Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 3: Odległość i ciągi: Różnice pomiędzy wersjami
m Zastępowanie tekstu – „\displaystyle” na „” |
m Zastępowanie tekstu – „.</math>” na „</math>.” |
||
Linia 90: | Linia 90: | ||
zatem pokazaliśmy warunek trójkąta. | zatem pokazaliśmy warunek trójkąta. | ||
Wykazaliśmy zatem że <math>d_{\infty}</math> | Wykazaliśmy zatem że <math>d_{\infty}</math> | ||
jest metryką w <math>\mathbb{R}^N | jest metryką w <math>\mathbb{R}^N</math>.<br> | ||
<br> | <br> | ||
Sprawdźmy trzy warunki z definicji metryki dla <math>d_1</math>:<br> | Sprawdźmy trzy warunki z definicji metryki dla <math>d_1</math>:<br> | ||
Linia 147: | Linia 147: | ||
zatem pokazaliśmy warunek trójkąta. | zatem pokazaliśmy warunek trójkąta. | ||
Wykazaliśmy zatem, że <math>d_1</math> | Wykazaliśmy zatem, że <math>d_1</math> | ||
jest metryką w <math>\mathbb{R}^N | jest metryką w <math>\mathbb{R}^N</math>. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 167: | Linia 167: | ||
Dany jest zbiór <math>A=[0,1]\times[0,1]\subseteq\mathbb{R}^2</math> | Dany jest zbiór <math>A=[0,1]\times[0,1]\subseteq\mathbb{R}^2</math> | ||
oraz dwa punkty <math>x=(2,3)</math> oraz <math>y=(3,-2) | oraz dwa punkty <math>x=(2,3)</math> oraz <math>y=(3,-2)</math>. | ||
Wyznaczyć <br> | Wyznaczyć <br> | ||
'''(a)''' odległość punktów <math>x</math> i <math>y</math>;<br> | '''(a)''' odległość punktów <math>x</math> i <math>y</math>;<br> | ||
Linia 175: | Linia 175: | ||
euklidesowej <math>d_2</math>; | euklidesowej <math>d_2</math>; | ||
taksówkowej <math>d_1</math>; | taksówkowej <math>d_1</math>; | ||
maksimowej <math>d_{\infty} | maksimowej <math>d_{\infty}</math>. | ||
}} | }} | ||
Linia 347: | Linia 347: | ||
Niech <math>\varepsilon=\frac{1}{2}d(g_1,g_2) | Niech <math>\varepsilon=\frac{1}{2}d(g_1,g_2)</math>. | ||
Wówczas <math>\varepsilon>0</math> (gdyż założyliśmy, że <math>g_1\ne g_2</math>). | Wówczas <math>\varepsilon>0</math> (gdyż założyliśmy, że <math>g_1\ne g_2</math>). | ||
Z definicji granicy ciągu wynika, że | Z definicji granicy ciągu wynika, że | ||
Linia 360: | Linia 360: | ||
Niech <math>N=\max \{N_1,N_2\} | Niech <math>N=\max \{N_1,N_2\}</math>. | ||
Wówczas dla wyrazu <math>x_N</math> mamy: | Wówczas dla wyrazu <math>x_N</math> mamy: | ||
Linia 374: | Linia 374: | ||
</center> | </center> | ||
sprzeczność. Zatem <math>g_1=g_2 | sprzeczność. Zatem <math>g_1=g_2</math>. | ||
<center> | <center> | ||
Linia 399: | Linia 399: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Załóżmy, że | Załóżmy, że | ||
<math>\lim\limits_{n\rightarrow +\infty} x_n=g | <math>\lim\limits_{n\rightarrow +\infty} x_n=g</math>. | ||
Ustalmy <math>\varepsilon=1 | Ustalmy <math>\varepsilon=1</math>. | ||
Z definicji granicy ciągu mamy | Z definicji granicy ciągu mamy | ||
Linia 473: | Linia 473: | ||
Rozważmy przedziały otwarte | Rozważmy przedziały otwarte | ||
<math>U_n=\big(-\frac{1}{n},1+\frac{1}{n}\bigg)</math> | <math>U_n=\big(-\frac{1}{n},1+\frac{1}{n}\bigg)</math> | ||
dla <math>n\in\mathbb{N} | dla <math>n\in\mathbb{N}</math>. | ||
Wówczas | Wówczas | ||
Linia 490: | Linia 490: | ||
'''(2)''' | '''(2)''' | ||
Rozważmy przedziały domknięte | Rozważmy przedziały domknięte | ||
<math>F_n=\big[\frac{1}{n},2-\frac{1}{n}\bigg] | <math>F_n=\big[\frac{1}{n},2-\frac{1}{n}\bigg]</math>. | ||
Wówczas | Wówczas | ||
Linia 515: | Linia 515: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Zbadać odległość dwóch kolejnych wyrazów ciągu | Zbadać odległość dwóch kolejnych wyrazów ciągu | ||
<math>x_n</math> i <math>x_{n+1}</math> dla dowolnego <math>n\in\mathbb{N} | <math>x_n</math> i <math>x_{n+1}</math> dla dowolnego <math>n\in\mathbb{N}</math>. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 536: | Linia 536: | ||
gdyż dla dowolnie dużego <math>n\in\mathbb{N}</math> | gdyż dla dowolnie dużego <math>n\in\mathbb{N}</math> | ||
odległości między kolejnymi wyrazami ciągu | odległości między kolejnymi wyrazami ciągu | ||
są stale większe od <math>1 | są stale większe od <math>1</math>. | ||
</div></div> | </div></div> |
Wersja z 09:19, 5 wrz 2023
3. Odległość i ciągi
Ćwiczenie 3.1.
Ćwiczenie 3.2.
Dla danej metryki w można zdefiniować odległość punktu od zbioru niepustego jako infimum wszystkich odległości między a punktami zbioru , czyli
Dany jest zbiór
oraz dwa punkty oraz .
Wyznaczyć
(a) odległość punktów i ;
(b) ;
(c) kolejno w metrykach: euklidesowej ; taksówkowej ; maksimowej .
Ćwiczenie 3.3.
Udowodnić, że dla każdego ciągu istnieje co najwyżej jedna granica, to znaczy:
Ćwiczenie 3.4.
Udowodnić, że jeśli ciąg jest zbieżny, to jest ograniczony.
a to oznacza, że ciąg jest ograniczony.
Ćwiczenie 3.5.
(1)
Podać przykład nieskończonej rodziny zbiorów otwartych w
takich, że ich przecięcie nie jest zbiorem otwartym.
(2)
Podać przykład nieskończonej rodziny zbiorów domkniętych w
takich, że ich suma nie jest zbiorem domkniętym.
Ćwiczenie 3.6.
Zbadać, czy ciąg gdzie spełnia warunek Cauchy'ego.