Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 3: Odległość i ciągi: Różnice pomiędzy wersjami
m Zastępowanie tekstu - "<div class="thumb t(.*)"><div style="width:(.*)px;"> <flashwrap>file=(.*).swf\|size=small<\/flashwrap> <div\.thumbcaption>(.*)<\/div><\/div> <\/div>" na "$2x$2px|thumb|$1|$4" |
m Zastępowanie tekstu – „\displaystyle ” na „” |
||
Linia 472: | Linia 472: | ||
'''(1)''' | '''(1)''' | ||
Rozważmy przedziały otwarte | Rozważmy przedziały otwarte | ||
<math> | <math>U_n=\big(-\frac{1}{n},1+\frac{1}{n}\bigg)</math> | ||
dla <math>n\in\mathbb{N}.</math> | dla <math>n\in\mathbb{N}.</math> | ||
Wówczas | Wówczas | ||
Linia 486: | Linia 486: | ||
oraz przedział <math> | oraz przedział <math>[0,1]</math> nie jest zbiorem otwartym.<br> | ||
<br> | <br> | ||
'''(2)''' | '''(2)''' | ||
Rozważmy przedziały domknięte | Rozważmy przedziały domknięte | ||
<math> | <math>F_n=\big[\frac{1}{n},2-\frac{1}{n}\bigg].</math> | ||
Wówczas | Wówczas | ||
Linia 503: | Linia 503: | ||
oraz przedział <math> | oraz przedział <math>(0,2)</math> nie jest zbiorem domkniętym. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Wersja z 08:51, 28 sie 2023
3. Odległość i ciągi
Ćwiczenie 3.1.
Ćwiczenie 3.2.
Dla danej metryki w można zdefiniować odległość punktu od zbioru niepustego jako infimum wszystkich odległości między a punktami zbioru , czyli
Dany jest zbiór
oraz dwa punkty oraz
Wyznaczyć
(a) odległość punktów i ;
(b) ;
(c) kolejno w metrykach: euklidesowej ; taksówkowej ; maksimowej
Ćwiczenie 3.3.
Udowodnić, że dla każdego ciągu istnieje co najwyżej jedna granica, to znaczy:
Ćwiczenie 3.4.
Udowodnić, że jeśli ciąg jest zbieżny, to jest ograniczony.
a to oznacza, że ciąg jest ograniczony.
Ćwiczenie 3.5.
(1)
Podać przykład nieskończonej rodziny zbiorów otwartych w
takich, że ich przecięcie nie jest zbiorem otwartym.
(2)
Podać przykład nieskończonej rodziny zbiorów domkniętych w
takich, że ich suma nie jest zbiorem domkniętym.
Ćwiczenie 3.6.
Zbadać, czy ciąg gdzie spełnia warunek Cauchy'ego.