Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 3: Odległość i ciągi: Różnice pomiędzy wersjami
m Zastępowanie tekstu – „\displaystyle ” na „” |
m Zastępowanie tekstu – „\displaystyle” na „” |
||
Linia 3: | Linia 3: | ||
{{cwiczenie|3.1.|| | {{cwiczenie|3.1.|| | ||
Wykazać, że funkcje <math>d_{\infty}</math> i <math>d_1</math> zdefiniowane | Wykazać, że funkcje <math>d_{\infty}</math> i <math>d_1</math> zdefiniowane | ||
na <math> | na <math>\mathbb{R}^N\times\mathbb{R}^N</math> | ||
jako | jako | ||
Linia 31: | Linia 31: | ||
sprawdzenia. | sprawdzenia. | ||
W nierówności trójkąta należy wykorzystać | W nierówności trójkąta należy wykorzystać | ||
nierówność dla wartości bezwzględnej w <math> | nierówność dla wartości bezwzględnej w <math>\mathbb{R}</math> | ||
(to znaczy nierówność trójkąta | (to znaczy nierówność trójkąta | ||
dla metryki euklidesowej w <math> | dla metryki euklidesowej w <math>\mathbb{R}</math>). | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 90: | Linia 90: | ||
zatem pokazaliśmy warunek trójkąta. | zatem pokazaliśmy warunek trójkąta. | ||
Wykazaliśmy zatem że <math>d_{\infty}</math> | Wykazaliśmy zatem że <math>d_{\infty}</math> | ||
jest metryką w <math> | jest metryką w <math>\mathbb{R}^N.</math><br> | ||
<br> | <br> | ||
Sprawdźmy trzy warunki z definicji metryki dla <math>d_1</math>:<br> | Sprawdźmy trzy warunki z definicji metryki dla <math>d_1</math>:<br> | ||
Linia 147: | Linia 147: | ||
zatem pokazaliśmy warunek trójkąta. | zatem pokazaliśmy warunek trójkąta. | ||
Wykazaliśmy zatem, że <math>d_1</math> | Wykazaliśmy zatem, że <math>d_1</math> | ||
jest metryką w <math> | jest metryką w <math>\mathbb{R}^N.</math> | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 170: | Linia 170: | ||
Wyznaczyć <br> | Wyznaczyć <br> | ||
'''(a)''' odległość punktów <math>x</math> i <math>y</math>;<br> | '''(a)''' odległość punktów <math>x</math> i <math>y</math>;<br> | ||
'''(b)''' <math> | '''(b)''' <math>\mathrm{dist}\, (x,A)</math>; | ||
'''(c)''' kolejno w metrykach: | '''(c)''' kolejno w metrykach: | ||
Linia 309: | Linia 309: | ||
<span id="cwiczenie_3_3">{{cwiczenie|3.3.|| | <span id="cwiczenie_3_3">{{cwiczenie|3.3.|| | ||
Udowodnić, że dla każdego ciągu <math> | Udowodnić, że dla każdego ciągu <math>\{x_n\}\subseteq\mathbb{R}^N</math> istnieje co najwyżej | ||
jedna granica, to znaczy: | jedna granica, to znaczy: | ||
Linia 328: | Linia 328: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Przeprowadzić dowód niewprost. Dobrać | Przeprowadzić dowód niewprost. Dobrać | ||
<math> | <math>\varepsilon=\frac{1}{2}d(g_1,g_2)</math> w definicji granicy ciągu. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 347: | Linia 347: | ||
Niech <math> | Niech <math>\varepsilon=\frac{1}{2}d(g_1,g_2).</math> | ||
Wówczas <math> | Wówczas <math>\varepsilon>0</math> (gdyż założyliśmy, że <math>g_1\ne g_2</math>). | ||
Z definicji granicy ciągu wynika, że | Z definicji granicy ciągu wynika, że | ||
Linia 386: | Linia 386: | ||
<span id="cwiczenie_3_4">{{cwiczenie|3.4.|| | <span id="cwiczenie_3_4">{{cwiczenie|3.4.|| | ||
Udowodnić, że jeśli ciąg | Udowodnić, że jeśli ciąg | ||
