Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka/Ćwiczenia 2: Statystyka opisowa: Różnice pomiędzy wersjami
m Zastępowanie tekstu – „<math> ” na „<math>” |
|||
(Nie pokazano 21 wersji utworzonych przez 4 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Ćwiczenia == | ==Ćwiczenia == | ||
[[File:Rp-2-c1.mp4|253x253px|thumb|right| ]] | |||
{{cwiczenie|2.1|cw 2.1| | {{cwiczenie|2.1|cw 2.1| | ||
Oprócz średniej arytmetycznej rozważa się także | Oprócz średniej arytmetycznej rozważa się także | ||
inne średnie. Na przykład, dla cechy o wartościach dodatnich <math> | inne średnie. Na przykład, dla cechy o wartościach dodatnich <math>x_1, \dots, x_n</math>, | ||
warto czasem używać tak zwanej średniej | warto czasem używać tak zwanej średniej | ||
geometrycznej: | geometrycznej: | ||
Linia 9: | Linia 9: | ||
<center> | <center> | ||
<math> | <math> | ||
s_g = \sqrt[n]{x_1\cdot \dots \cdot x_n} | s_g = \sqrt[n]{x_1\cdot \dots \cdot x_n}</math> | ||
</math> | |||
</center> | </center> | ||
Linia 21: | Linia 20: | ||
kierunek studiów, oferujący tylko 25 miejsc, o przyjęciu decydują | kierunek studiów, oferujący tylko 25 miejsc, o przyjęciu decydują | ||
punkty z dwóch przedmiotów maturalnych, powiedzmy z | punkty z dwóch przedmiotów maturalnych, powiedzmy z | ||
przedmiotu <math> | przedmiotu <math>A</math> oraz z przedmiotu <math>B</math>. | ||
Z danego przedmiotu można | Z danego przedmiotu można | ||
uzyskać od 0 do 100 punktów, ale w praktyce zgłaszają się | uzyskać od 0 do 100 punktów, ale w praktyce zgłaszają się | ||
Linia 37: | Linia 36: | ||
{{cwiczenie|2.2|cw 2.2| | {{cwiczenie|2.2|cw 2.2| | ||
Rozważa się też często tak zwaną średnią ważoną. Niech będą | Rozważa się też często tak zwaną średnią ważoną. Niech będą | ||
dane wartości cechy <math> | dane wartości cechy <math>x_1, \dots, x_n</math> oraz dodatnie liczby <math>w_1, \dots, w_n</math>, | ||
zwane wagami. Wówczas średnia ważona to | zwane wagami. Wówczas średnia ważona to | ||
wielkość: | wielkość: | ||
<center><math> | <center><math> | ||
s_w = \frac{1}{w}(w_1x_1 + \dots + w_nx_n) | s_w = \frac{1}{w}(w_1x_1 + \dots + w_nx_n)</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
gdzie <math> | gdzie <math>w = w_1 + \dots + w_n</math>. | ||
}} | }} | ||
Linia 66: | Linia 64: | ||
Najpierw policzymy parametry dla danych surowych. | Najpierw policzymy parametry dla danych surowych. | ||
Średnia: <math> | Średnia: <math>\bar{x} = -0.365625</math>. | ||
Co prawda, w tamtym dniu na GPW był WZROST a nie spadek indeksów, | Co prawda, w tamtym dniu na GPW był WZROST a nie spadek indeksów, | ||
Linia 72: | Linia 70: | ||
wzrostu są średnimi ważonymi, a nie arytmetycznymi. | wzrostu są średnimi ważonymi, a nie arytmetycznymi. | ||
Mediana: <math> | Mediana: <math>me = 0</math>. | ||
Na pierwszy rzut oka jest to dość dziwny wynik, ale po dokładniejszym przyjrzeniu się danym można go łatwo uzasadnić. | Na pierwszy rzut oka jest to dość dziwny wynik, ale po dokładniejszym przyjrzeniu się danym można go łatwo uzasadnić. | ||
Moda: <math> | Moda: <math>0</math>. | ||
Wariancja: <math> | Wariancja: <math>s_n^2 \approx 6.02148</math>. | ||
Ale można także dostać wynik: <math> | Ale można także dostać wynik: <math>s_n^2 \approx 5.99796</math>! To, że pewne parametry statystyczne daje się zdefiniować na dwa (lub nawet | ||
trzy), nieznacznie różniące się między sobą sposoby, | trzy), nieznacznie różniące się między sobą sposoby, | ||
