Zio-09-wyk-Slajd13

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania

Wymagania Pozafunkcjonalne

Wymagania Pozafunkcjonalne


Bardzo ważne jest zatem, zachowanie zgodności z wymaganiami klienta, oraz to aby produkt był stworzony zgodnie z ustalonymi zasadami, które zapewnią komfort jego użytkowania klientowi, zaś wygodę i elastyczność rozwoju – producentowi.

Pojawiły się zatem propozycje sformalizowania opisu wymagań dla aplikacji, które ułatwiłyby weryfikację i kontrolę poprawności zarówno samego procesu zbierania wymagań, jak i ich opisu i zagadnień, które powinny zostać uwzględnione podczas konstruowania systemu.

Według jednego z ojców współczesnej inżynierii oprogramowania Iana Sommervilla, wymagania w stosunku do systemów można podzielić na:

  • Wymagania funkcjonalne, definiujące zestaw funkcji (usług), które oprogramowanie udostępnia użytkownikowi. Opisują sposób w jaki system reaguje na działania użytkownika oraz opisuje sposób zachowania się systemu. W uproszczeniu można zdefiniować wymagania funkcjonalne, jako opis zadań, które system powinien wykonywać. Opis wymagań funkcjonalnych może być abstrakcyjny (np. scenariusze użycia), ale zwykle wymagania definiowane są w sposób bardzo szczegółowy i formalny, np. za pomocą informacji wejściowych, wyjściowych, czy wyjątków.
  • Wymagania pozafunkcjonalne, nie są bezpośrednio związane z funkcjami aplikacji. Opisują własności (cechy, charakterystyki) oprogramowania takie jak wydajność (czas odpowiedzi systemu), czy niezawodność (czas bezawaryjnej pracy). Wymagania pozafunkcjonalne mogą również definiować ograniczenia systemu, takie jak przepustowość urządzeń sieciowych lub peryferyjnych lub specyfikacja formatu danych przetwarzanych przez aplikację.

Czasami wyróżnia się również tzw. wymagania dziedzinowe, wynikające z ograniczeń dziedziny aplikacji (np. system zarządzania przedsiębiorstwem, system kontroli lotów, etc.)


<< Poprzedni slajd | Spis treści | Następny slajd >>