Zio-5-lab
Ćwiczenia – Zarządzanie przedsięwzięciem i PRINCE2, cz. II
Informacje wstępne
Zadania, które należy wykonać, mają na celu zapoznanie się z dokumentami, jakie tworzone są na różnych etapach trwania projektu realizowanego zgodnie z metodyką PRINCE2.
Opis przedsięwzięcia „Automat do kawy i kserograf płatny przez ELS”
W chwili obecnej planowane jest wdrożenie Elektronicznej Legitymacji Studenckiej - ELS. Wykorzystanie takiego dokumentu otwiera nowe możliwości w zakresie usług wykorzystujących ELS.
Twojej firmie programistycznej (liczącej łącznie 10 osób) zaproponowano stworzenie systemu umożliwiającego zakup kawy z automatu oraz skorzystanie z usług kserograficznych przy użycia ELS.
Więcej informacji na temat ELS znajdziesz w Internecie:
- http://www.computerland.pl/cms,O+firmie,Publikacje,Produktowe+-+pliki,SELS
- http://www.put.poznan.pl/mcp/SELS-perspektywy-20051125.pdf
- http://www.forumakad.pl/archiwum/2006/01/13-za-wielofunkcyjna_legitymacja.html
- http://www.elektronicznalegitymacja.pl/rozwoj.html
Zadanie 1. Plan jakości (Quality Plan)
Plan jakości jest częścią dokumentu rozpoczęcia przedsięwzięcia (Project Initiation Document).
Zaproponuj dokument dla projektu „Automat do kawy i kserograf płatny przez ELS”.
Cel dokumentu
- Zdefiniowanie technik, standardów zarządzania jakością,
- Wyznaczenie osób odpowiedzialnych z poszczególne zadania kontroli jakości.
Kompozycja
- Odpowiedzialność za jakość
- Obowiązujące standardy jakości
- Kryteria jakości
- Kontrola jakości zarządzania
- Kontrola jakości produktu
- Zarządzanie zmianą
- Plan zarządzania konfiguracją
Szablon dokumentu (doc) według PRINCE2 wraz z komentarzami.
Zadanie 2. Sposób podejścia do realizacji przedsięwzięcia (Project Approach)
Zadanie polega na opracowaniu dokumentu Project Approach dla przedsięwzięcia „Automat do kawy i kserograf płatny przez ELS”.
Cel dokumentu
Przede wszystkim zaproponowanie wstępnego podejścia do osiągnięcia celów projektu. Powinien znaleźć się także opis środowiska, w które ma wpasować się tworzone rozwiązanie.
Kompozycja
- Typ proponowanego rozwiązania, np.:
- Rozwiązanie dedykowane
- Modyfikacja istniejącego produktu
- Stworzenie od podstaw
- Wykorzystanie systemu Klienta
- Zakup gotowego rozwiązania
- Uzasadnienie wybranego podejścia
Szablon dokumentu (doc) według PRINCE2 wraz z komentarzami.
Zadanie 3. Rejestr Spraw (Issue log)
Zadanie polega na stworzeniu rejestru spraw. Aby lepiej zrozumieć sposób funkcjonowania rejestru, podstawą jego tworzenia niech będzie zbiór spraw/problemów rejestrowanych przez Ciebie, w czasie jednego dnia. Mogą się tu znaleźć wszelkie sprawy dotyczące wykonywanych obowiązków, a także sprawy związane z uczelnia i pracą.
Cel dokumentu
Główne cele tworzenia rejestru spraw to:
- Przydzielenie unikalnego identyfikatora, każdej sprawie w obrębie projektu
- Przypisanie typu zgłoszonej sprawy
- Jest podstawą analiz i podsumowań spraw projektu
Kompozycja
Rejestr spraw powinien zawierać następujące elementy:
- Identyfikator w ramach projektu
- Typ sprawy
- Autor
- Data identyfikacji
- Data ostatniego uaktualnienia
- Opis
- Status
Szablon dokumentu (doc) według PRINCE2 wraz z komentarzami.
Pytania do dyskusji
- Jakie są zalety wyodrębnienia procesu zakończenia projektu w PRINCE2?
- Co sądzisz o podejściu do zarządzania ryzykiem według PRINCE2?