Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 5: Obliczanie granic: Różnice pomiędzy wersjami
m Zastępowanie tekstu – „\</math>” na „\ </math>” |
m Zastępowanie tekstu – „.↵</math>” na „</math>” |
||
Linia 72: | Linia 72: | ||
\frac{1+\overbrace{\bigg(\frac{1}{4}\bigg)^n}^{\rightarrow 0}+3\cdot\overbrace{\bigg(\frac{3}{4}\bigg)^n}^{\rightarrow 0}}{2\cdot\underbrace{\bigg(\frac{1}{2}\bigg)^n}_{\rightarrow 0^+}+\underbrace{\bigg(\frac{3}{4}\bigg)^n}_{\rightarrow 0^+}} | \frac{1+\overbrace{\bigg(\frac{1}{4}\bigg)^n}^{\rightarrow 0}+3\cdot\overbrace{\bigg(\frac{3}{4}\bigg)^n}^{\rightarrow 0}}{2\cdot\underbrace{\bigg(\frac{1}{2}\bigg)^n}_{\rightarrow 0^+}+\underbrace{\bigg(\frac{3}{4}\bigg)^n}_{\rightarrow 0^+}} | ||
= | = | ||
+\infty | +\infty</math></center> | ||
</math></center> | |||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 317: | Linia 316: | ||
<center><math>\lim\limits_{n\rightarrow +\infty}\mathrm{arctg}\,\bigg(\underbrace{\frac{n^2+1}{n}}_{\rightarrow +\infty}\bigg) | <center><math>\lim\limits_{n\rightarrow +\infty}\mathrm{arctg}\,\bigg(\underbrace{\frac{n^2+1}{n}}_{\rightarrow +\infty}\bigg) | ||
= | = | ||
\frac{\pi}{2} | \frac{\pi}{2}</math></center> | ||
</math></center> | |||
'''(4)''' | '''(4)''' | ||
Linia 327: | Linia 325: | ||
\frac{n^5+n^6}{2^n+3^n} | \frac{n^5+n^6}{2^n+3^n} | ||
\le | \le | ||
\frac{2n^6}{2^n} | \frac{2n^6}{2^n}</math></center> | ||
</math></center> | |||
Niech | Niech | ||
Linia 340: | Linia 337: | ||
\lim\limits_{n\rightarrow +\infty} \frac{1}{2}\bigg(1+\frac{1}{n}\bigg)^6 | \lim\limits_{n\rightarrow +\infty} \frac{1}{2}\bigg(1+\frac{1}{n}\bigg)^6 | ||
= | = | ||
\frac{1}{2} | \frac{1}{2}</math></center> | ||
</math></center> | |||
Zatem korzystając z [[Analiza matematyczna 1/Wykład 5: Obliczanie granic#twierdzenie_5_3|twierdzenie 5.3.]] (1), | Zatem korzystając z [[Analiza matematyczna 1/Wykład 5: Obliczanie granic#twierdzenie_5_3|twierdzenie 5.3.]] (1), | ||
Linia 351: | Linia 347: | ||
<center><math>\lim\limits_{n\rightarrow +\infty} \frac{n^5+n^6}{2^n+3^n} | <center><math>\lim\limits_{n\rightarrow +\infty} \frac{n^5+n^6}{2^n+3^n} | ||
= | = | ||
0 | 0</math></center> | ||
</math></center> | |||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 406: | Linia 401: | ||
-\lim\limits_{k\rightarrow +\infty} \bigg(1-\frac{1}{2k-1}\bigg)^{2k-1} | -\lim\limits_{k\rightarrow +\infty} \bigg(1-\frac{1}{2k-1}\bigg)^{2k-1} | ||
= | = | ||
-\frac{1}{e} | -\frac{1}{e}</math> | ||
</math> | |||
Wnioskujemy stąd, że | Wnioskujemy stąd, że | ||
Linia 434: | Linia 428: | ||
-1 & \text{gdy}& n=4k+3,\\ | -1 & \text{gdy}& n=4k+3,\\ | ||
\end{array} | \end{array} | ||
\right | \right</math> | ||
</math> | |||
Zatem kolejne wyrazy ciągu wynoszą: | Zatem kolejne wyrazy ciągu wynoszą: | ||
Linia 451: | Linia 444: | ||
\liminf\limits_{n\rightarrow+\infty} a_n | \liminf\limits_{n\rightarrow+\infty} a_n | ||
= | = | ||
1 | 1</math> | ||
</math> | |||
{| border="0" align="center" cellspacing="10" | {| border="0" align="center" cellspacing="10" | ||
Linia 484: | Linia 476: | ||
3 & \text{gdy} & n=2k-1. | 3 & \text{gdy} & n=2k-1. | ||
\end{array} | \end{array} | ||
\right | \right</math></center> | ||
</math></center> | |||
