Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 5: Obliczanie granic: Różnice pomiędzy wersjami
m Zastępowanie tekstu - "\ =\" na "=" |
m Zastępowanie tekstu - "\ <\" na "<" |
||
Linia 704: | Linia 704: | ||
<center><math>\forall n\ge N:\ | <center><math>\forall n\ge N:\ | ||
0 | 0 | ||
< | |||
\frac{a_{n+1}}{a_n} | \frac{a_{n+1}}{a_n} | ||
< | |||
b, | b, | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Linia 714: | Linia 714: | ||
<center><math>\forall n\ge N:\ | <center><math>\forall n\ge N:\ | ||
a_{n+1} | a_{n+1} | ||
< | |||
b\cdot a_n. | b\cdot a_n. | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Linia 721: | Linia 721: | ||
<center><math>a_{n+1} | <center><math>a_{n+1} | ||
< | |||
b\cdot a_n | b\cdot a_n | ||
< | |||
b^2\cdot a_{n-1} | b^2\cdot a_{n-1} | ||
< | |||
b^3\cdot a_{n-2} | b^3\cdot a_{n-2} | ||
< | |||
\ldots | \ldots | ||
< | |||
b^{n+1-N}\cdot a_N | b^{n+1-N}\cdot a_N | ||
= | = |
Wersja z 12:52, 9 cze 2020
5. Obliczanie granic
Ćwiczenie 5.1.
Obliczyć następujące granice ciągów:
(1)
(2)
(3)
Ćwiczenie 5.2.
Obliczyć następujące granice ciągów:
(1)
gdzie jest ciągiem o wyrazach dodatnich takim, że
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
Ćwiczenie 5.3.
Obliczyć następujące granice ciągów:
(1)
(2)
(3)
(4)
Ćwiczenie 5.4.
Obliczyć granice górne i dolne następujących ciągów:
(1)
(2)
(3)
(1) Zauważmy, że dla oraz (patrz ćwiczenie 5.2.).
Zatem dla wyrazów parzystych mamy
a dla nieparzystych
Wnioskujemy stąd, że
(2) Zauważmy, że
Zatem kolejne wyrazy ciągu wynoszą:
Jedynymi wartościami ciągu jak również jego punktami skupienia są: Zatem
<flash>file=AM1_M05.C.R01.swf|width=375|height=375</flash> <div.thumbcaption>Wykres funkcji oraz ciągu |
<flash>file=AM1_M05.C.R02.swf|width=375|height=375</flash> <div.thumbcaption>Wykres ciągu |
(3) Zauważmy, że
Zatem ciąg przyjmuje tylko dwie wartości
co możemy zapisać krócej
czyli
Ćwiczenie 5.5.
Ciąg zadany jest rekurencyjnie
gdzie Zbadać zbieżność ciągu Jeśli jest on zbieżny, obliczyć jego granicę.
Ćwiczenie 5.6.
Niech będzie ciągiem liczbowym o wyrazach dodatnich
(to znaczy
).
Udowodnić następujące stwierdzenia:
(1) jeśli
to
;
(2) jeśli
to
Korzystając z powyższych stwierdzeń, wyznacz następujące
granice:
(3)
gdzie ;
(4) gdzie