Zio-5-lab

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania

Ćwiczenia – Zarządzanie przedsięwzięciem i PRINCE2, cz. II

Informacje wstępne

Zadania, które należy wykonać, mają na celu zapoznanie się z dokumentami, jakie tworzone są na różnych etapach trwania projektu realizowanego zgodnie z metodyką PRINCE2.

Opis przedsięwzięcia „Automat do kawy i kserograf płatny przez ELS”

W chwili obecnej planowane jest wdrożenie Elektronicznej Legitymacji Studenckiej - ELS. Wykorzystanie takiego dokumentu otwiera nowe możliwości w zakresie usług wykorzystujących ELS.

Twojej firmie programistycznej (liczącej łącznie 10 osób) zaproponowano stworzenie systemu umożliwiającego zakup kawy z automatu oraz skorzystanie z usług kserograficznych przy użycia ELS.

Więcej informacji na temat ELS znajdziesz w Internecie:



Zadanie 1. Plan jakości (Quality Plan)

Plan jakości jest częścią dokumentu rozpoczęcia przedsięwzięcia (Project Initiation Document).

Zaproponuj dokument dla projektu „Automat do kawy i kserograf płatny przez ELS”.

Cel dokumentu

  • Zdefiniowanie technik, standardów zarządzania jakością,
  • Wyznaczenie osób odpowiedzialnych z poszczególne zadania kontroli jakości.

Kompozycja

  • Odpowiedzialność za jakość
  • Obowiązujące standardy jakości
  • Kryteria jakości
  • Kontrola jakości zarządzania
  • Kontrola jakości produktu
  • Zarządzanie zmianą
  • Plan zarządzania konfiguracją

Szablon dokumentu (doc) według PRINCE2 wraz z komentarzami.


Zadanie 2. Sposób podejścia do realizacji przedsięwzięcia (Project Approach)

Zadanie polega na opracowaniu dokumentu Project Approach dla przedsięwzięcia „Automat do kawy i kserograf płatny przez ELS”.

Cel dokumentu

Przede wszystkim zaproponowanie wstępnego podejścia do osiągnięcia celów projektu. Powinien znaleźć się także opis środowiska, w które ma wpasować się tworzone rozwiązanie.

Kompozycja

  • Typ proponowanego rozwiązania, np.:
    • Rozwiązanie dedykowane
    • Modyfikacja istniejącego produktu
    • Stworzenie od podstaw
    • Wykorzystanie systemu Klienta
    • Zakup gotowego rozwiązania
  • Uzasadnienie wybranego podejścia

Szablon dokumentu (doc) według PRINCE2 wraz z komentarzami.


Zadanie 3. Rejestr Spraw (Issue log)

Zadanie polega na stworzeniu rejestru spraw. Aby lepiej zrozumieć sposób funkcjonowania rejestru, podstawą jego tworzenia niech będzie zbiór spraw/problemów rejestrowanych przez Ciebie, w czasie jednego dnia. Mogą się tu znaleźć wszelkie sprawy dotyczące wykonywanych obowiązków, a także sprawy związane z uczelnia i pracą.

Cel dokumentu

Główne cele tworzenia rejestru spraw to:

  • Przydzielenie unikalnego identyfikatora, każdej sprawie w obrębie projektu
  • Przypisanie typu zgłoszonej sprawy
  • Jest podstawą analiz i podsumowań spraw projektu

Kompozycja

Rejestr spraw powinien zawierać następujące elementy:

  • Identyfikator w ramach projektu
  • Typ sprawy
  • Autor
  • Data identyfikacji
  • Data ostatniego uaktualnienia
  • Opis
  • Status

Szablon dokumentu (doc) według PRINCE2 wraz z komentarzami.

Pytania do dyskusji

  1. Jakie są zalety wyodrębnienia procesu zakończenia projektu w PRINCE2?
  2. Co sądzisz o podejściu do zarządzania ryzykiem według PRINCE2?