6.||
{{cwiczenie|10.6.|cw_10_6|
(Zadanie nadobowiązkowe.) <br>
(Zadanie nadobowiązkowe.) <br>
Wykazać, że suma przeliczalnej ilości
Wykazać, że suma przeliczalnej ilości
Linia 323: Linia 323:


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
Wykorzystać Zadania [[##z.new.am2.c.10.050|Uzupelnic z.new.am2.c.10.050|]] i [[##z.new.am2.c.10.060|Uzupelnic z.new.am2.c.10.060|]].
Wykorzystać [[#cw_10_5|ćwiczenie 10.5]] i [[#cw_10_6|ćwiczenia 10.6]].
</div></div>
</div></div>


Linia 332: Linia 332:
<math>\displaystyle \displaystyle [0,1]\cup [1,2]\cup \-1,0]\cup [2,3]\cup [-2,-1]\cup \ldots.</math> W
<math>\displaystyle \displaystyle [0,1]\cup [1,2]\cup \-1,0]\cup [2,3]\cup [-2,-1]\cup \ldots.</math> W
zadaniu 4 udowodniliśmy, że odcinki w <math>\displaystyle \displaystyle\mathbb{R}^2</math> mają miarę zero, w
zadaniu 4 udowodniliśmy, że odcinki w <math>\displaystyle \displaystyle\mathbb{R}^2</math> mają miarę zero, w
Zadaniu [[##z.new.am2.c.10.060|Uzupelnic z.new.am2.c.10.060|]] pokazaliśmy, że suma przeliczalnej ilości zbiorów miary
[[#cw_10_6|ćwiczenia 10.6]] pokazaliśmy, że suma przeliczalnej ilości zbiorów miary
zero jest zbiorem miary zero, a zatem prosta w <math>\displaystyle \displaystyle\mathbb{R}^2</math> ma miarę
zero jest zbiorem miary zero, a zatem prosta w <math>\displaystyle \displaystyle\mathbb{R}^2</math> ma miarę
zero.
zero.


'''Uwaga.''' To zadanie można zrobić nie korzystając
'''Uwaga.''' To zadanie można zrobić nie korzystając
z Zadania [[##z.new.am2.c.10.060|Uzupelnic z.new.am2.c.10.060|]].
z [[#cw_10_6|ćwiczenia 10.6]].
Podzielmy prostą na odcinki, tak jak wyżej. Utwórzmy sumę kostek:
Podzielmy prostą na odcinki, tak jak wyżej. Utwórzmy sumę kostek:


Linia 448: Linia 448:


To jest znana z wykładu Analizy Matematycznej 1, funkcja
To jest znana z wykładu Analizy Matematycznej 1, funkcja
Dirichleta (patrz Przykład AM1.[[##p.new.am1.w.14.080|Uzupelnic p.new.am1.w.14.080|]]).
Dirichleta (patrz [[Analiza matematyczna 1/Wykład 14: Całka Riemanna funkcji jednej zmiennej#przyklad_14_9|Analiza matematyczna 1 przykład 14.9.]]).
Wiemy, że nie jest ona ciągła w żadnym punkcie
Wiemy, że nie jest ona ciągła w żadnym punkcie
przedziału <math>\displaystyle \displaystyle [0,1],</math>
przedziału <math>\displaystyle \displaystyle [0,1],</math>
a różni się od funkcji ciągłej <math>\displaystyle f</math> tylko na zbiorze miary zero.
a różni się od funkcji ciągłej <math>\displaystyle f</math> tylko na zbiorze miary zero.
</div></div>
</div></div>

Wersja z 18:12, 4 wrz 2006

Wielowymiarowa całka Riemanna

Ćwiczenie 10.1.

Policzyć z definicji następującą całkę

Kxy dxdy,

gdzie K=[0,1]×[0,1].

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 10.2.

Policzyć z definicji całkę

Kx dxdydz,

gdzie K=[0,1]×[0,1]×[0,1].

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 10.3.

Policzyć całkę

Kx+y dxdydz,

gdzie K=[0,1]×[0,1]×[0,1].

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 10.4.

Wykazać, że zbiór BN o objętości zero jest zbiorem miary zero.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 10.5.

Wykazać, że odcinek T2 ma objętość zero.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 10.6.

(Zadanie nadobowiązkowe.)
Wykazać, że suma przeliczalnej ilości zbiorów miary zero jest zbiorem miary zero.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 10.7.

Wykazać, że prosta w 2 ma miarę zero.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 10.8.

Wykazać, że ściana kostki K w N ma miarę zero.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 10.9.

Znaleźć przykład funkcji na odcinku [0,1], która jest różna od funkcji ciągłej na zbiorze miary zero, ale która nie jest ciągła w żadnym punkcie.

Wskazówka
Rozwiązanie