Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 3: Odległość i ciągi: Różnice pomiędzy wersjami
m Zastępowanie tekstu - "\Longleftrightarrow\" na "\Longleftrightarrow" |
|||
Linia 44: | Linia 44: | ||
<math>\begin{align} | <math>\begin{align} | ||
d_{\infty}(x,y)=0 | d_{\infty}(x,y)=0 | ||
& \Longleftrightarrow \max_{i=1,\ldots, N}|x_i-y_i|=0 | & \Longleftrightarrow \max_{i=1,\ldots, N} |x_i-y_i|=0 \Longleftrightarrow |x_1-y_1|=\ldots=|x_N-y_N|=0 \\ | ||
& \Longleftrightarrow \big[x_1=y_1, \ldots, x_N=y_N\big] \Longleftrightarrow x=y. | |||
|x_1-y_1|=\ldots=|x_N-y_N|=0\\ | |||
& \ | |||
x=y. | |||
\end{align}</math> | \end{align}</math> | ||
</center> | </center> | ||
Linia 367: | Linia 363: | ||
<center> | <center> | ||
<math>\begin{align} | <math>\begin{align} | ||
\exists N_1\in\mathbb{N}\ \forall n\ge N_1: && d(x_n,g_1)<\varepsilon | \exists N_1\in\mathbb{N}\ \forall n\ge N_1: && d(x_n,g_1)<\varepsilon,\\ | ||
\exists N_2\in\mathbb{N}\ \forall n\ge N_2: && d(x_n,g_2)<\varepsilon | \exists N_2\in\mathbb{N}\ \forall n\ge N_2: && d(x_n,g_2)<\varepsilon. | ||
\end{align}</math> | \end{align}</math> | ||
</center> | </center> |
Wersja z 14:37, 9 cze 2020
3. Odległość i ciągi
Ćwiczenie 3.1.
<flashwrap>file=AM1.M03.C.R01.swf|size=small</flashwrap>
<div.thumbcaption>Odległość punktu od zbioruĆwiczenie 3.2.
Dla danej metryki w można zdefiniować odległość punktu od zbioru niepustego jako infimum wszystkich odległości między a punktami zbioru , czyli
Dany jest zbiór
oraz dwa punkty oraz
Wyznaczyć
(a) odległość punktów i ;
(b) ;
(c) kolejno w metrykach: euklidesowej ; taksówkowej ; maksimowej
(a) Odległość punktów i
(b) Odległość od zbioru jest realizowana w punkcie (patrz rysunek; łatwo pokazać, że odległość od do dowolnego innego punktu zbioru jest większa, niż do ), zatem
(2) Metryka taksówkowa
(a) Odległość punktów i
(b)
Odległość od zbioru jest realizowana w punkcie
(patrz rysunek; łatwo pokazać, że odległość od
do dowolnego innego punktu zbioru jest większa, niż do ),
zatem
(3) Metryka maksimowa
(a) Odległość punktów i
(b)
Odległość od zbioru jest realizowana na przykład w punkcie
(patrz rysunek; łatwo pokazać, że odległość od
do dowolnego innego punktu zbioru jest niemniejsza, niż do ),
zatem
<flash>file=AM1.M03.C.R03.swf|width=375|height=375</flash> <div.thumbcaption>Odległość taksówkowa |
<flash>file=AM1.M03.C.R04.swf|width=375|height=375</flash> <div.thumbcaption>Odległość maksimowa |
Ćwiczenie 3.3.
Udowodnić, że dla każdego ciągu istnieje co najwyżej jedna granica, to znaczy:
Dla dowodu niewprost przypuśćmy, że
Niech
Wówczas (gdyż założyliśmy, że ).
Z definicji granicy ciągu wynika, że
Niech
Wówczas dla wyrazu mamy:
sprzeczność. Zatem
<flash>file=AM1.M03.C.R06.swf|width=375|height=375</flash>
<div.thumbcaption>Ilustracja do dowodu twierdzenia z ćwiczenia 3.3, gdyĆwiczenie 3.4.
Udowodnić, że jeśli ciąg jest zbieżny, to jest ograniczony.
a to oznacza, że ciąg jest ograniczony.
Ćwiczenie 3.5.
(1)
Podać przykład nieskończonej rodziny zbiorów otwartych w
takich, że ich przecięcie nie jest zbiorem otwartym.
(2)
Podać przykład nieskończonej rodziny zbiorów domkniętych w
takich, że ich suma nie jest zbiorem domkniętym.
Ćwiczenie 3.6.
Zbadać, czy ciąg gdzie spełnia warunek Cauchy'ego.