Zio-2-2-lab

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania

Ćwiczenia – Standardy serii ISO-9000 (część II)

Zadanie 1. Stworzenie polityki jakości

Jednym z elementów normy ISO 9001:2000 (rozdział 5.3), jest stworzenie polityki jakości w firmie. Obowiązek ten spoczywa na najwyższym kierownictwie.

Zadanie polega na stworzeniu polityki jakości dla Twojej firmy, zatrudniającej 10 specjalistów z branży IT i zajmuje się wytwarzaniem oprogramowania, systemów informatycznych. Firma specjalizuje się zarówno w tworzeniu oprogramowania, jak i dostarczaniu urządzeń (czytników kart magnetycznych, kodów paskowych itd.).

Dokument polityki jakości powinien składać się z czterech części:

  • Preambuła – określa zakres działalności i misję
  • Cel działań
  • Metody wspierające cele
  • Odwołanie do normy ISO 9001:2000, jako sposobu realizacji zamierzeń pro-jakościowych

Szablon dokumentu (doc]).


Zadanie 2. Zasady zarządzania jakością a norma ISO 9001:2000

Na wykładzie przedstawiono 8 zasad zarządzania jakością pochodzących z normy ISO 9000:2005. Zadanie polega na przyporządkowaniu do poszczególnych rozdziałów normy ISO 9001:2000 wspomnianych już zasad zarządzania jakością.

4. System zarządzania jakością

4.1. Wymagania ogólne ‹ .......................................................................................................
4.2. Wymagania dotyczące dokumentacji ‹ ............................................................................

5. Odpowiedzialność kierownictwa

5.1. Zaangażowanie kierownictwa ‹ .......................................................................................
5.2. Orientacja na klienta ‹ .....................................................................................................
5.3. Polityka jakości ‹ ..............................................................................................................
5.4. Planowanie ‹ ....................................................................................................................
5.5. Odpowiedzialność, uprawnienia i komunikacja ‹ .............................................................
5.6. Przegląd zarządzania ‹ ....................................................................................................

6. Zarządzanie zasobami

6.1. Zapewnianie zasobów ‹ ..................................................................................................
6.2. Zasoby ludzkie ‹ ..............................................................................................................
6.3. Infrastruktura ‹ .................................................................................................................
6.4. Środowisko pracy ‹ ..........................................................................................................

7. Realizacja wyrobu

7.1. Planowanie realizacji wyrobu ‹ ........................................................................................
7.2. Procesy związane z klientem ‹ ........................................................................................
7.3. Projektowanie i rozwój ‹ ..................................................................................................
7.4. Zakupy ‹ ..........................................................................................................................
7.5. Produkcja i dostarczenie usług ‹ .....................................................................................
7.6. Nadzorowanie wyposażenia do monitorowania i pomiarów ‹ ........................................

8. Pomiary, analiza i doskonalenie

8.1. Postanowienia ogólne ‹ ...................................................................................................
8.2. Monitorowanie i pomiary ‹ ...............................................................................................
8.3. Nadzór nad produktem niezgodnym ‹ .............................................................................
8.4. Analiza danych ‹ ..............................................................................................................
8.5. Doskonalenie ‹ ................................................................................................................

Przykładowe przyporządkowanie

Pytania do dyskusji

  1. Czy wdrożenie ISO w organizacji zawsze wpływa na podniesienie jakości produktów?
  2. Jakie elementy według Ciebie powinny być poddane audytowi najbardziej wnikliwie?