Zio-6a-wyk-Slajd86

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania

Standard kodowania

Standard kodowania


Standard kodowania powinien zawierać ustalenia odnośnie do nagłówka programu. Nagłówek prezentowany na slajdzie jest moją modyfikacją nagłówka proponowanego przez Wattsa Humphrey’a. Zawiera on siedem pól.

Pole „Program” określa nazwę programu. Ta nazwa będzie się też pojawiać w rejestrach czasu i defektów. Program prezentowany na slajdzie nazywa się KolorGraf.

Pole „Autor” podaje imię i nazwisko osoby, która napisała ten program. W tym przypadku jest to Jerzy Nawrocki.

Pole „Data” pokazuje datę rozpoczęcia prac nad kodem programu. Jak widać, pracę nad kodem programu KolorGraf rozpoczęto 20 maja 2006. Data opracowania ostatniej wersji programu, która też często jest potrzebna, będzie dostępna automatycznie, jako data zapisania pliku z programem.

Pole „Funkcja” zawiera możliwie krótką specyfikację programu. Jak widać, program KolorGraf koloruje węzły podanego grafu nieskierowanego w taki sposób, aby każda para węzłów połączonych łukiem miała różny kolor.

Jeśli specyfikacja byłaby bardziej złożona, to można ogólnie napisać czego program dotyczy i podać np. odwołanie do strony www zawierającej dokładny opis problemu.

W polu „Wejście” umieszcza się opis danych wejściowych i ich roli w programie. W przypadku programu prezentowanego na slajdzie mamy na wejściu liczbę naturalną N większą od zera, określającą liczbę węzłów w grafie, a ponadto sekwencję par liczb A, B (każda z tych liczb jest większa od zera i nie większa niż N). Para taka oznacza, że węzły o numerach A, B są połączone łukiem.

Pole „Wyjście” opisuje dane będące wynikiem działania programu. W naszym przypadku jest to minimalna liczba kolorów potrzebnych do pokolorowania grafu.

Pole „Efekt ub.” zawiera opis efektu ubocznego (na przykład opis zmian w bazie danych, jakie następują po wywołaniu programu). Jak widać, wykonanie programu KolorGraf nie powoduje powstania żadnych efektów ubocznych, czyli jest to prosty program transformujący dane wejściowe w dane wyjściowe.

W ostatnim polu, Uwagi , umieszcza się uwagi na temat implementacji. Może to być wskazanie algorytmu przez jego nazwę (jeśli jest to algorytm ogólnie znany) lub też odwołanie się np. do artykułu opisującego dany algorytm. W przypadku programu KolorGraf zastosowano metodę brutalnej siły, czyli przegląda się wszystkie możliwe pokolorowania grafu.


<< Poprzedni slajd | Spis treści | Następny slajd >>