jest dość typową sytuacją. W tym przypadku, ta druga wielkość została obliczona z następującego wzoru: | jest dość typową sytuacją. W tym przypadku, ta druga wielkość została obliczona z następującego wzoru: | ||
<center><math> | <center><math>s_{n}^{2}=\frac{1}{n-1} \sum_{i=1}^{n} ( y_{i}-\bar{x})^{2}</math></center> | ||
Co ciekawe, oba wyniki można otrzymać wykorzystując dwa różne pakiety statystyczne programu Maple, | Co ciekawe, oba wyniki można otrzymać wykorzystując dwa różne pakiety statystyczne programu Maple, | ||
o których wspominaliśmy na poprzednich ćwiczeniach (czy pamiętasz ich nazwy?). | o których wspominaliśmy na poprzednich ćwiczeniach (czy pamiętasz ich nazwy?). | ||
Jak zobaczymy na [[Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka/Wykład 11: Wnioskowanie statystyczne|wykładzie 11]], dzielenie przez <math> | Jak zobaczymy na [[Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka/Wykład 11: Wnioskowanie statystyczne|wykładzie 11]], dzielenie przez <math>n-1</math> (zamiast przez <math>n</math>) jest w pewien sposób uzasadnione. | ||
Na zakończenie obliczymy parametry dla danych skumulowanych w szereg rozdzielczy. | Na zakończenie obliczymy parametry dla danych skumulowanych w szereg rozdzielczy. | ||
Średnia: <math> | Średnia: <math>\bar{x} = -0.234375</math>. | ||
Mediana: <math> | Mediana: <math>me \approx 0.034722</math>. | ||
Wariancja: <math> | Wariancja: <math>s_n^2 \approx 6.3123</math>. | ||
{{cwiczenie|2.4|cw 2.4| | {{cwiczenie|2.4|cw 2.4| | ||
Do graficznej reprezentacji kwantyli, a w zasadzie kwartyli, służy | Do graficznej reprezentacji kwantyli, a w zasadzie kwartyli, służy | ||
wykres określany mianem "pudełko z wąsami". | wykres określany mianem "pudełko z wąsami". | ||
Górna i dolna | Górna i dolna krawędź owego pudełka to <math>Q_{3}</math> oraz <math>Q_{1}</math>. Przez środek | ||
krawędź owego pudełka to <math> | |||
pudełka przechodzi linia, która oznacza medianę. "Wąsy" to wypustki biegnące od pudełka w górę i w dół, zakończone liniami poziomymi określającymi położenie najbardziej skrajnych elementów. | pudełka przechodzi linia, która oznacza medianę. "Wąsy" to wypustki biegnące od pudełka w górę i w dół, zakończone liniami poziomymi określającymi położenie najbardziej skrajnych elementów. | ||
}} | }} | ||
Linia 112: | Linia 109: | ||
Istnieje pewne zróżnicowanie pudełek z wąsami, związane ze znaczeniem poszczególnych linii. Warto jest zawsze | Istnieje pewne zróżnicowanie pudełek z wąsami, związane ze znaczeniem poszczególnych linii. Warto jest zawsze | ||
spojrzeć na stronę | spojrzeć na stronę | ||
Pomocy programu z którego się korzysta. Oto fragment Pomocy pakietu < | Pomocy programu z którego się korzysta. Oto fragment Pomocy pakietu <math>\texttt stats</math> z programu Maple: | ||
<br> | |||
<pre> | |||
A box plot comprises these elements: | |||
1) A box with | |||
1) A box with | |||
- a central line showing the median, | - a central line showing the median, | ||
Linia 124: | Linia 122: | ||
- an upper line showing the third quartile; | - an upper line showing the third quartile; | ||
2) Two lines extending from the central box of maximal | 2) Two lines extending from the central box of maximal length 3/2 the interquartile range but not extending past the range of the data; | ||
length 3/2 the interquartile range but not extending past the range of the data; | |||
3) Outliers, points that lie outside the extent of the previous elements. | |||
</pre> | |||
<br> | |||