<math> | <math>\{x_n\}\subseteq\mathbb{R}^N</math> jest zbieżny, to jest | ||
ograniczony. | ograniczony. | ||
}}</span> | }}</span> | ||
Linia 392: | Linia 392: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Zastosować definicję granicy z ustalonym <math> | Zastosować definicję granicy z ustalonym <math>\varepsilon>0</math> | ||
(na przykład <math> | (na przykład <math>\varepsilon=1</math>) i zauważyć, że od pewnego miejsca ciąg jest | ||
ograniczony. | ograniczony. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 399: | Linia 399: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Załóżmy, że | Załóżmy, że | ||
<math> | <math>\lim\limits_{n\rightarrow +\infty} x_n=g.</math> | ||
Ustalmy <math> | Ustalmy <math>\varepsilon=1.</math> | ||
Z definicji granicy ciągu mamy | Z definicji granicy ciągu mamy | ||
Linia 444: | Linia 444: | ||
<div.thumbcaption>Ilustracja do dowodu twierdzenia z ćwiczenia 3.4.</div> | <div.thumbcaption>Ilustracja do dowodu twierdzenia z ćwiczenia 3.4.</div> | ||
</div></div><br></center> | </div></div><br></center> | ||
a to oznacza, że ciąg <math> | a to oznacza, że ciąg <math>\{x_n\}</math> jest ograniczony. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
<span id="cwiczenie_3_5">{{cwiczenie|3.5.|| | <span id="cwiczenie_3_5">{{cwiczenie|3.5.|| | ||
'''(1)''' | '''(1)''' | ||
Podać przykład nieskończonej rodziny zbiorów otwartych w <math> | Podać przykład nieskończonej rodziny zbiorów otwartych w <math>\mathbb{R}</math> | ||
takich, że ich przecięcie nie jest zbiorem otwartym.<br> | takich, że ich przecięcie nie jest zbiorem otwartym.<br> | ||
'''(2)''' | '''(2)''' | ||
Podać przykład nieskończonej rodziny zbiorów domkniętych w <math> | Podać przykład nieskończonej rodziny zbiorów domkniętych w <math>\mathbb{R}</math> | ||
takich, że ich suma nie jest zbiorem domkniętym. | takich, że ich suma nie jest zbiorem domkniętym. | ||
}} </span> | }} </span> | ||
Linia 508: | Linia 508: | ||
{{cwiczenie|3.6.|| | {{cwiczenie|3.6.|| | ||
Zbadać, czy ciąg | Zbadać, czy ciąg | ||
<math> | <math>\{x_n\}\subseteq \mathbb({R}^2,d_2)</math> gdzie | ||
<math>x_n=\bigg\{\frac{2+n}{n},n\bigg\},</math> | <math>x_n=\bigg\{\frac{2+n}{n},n\bigg\},</math> | ||
spełnia warunek Cauchy'ego. | spełnia warunek Cauchy'ego. |
Wersja z 10:19, 28 sie 2023
3. Odległość i ciągi
Ćwiczenie 3.1.
Ćwiczenie 3.2.
Dla danej metryki w można zdefiniować odległość punktu od zbioru niepustego jako infimum wszystkich odległości między a punktami zbioru , czyli
Dany jest zbiór
oraz dwa punkty oraz
Wyznaczyć
(a) odległość punktów i ;
(b) ;
(c) kolejno w metrykach: euklidesowej ; taksówkowej ; maksimowej
Ćwiczenie 3.3.
Udowodnić, że dla każdego ciągu istnieje co najwyżej jedna granica, to znaczy:
Ćwiczenie 3.4.
Udowodnić, że jeśli ciąg jest zbieżny, to jest ograniczony.
a to oznacza, że ciąg jest ograniczony.
Ćwiczenie 3.5.
(1)
Podać przykład nieskończonej rodziny zbiorów otwartych w
takich, że ich przecięcie nie jest zbiorem otwartym.
(2)
Podać przykład nieskończonej rodziny zbiorów domkniętych w
takich, że ich suma nie jest zbiorem domkniętym.
Ćwiczenie 3.6.
Zbadać, czy ciąg gdzie spełnia warunek Cauchy'ego.