ZAWWW-2st1.2-w13.tresc-1.0-Slajd9

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania

Podstawowe kierunki

Podstawowe kierunki


Dwa podstawowe kierunki rozwoju algorytmów eksploracji sieci WWW to wyszukiwanie i reklamy. Dochody z reklam stanowią podstawę działalności biznesowej największych wyszukiwarek. Poza budowaniem ogromnych indeksów dokumentów HTML oraz dopasowywaniem poindeksowanych dokumentów do kryteriów wyszukiwania, niebagatelne znaczenie ma także alokacja reklam do wyświetlanych wyników wyszukiwania. Aktualnie wykorzystywany jest model reklamowy opracowany przez firmę Overture Services (przejętą później przez Yahoo! Search Marketing) i wykorzystujący mechanizm mikroaukcji, gdzie uczestnikami aukcji są reklamodawcy, a oferowanym dobrem jest "impresja" reklamy w dokumencie HTML. Reklamodawca płaci za impresję tylko i wyłącznie w przypadku, gdy reklamowany odnośnik faktycznie zostanie kliknięty. Stąd, wyszukiwarka musi w taki sposób dobierać reklamy do wprowadzonych przez użytkownika kryteriów wyszukiwania, aby maksymalizować prawdopodobieństwo kliknięcia na link przy uwzględnieniu kwoty, jaką reklamodawca jest gotów zapłacić za pojedyncze kliknięcie. Z punktu widzenia reklamodawcy problem polega na tym, z jakimi słowami kluczowymi związać swoje reklamy oraz ile oferować za pojedyncze kliknięcie na reklamę. Niestety, ten prosty model jest bardzo podatny na manipulację i oszustwo, w szczególności bardzo łatwo jest generować "puste" kliknięcia na reklamy konkurencji. Aktualnie trwają bardzo wytężone prace nad identyfikacją fałszywych kliknięć w reklamowane linki oraz nad ulepszaniem protokołów mikroaukcyjnych wybierających reklamy właściwe dla kontekstu wyszukiwania. Na marginesie warto wspomnieć tutaj o interesującej dyskusji prawnej, która rozgorzała wokół przedstawionego wyżej modelu wyświetlania reklam. Firma Geico podała do sądu firmę Google twierdząc, że nazwa "Geico" jest nazwą zastrzeżoną, stąd nie może być sprzedawana jako słowo kluczowe innym reklamodawcom. Wyrok sądowy ustalił, że wyszukiwarki mogą sprzedawać reklamy dla słów kluczowych będących zastrzeżonymi znakami towarowymi, natomiast nie jest jeszcze ustalone, czy same sprzedawane reklamy mogą zawierać (np. w postaci fragmentu adresu URL) nazwy innych zastrzeżonych towarów.


<< Poprzedni slajd | Spis treści | Następny slajd >>