A oto pudełko z wąsami dla danych (surowych) z GPW: | A oto pudełko z wąsami dla danych (surowych) z GPW: | ||
Linia 139: | Linia 137: | ||
{{cwiczenie|2.5|cw 2.5| | {{cwiczenie|2.5|cw 2.5| | ||
W trakcie pisemnego egzaminu ze statystyki osoby rozwiązujące zestawy <math> | W trakcie pisemnego egzaminu ze statystyki osoby rozwiązujące zestawy <math>A</math> i <math>B</math> otrzymały następujące wyniki (w punktach): <br> | ||
A :<nowiki>=</nowiki> [11, 9, 9.5, 12.5, 10, 4.5, 4.5, 5, 6, 16, 12, 11, 10, 3.5, 7, 7, 7, 8, 6, 0.5, 15.5],<br> | A :<nowiki>=</nowiki> [11, 9, 9.5, 12.5, 10, 4.5, 4.5, 5, 6, 16, 12, 11, 10, 3.5, 7, 7, 7, 8, 6, 0.5, 15.5],<br> | ||
Linia 155: | Linia 153: | ||
Od razu widać, że raczej lepsze wyniki były w grupie <math> | Od razu widać, że raczej lepsze wyniki były w grupie <math>B</math>, jakkolwiek w grupie <math>A</math> osiągnięto najlepszy wynik. | ||
----------------------------------------------- | |||
'''Zadanie 2.1'''<br> | |||
Przypuśćmy, że jest dwóch kandydatów na studia w sytuacji opisanej w ćwiczeniu [[#cw_2.1|2.1]]: jeden ma dobre i | Przypuśćmy, że jest dwóch kandydatów na studia w sytuacji opisanej w ćwiczeniu [[#cw_2.1|2.1]]: jeden ma dobre i | ||
porównywalne ze sobą wyniki z przedmiotu <math> | porównywalne ze sobą wyniki z przedmiotu <math>A</math>, natomiast drugi jest zdecydowanie lepszy z przedmiotu <math>A</math> lecz, niestety, | ||
zdecydowanie gorszy z przedmiotu <math> | zdecydowanie gorszy z przedmiotu <math>B</math>. Załóżmy, że średnie arytmetyczne tych kandydatów są takie same. Który z nich | ||
dostanie się na studia? | dostanie się na studia? | ||
'''Zadanie 2.2'''<br> | |||
Ocena z egzaminu końcowego z pewnego przedmiotu, ustalana jest na podstawie średniej ważonej ocen z dwóch | Ocena z egzaminu końcowego z pewnego przedmiotu, ustalana jest na podstawie średniej ważonej ocen z dwóch | ||
sprawdzianów w trakcie semestru oraz oceny z testu końcowego w sesji. Jakie wagi powinno się, Twoim zdaniem, przyjąć | sprawdzianów w trakcie semestru oraz oceny z testu końcowego w sesji. Jakie wagi powinno się, Twoim zdaniem, przyjąć | ||
w tym przypadku? | w tym przypadku? | ||
'''Zadanie 2.3'''<br> | |||
Zastanów się, jak zdefiniować geometryczną średnią ważoną. | Zastanów się, jak zdefiniować geometryczną średnią ważoną. | ||
'''Zadanie 2.4'''<br> | |||
Ściągnij ze strony GPW: | Ściągnij ze strony GPW: | ||
Linia 181: | Linia 181: | ||
bieżące | bieżące | ||
dane dotyczące zmian kursów akcji i porównaj je z danymi | dane dotyczące zmian kursów akcji i porównaj je z danymi | ||
załączonymi do | załączonymi do [[Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka/Ćwiczenia 1: Wstęp#cw_1.4|ćwiczenia 1.4]]: (a) obliczając i porównując | ||
odpowiednie parametry, (b) rysując obok siebie dwa pudełka z | odpowiednie parametry, (b) rysując obok siebie dwa pudełka z | ||
wąsami. | wąsami. | ||
'''Zadanie 2.5'''<br> | |||
Dane są następujące wartości cechy <math> | Dane są następujące wartości cechy <math>X</math>: | ||
<center><math> | <center><math>3, 5, 10, 6, 8, 6, 8, 10, 12</math>.</center> | ||
Naszkicuj dystrybuantę empiryczną | Naszkicuj dystrybuantę empiryczną | ||
dla cechy <math> | dla cechy <math>X</math>, a następnie, na tym rysunku, zaznacz wszystkie kwartyle tej cechy. | ||
'''Zadanie 2.6'''<br> | |||
Podaj przykładowe wartości cechy, dla której mediana jest dwa | Podaj przykładowe wartości cechy, dla której mediana jest dwa | ||
razy większa od średniej. | razy większa od średniej. | ||
'''Zadanie 2.7'''<br> | |||