Zatem ciąg <math>\{a_n\}</math> przyjmuje tylko dwie wartości | Zatem ciąg <math>\{a_n\}</math> przyjmuje tylko dwie wartości | ||
Linia 498: | Linia 489: | ||
1 & \text{gdy} & n=2k-1, | 1 & \text{gdy} & n=2k-1, | ||
\end{array} | \end{array} | ||
\right | \right</math></center> | ||
</math></center> | |||
co możemy zapisać krócej | co możemy zapisać krócej | ||
Linia 514: | Linia 504: | ||
\liminf\limits_{n\rightarrow+\infty} a_n | \liminf\limits_{n\rightarrow+\infty} a_n | ||
= | = | ||
1 | 1</math></center> | ||
</math></center> | |||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 572: | Linia 561: | ||
x_{n+1} | x_{n+1} | ||
\ge | \ge | ||
\sqrt{c} | \sqrt{c}</math></center> | ||
</math></center> | |||
Pokażemy następnie, że ciąg <math>\{x_n\}</math> jest malejący | Pokażemy następnie, że ciąg <math>\{x_n\}</math> jest malejący | ||
Linia 629: | Linia 617: | ||
<center><math>g | <center><math>g | ||
= | = | ||
\frac{1}{2}\bigg(x+\frac{c}{g}\bigg) | \frac{1}{2}\bigg(x+\frac{c}{g}\bigg)</math></center> | ||
</math></center> | |||
Zatem, jeśli <math>g</math> jest granicą, to musi spełniać powyższą równość. | Zatem, jeśli <math>g</math> jest granicą, to musi spełniać powyższą równość. | ||
Linia 708: | Linia 695: | ||
a_{n+1} | a_{n+1} | ||
< | < | ||
b\cdot a_n | b\cdot a_n</math></center> | ||
</math></center> | |||
Postępując indukcyjnie, dla dowolnego <math>n\ge N</math>, dostajemy | Postępując indukcyjnie, dla dowolnego <math>n\ge N</math>, dostajemy | ||
Linia 759: | Linia 745: | ||
a_{n+1} | a_{n+1} | ||
> | > | ||
b\cdot a_n | b\cdot a_n</math></center> | ||
</math></center> | |||
Postępując indukcyjnie, dla dowolnego <math>n\ge N</math>, dostajemy | Postępując indukcyjnie, dla dowolnego <math>n\ge N</math>, dostajemy | ||
Linia 804: | Linia 789: | ||
\lim\limits_{n\rightarrow +\infty} \frac{a}{n} | \lim\limits_{n\rightarrow +\infty} \frac{a}{n} | ||
= | = | ||
0 | 0</math></center> | ||
</math></center> | |||
Zatem korzystając z punktu (1), dostajemy, że | Zatem korzystając z punktu (1), dostajemy, że | ||
Linia 824: | Linia 808: | ||
\lim\limits_{n\rightarrow +\infty} \frac{a}{\bigg(1+\frac{1}{n}\bigg)^k} | \lim\limits_{n\rightarrow +\infty} \frac{a}{\bigg(1+\frac{1}{n}\bigg)^k} | ||
= | = | ||
a | a</math></center> | ||
</math></center> | |||
Zatem, jeśli <math>a<1</math>, to korzystając z punktu (1), dostajemy, że | Zatem, jeśli <math>a<1</math>, to korzystając z punktu (1), dostajemy, że |
Wersja z 21:34, 11 wrz 2023
5. Obliczanie granic
Ćwiczenie 5.1.
Obliczyć następujące granice ciągów:
(1)
,
(2)
,
(3)
.
Ćwiczenie 5.2.
Obliczyć następujące granice ciągów:
(1)
,
gdzie jest ciągiem o wyrazach dodatnich takim, że
,
(2)
,
(3)
,
(4)
,
(5)
,
(6)
.
Ćwiczenie 5.3.
Obliczyć następujące granice ciągów:
(1)
(2)
(3)
(4)
Ćwiczenie 5.4.
Obliczyć granice górne i dolne następujących ciągów:
(1)
,
(2)
,
(3)
.
Ćwiczenie 5.5.
Ciąg zadany jest rekurencyjnie
gdzie . Zbadać zbieżność ciągu . Jeśli jest on zbieżny, obliczyć jego granicę.
Ćwiczenie 5.6.
Niech będzie ciągiem liczbowym o wyrazach dodatnich
(to znaczy
).
Udowodnić następujące stwierdzenia:
(1) jeśli ,
to
;
(2) jeśli ,
to
.
Korzystając z powyższych stwierdzeń, wyznacz następujące
granice:
(3)
, gdzie ;
(4) , gdzie .