Programowanie funkcyjne/Struktury danych/Ćwiczenia
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Ćwiczenia
Ćwiczenie programistyczne na listy:
- -ty element listy.
- Lista pierwszych liczb naturalnych.
- Odwrócenie listy rev. Wersje o liniowej (z \codeline ::) i kwadratowej (z @) złożoności czasowej. Porównać je.
- Sklejanie list append. Obliczenie ciągu różnicowego zadanej listy liczb całkowitych.
- Obliczenie listy kolejnych ciągów różnicowych zadanej listy liczb całkowitych.
- Napisz procedurę, której wynikiem jest para: minimum i maksimum elementów z listy. Procedura ta powinna wykonywać jak najmniej porównań (ale bez przeginania).
Ćwiczenia na inne struktury danych:
- Zdefiniuj typ reprezentujący drzewa o wierzchołkach dowolnego (skończonego stopnia).
- Zdefiniuj trochę procedur operujących na takich drzewach.
- Zdefiniuj typ reprezentujący dni tygodnia, miesiące i datę.
- Zdefiniuj procedurę obliczającą na podstawie daty dzień tygodnia. Możesz założyć, że dana jest procedura sylwester,*;która na podstawie roku określa jakiego dnia tygodnia był Sylwester.
Laboratorium
Proste ćwiczenia na listy. Można je wykonywać w dwóch wariantach: korzystając ze wzorców, lub z procedur hd, tl i (zdefiniowanejsamemu) null.
- Rozwinięcie listy list do listy (flatten).
- Zdublować elementy listy.
- Napisz procedurę last, której wynikiem jest ostatni element listy.
- Napisz procedury head i tail, które dla zadanej listy i liczby całkowitej zwracają pierwsze/ostatnie elementów listy . Jeśli lista ma mniej elementów niż , to wynikiem powinna być cała lista . (Nazwy pochodzą od programów head i tail w Uniksie.) Co jest wynikiem tail (head l n) 1?
- Napisz procedurę posumuj, która dla danej niemalejącej listy dodatnich liczb całkowitych oblicza listę , gdzie . (Pamiętaj o tym, że jeśli , .)
- Zaimplementuj sortowanie: przez scalanie lub quick-sort.
- Zaimplementuj pakiet arytmetyczny nieograniczonych liczb całkowitych.
- Napisz program wybierający większość z listy większościowej; uzasadnij jego poprawność.
Uwaga: to zadanie można rozwiązać probabilistycznie: metodą Las Vegas: wylosuj element i sprawdź czy to większość; policz oczekiwaną złożoność,
- Tomek ma zabawkę, z której wystają drewniane słupki różnej wysokości. Jednym uderzeniem młotka może wbić lub wysunąć wybrany słupek o 1. Napisz procedurę słupki, która dla danej listy początkowych wysokości słupków obliczy minimalną liczbę uderzeń młotka potrzebnych do wyrównania wysokości słupków. Napisz funkcję max\_diff : int list int, która dla niepustej listy znajdzie maksymalną różnicę dla . Jaką złożoność ma Twój program.
- Napisz funkcję trójki:\,int list (int * int * int) list, która dla zadanej listy dodatnich liczb całkowitych, uporządkowanej rosnąco, stworzy listę takich trójek liczb z danej listy, że: , liczby , i spełniają nierówność trójkąta, czyli .
- Zdefiniuj taką funkcję przedziały:\,int list int*int, że Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle <tt>przedziały</tt>\ [a_1, \dots, a_n] = (k,l)} , gdzie jest to taka para liczb , dla której suma jest największa. Oblicz i podaj złożoność Twojego rozwiązania (jako funkcję ).
Ćwiczenia na inne struktury danych:
- Napisz całe mnóstwo procedur operujących na drzewach. Mogą to być znane Ci operacje dotyczące drzew, lub odpowiedniki operacji na listach.
- Napisz procedurę, która dla dowolnego drzewa binarnego poprawia je tak, że spełnia ono słabszą wersję warunku BST: dla dowolnego węzła, lewy syn nie jest większy, a prawy nie jest mniejszy, niż węzeł.
- Napisz procedurę, która przekształca dane drzewo binarne w wyważone drzewo binarne, zachowując kolejność elementów w porządku infiksowym.
- Zaimplementować arytmetykę liczb wymiernych, reprezentując liczby wymierne jako rekordy złożone z licznika i mianownika. Implementacja może być uproszczona, np.\ bez skracania ułamków i bez normalizacji znaków (jeśli czasu mało).
- Rozszerzyć implementację kolejek o wkładanie i wyjmowanie elementów z obydwu stron.
- Dany jest typ danych reprezentujący (mało efektywnie) liczby naturalne: type nat = ZERO | SUCC of nat;;. Zaimplementuj operacje arytmetyczne na takich liczbach.
- Zaimplementuj takie operacje na zbiorach, jak suma, przecięcie, różnica.
- Zadeklaruj typ danych reprezentujący abstrakcyjną składnię wyrażeń arytmetycznych. Napisz procedurę obliczającą wartość wyrażenia.