Niech <math> | Niech <math>x_1, \dots, x_n</math> będą wartościami pewnej cechy w skali porządkowej. Określmy liczby: | ||
<center><math> | <center><math> | ||
z_i = \frac{x_i - \bar{x}}{s} | z_i = \frac{x_i - \bar{x}}{s}</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
gdzie <math> | gdzie <math>s</math> jest odchyleniem standardowym danej cechy. Wykaż, że średnia z tak otrzymanych wartości wynosi 0, zaś | ||
odchylenie standardowe jest równe 1. | odchylenie standardowe jest równe 1. |
Aktualna wersja na dzień 22:14, 11 wrz 2023
Ćwiczenia
Ćwiczenie 2.1
Oprócz średniej arytmetycznej rozważa się także inne średnie. Na przykład, dla cechy o wartościach dodatnich , warto czasem używać tak zwanej średniej geometrycznej:
Rozpatrzmy (prawie rzeczywisty) przykład. Na pewien elitarny kierunek studiów, oferujący tylko 25 miejsc, o przyjęciu decydują punkty z dwóch przedmiotów maturalnych, powiedzmy z przedmiotu oraz z przedmiotu . Z danego przedmiotu można uzyskać od 0 do 100 punktów, ale w praktyce zgłaszają się kandydaci mający co najmniej 70 punktów z każdego przedmiotu. W celu ustalenia odpowiedniego rankingu trzeba brać pod uwagę oczywiście oba przedmioty, a więc najprostszym rozwiązaniem wydaje się być wzięcie średniej arytmetycznej. Jednak wtedy wszystkie wyniki będą zawierać się w przedziale od 70 do 100, zatem (biorąc pod uwagę także połówki punktów) będzie możliwych 61 wyników. Przy 200 kandydatach, wiele osób będzie miało taką samą liczbę punktów, co może powodować kłopoty z decyzją o przyjęciu. Natomiast biorąc pod uwagę średnią geometryczną, a właściwie jej kwadrat, wydłużamy sobie skalę - od 4 900 do 10 000 tysięcy - a więc te same wyniki nie powinny się zbyt często powtarzać.
Ćwiczenie 2.2
Rozważa się też często tak zwaną średnią ważoną. Niech będą dane wartości cechy oraz dodatnie liczby , zwane wagami. Wówczas średnia ważona to wielkość:
gdzie .
Wagi są najczęściej określane indywidualnie i subiektywnie. Przydzielając dużą wagę konkretnej wartości powodujemy, że wielkość ta ma większy wpływ na średnią obliczaną w powyższy sposób. Na przykład, na zakończenie studiów ustala się ocenę końcową na podstawie następujących parametrów: średniej ocen ze wszystkich przedmiotów, oceny pracy dyplomowej oraz wyniku egzaminu dyplomowego. Zdarza się, że uczelnie na niektórych kierunkach przyjmują wagi: 4 dla średniej ocen, 2 dla oceny pracy dyplomowej oraz 2 dla wyniku egzaminu dyplomowego. Inne uczelnie, preferujące jeszcze bardziej średnią ze studiów, mogą z kolei przyjąć, odpowiednio, następujące wagi: 6, 1, 1.
Ćwiczenie 2.3
Wyznaczymy parametry dla danych z GPW, zaprezentowanych w ćwiczeniu 1.4.
Najpierw policzymy parametry dla danych surowych.
Średnia: .
Co prawda, w tamtym dniu na GPW był WZROST a nie spadek indeksów, jednakże nie jest sprzeczne z naszym wyliczeniem, bo indeksy wzrostu są średnimi ważonymi, a nie arytmetycznymi.
Mediana: .
Na pierwszy rzut oka jest to dość dziwny wynik, ale po dokładniejszym przyjrzeniu się danym można go łatwo uzasadnić.
Moda: .
Wariancja: .
Ale można także dostać wynik: ! To, że pewne parametry statystyczne daje się zdefiniować na dwa (lub nawet trzy), nieznacznie różniące się między sobą sposoby, jest dość typową sytuacją. W tym przypadku, ta druga wielkość została obliczona z następującego wzoru:
Co ciekawe, oba wyniki można otrzymać wykorzystując dwa różne pakiety statystyczne programu Maple,
o których wspominaliśmy na poprzednich ćwiczeniach (czy pamiętasz ich nazwy?).
