Zio-09-wyk-Slajd12
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Ocena Jakości Oprogramowaniem(4)
Wśród kosztów producenta, które powiązane są z zapewnianiem jakości (rozumianej, jako konsekwencje zarówno, spełnienia, jak i niespełnienia wymagań) możemy wyróżnić:
- Koszty zapobiegania, czyli koszty związane z działaniami prewencyjnymi. Działania te mają na celu przygotowanie pracowników do tworzenia pozbawionych usterek produktów, np. szkoleń z bezpieczeństwa, procedur testowania jednostkowego, czy standardów kodowania dla języków lub architektur dla konkretnych technologii.
- Koszty oszacowania, czyli nakłady związane z inspekcjami i pomiarami charakterystyk, świadczących o stopniu zgodności produktu z wymaganiami. Celem tych działań jest zaangażowanie programistów do ciągłej kontroli i monitorowania bieżącej poprawności produktów programistycznych.
- Koszty odrzutów i napraw, czyli koszty związane z reakcją na zidentyfikowane błędy i usterki w oprogramowaniu. Istotne jest to, że w odróżnieniu od kosztów zapobiegania i oszacowania, które są tak naprawdę inwestycją w jak najlepsze spełnienie wymagań, tak koszty odrzutów i napraw są zawsze stratą dla producenta. Stratą rozumianą nie tylko w wymiarze finansowym, ale także stratą zaufania klienta, utratą renomy firmy/marki, czy zmniejszeniem udziału firmy w rynku.
- Koszty gwarancji, czyli koszty zewnętrzne związane z utrzymaniem poprawności i stabilności produktu przez uzgodniony z klientem czas. To właśnie koszty gwarancji będą generować obciążenia finansowe w przypadku niewłaściwie zaimplementowanych rozwiązań w oprogramowaniu. Gwarancja udzielona przez producenta, na zgodność aplikacji z wymaganiami klienta wymaga od niego usuwania usterek i błędów, które z tymi wymaganiami zgodne nie są. Stąd tak ważne staje się zapobieganie i weryfikowanie zgodności z wymaganiami klienta, już na pierwszych, najbezpieczniejszych (zarówno z punktu widzenia producenta, jak i klienta) etapach realizacji przedsięwzięcia