Jak zobaczymy na wykładzie 11, dzielenie przez (zamiast przez ) jest w pewien sposób uzasadnione.
Na zakończenie obliczymy parametry dla danych skumulowanych w szereg rozdzielczy.
Średnia: .
Mediana: .
Wariancja: .
Ćwiczenie 2.4
Do graficznej reprezentacji kwantyli, a w zasadzie kwartyli, służy wykres określany mianem "pudełko z wąsami". Górna i dolna krawędź owego pudełka to oraz . Przez środek pudełka przechodzi linia, która oznacza medianę. "Wąsy" to wypustki biegnące od pudełka w górę i w dół, zakończone liniami poziomymi określającymi położenie najbardziej skrajnych elementów.
<flash>file=box-and-whisker.swf|width=500|height=500</flash>
Istnieje pewne zróżnicowanie pudełek z wąsami, związane ze znaczeniem poszczególnych linii. Warto jest zawsze
spojrzeć na stronę
Pomocy programu z którego się korzysta. Oto fragment Pomocy pakietu z programu Maple:
A box plot comprises these elements: 1) A box with - a central line showing the median, - a lower line showing the first quartile, - an upper line showing the third quartile; 2) Two lines extending from the central box of maximal length 3/2 the interquartile range but not extending past the range of the data; 3) Outliers, points that lie outside the extent of the previous elements.
A oto pudełko z wąsami dla danych (surowych) z GPW:
<flash>file=Rp.1.21.swf|width=350|height=350</flash>
Ćwiczenie 2.5
W trakcie pisemnego egzaminu ze statystyki osoby rozwiązujące zestawy i otrzymały następujące wyniki (w punktach):
A := [11, 9, 9.5, 12.5, 10, 4.5, 4.5, 5, 6, 16, 12, 11, 10, 3.5, 7, 7, 7, 8, 6, 0.5, 15.5],
B := [4, 10, 11.5, 8, 8.5, 12, 11, 8, 8, 10, 13.5, 3.5, 12, 11, 11, 5.5, 6, 9, 1.5, 11, 8, 8.5 ].
Pierwsze porównanie wyników można zrobić używając pudełek:
<flash>file=Rp.1.22.swf|width=350|height=350</flash>
Od razu widać, że raczej lepsze wyniki były w grupie , jakkolwiek w grupie osiągnięto najlepszy wynik.
Zadanie 2.1
Przypuśćmy, że jest dwóch kandydatów na studia w sytuacji opisanej w ćwiczeniu 2.1: jeden ma dobre i
porównywalne ze sobą wyniki z przedmiotu , natomiast drugi jest zdecydowanie lepszy z przedmiotu lecz, niestety,
zdecydowanie gorszy z przedmiotu . Załóżmy, że średnie arytmetyczne tych kandydatów są takie same. Który z nich
dostanie się na studia?
Zadanie 2.2
Ocena z egzaminu końcowego z pewnego przedmiotu, ustalana jest na podstawie średniej ważonej ocen z dwóch
sprawdzianów w trakcie semestru oraz oceny z testu końcowego w sesji. Jakie wagi powinno się, Twoim zdaniem, przyjąć
w tym przypadku?
Zadanie 2.3
Zastanów się, jak zdefiniować geometryczną średnią ważoną.
Zadanie 2.4
Ściągnij ze strony GPW:
bieżące dane dotyczące zmian kursów akcji i porównaj je z danymi załączonymi do ćwiczenia 1.4: (a) obliczając i porównując odpowiednie parametry, (b) rysując obok siebie dwa pudełka z wąsami.
Zadanie 2.5
Dane są następujące wartości cechy :
Naszkicuj dystrybuantę empiryczną
dla cechy , a następnie, na tym rysunku, zaznacz wszystkie kwartyle tej cechy.
Zadanie 2.6
Podaj przykładowe wartości cechy, dla której mediana jest dwa
razy większa od średniej.
Zadanie 2.7
Niech będą wartościami pewnej cechy w skali porządkowej. Określmy liczby:
gdzie jest odchyleniem standardowym danej cechy. Wykaż, że średnia z tak otrzymanych wartości wynosi 0, zaś
odchylenie standardowe jest równe 1.