Metody programowania: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Linia 14: Linia 14:
=== Zawartość ===
=== Zawartość ===


* Rekurencja  
* Rekurencja:
** rekurencyjne wyrażanie pojęć  
** rekurencyjne wyrażanie pojęć  
** zastosowania i implementacja
** zastosowania i implementacja
** dowodzenie poprawności procedur rekurencyjnych.
** dowodzenie poprawności procedur rekurencyjnych
* Programowanie z nawrotami
* Programowanie z nawrotami:
** przeszukiwanie pełnej przestrzeni stanów
** przeszukiwanie pełnej przestrzeni stanów
** ucinanie rekursji
** ucinanie rekursji
* Metoda dziel i rządź
* Metoda ''dziel i rządź'':
** metoda inkrementacyjna  
** metoda inkrementacyjna  
** podział binarny
** podział binarny
* Dynamiczne struktury danych  
* Dynamiczne struktury danych:
** typy wskaźnikowe
** typy wskaźnikowe
** wskaźnikowa realizacja list
** wskaźnikowa realizacja list
Linia 30: Linia 30:
** listy jednokierunkowe, dwukierunkowe i cykliczne
** listy jednokierunkowe, dwukierunkowe i cykliczne
** atrapy i strażnicy
** atrapy i strażnicy
* Liniowe struktury danych: stosy i kolejki
* Liniowe struktury danych: stosy i kolejki:
** implementacja tablicowa i listowa
** implementacja tablicowa i listowa
** implementacja grafu za pomocą list sąsiedztwa
** implementacja grafu za pomocą list sąsiedztwa
** algorytmy DFS i BFS
** algorytmy DFS i BFS
* Drzewa  
* Drzewa:
** implementacja drzew dowolnego rzędu
** implementacja drzew dowolnego rzędu
** drzewa binarne
** drzewa binarne
** obiegi drzew
** obiegi drzew
** konwersja wyrażeń z postaci infiksowej na prefiksową i postfiksową (ONP)
** konwersja wyrażeń z postaci infiksowej na prefiksową i postfiksową (ONP)
* Programowanie zachłanne
* Programowanie zachłanne:
** algorytm Huffmana
** algorytm Huffmana
* Metoda spamiętywania  
* Metoda spamiętywania:
** programowanie dynamiczne  
** programowanie dynamiczne  
** problem plecakowy
** problem plecakowy
** optymalne mnożenie wielu macierzy.
** optymalne mnożenie wielu macierzy


=== Literatura ===
=== Literatura ===

Wersja z 19:33, 27 wrz 2006

Forma zajęć

Wykład (30 godzin) + laboratorium (30 godzin)

Opis

Celem zajęć jest prezentacja technik programistycznych i struktur danych wykorzystywanych w programowaniu w małej i średniej skali.

Sylabus

Autor

  • Piotr Chrząstowski-Wachtel — Uniwersytet Warszawski

Wymagania wstępne

  • Wstęp do programowania

Zawartość

  • Rekurencja:
    • rekurencyjne wyrażanie pojęć
    • zastosowania i implementacja
    • dowodzenie poprawności procedur rekurencyjnych
  • Programowanie z nawrotami:
    • przeszukiwanie pełnej przestrzeni stanów
    • ucinanie rekursji
  • Metoda dziel i rządź:
    • metoda inkrementacyjna
    • podział binarny
  • Dynamiczne struktury danych:
    • typy wskaźnikowe
    • wskaźnikowa realizacja list
    • podstawowe operacje na listach
    • listy jednokierunkowe, dwukierunkowe i cykliczne
    • atrapy i strażnicy
  • Liniowe struktury danych: stosy i kolejki:
    • implementacja tablicowa i listowa
    • implementacja grafu za pomocą list sąsiedztwa
    • algorytmy DFS i BFS
  • Drzewa:
    • implementacja drzew dowolnego rzędu
    • drzewa binarne
    • obiegi drzew
    • konwersja wyrażeń z postaci infiksowej na prefiksową i postfiksową (ONP)
  • Programowanie zachłanne:
    • algorytm Huffmana
  • Metoda spamiętywania:
    • programowanie dynamiczne
    • problem plecakowy
    • optymalne mnożenie wielu macierzy

Literatura

  1. Algorytmy+Struktury danych=Programy, N.Wirth, Wydawnictwa Naukowo - Techniczne 2001.
  2. Wprowadzenie do algorytmiki, T.H.Cormen, Ch.E.Leiserson, R.L.Rivest, Wydawnictwa Naukowo - Techniczne 2004.
  3. Sztuka programowania komputerów tom 3, D.E.Knuth, Wydawnictwa Naukowo - Techniczne 2002.

Moduły

  1. Rekursja
  2. Moduł 2 Ćwiczenia do modułu 2 (listy)
  3. Moduł 3 Ćwiczenia do modułu 3 (drzewa)
  4. Moduł 4 Ćwiczenia do modułu 4 (stosy i kolejki)
  5. Moduł 5 Ćwiczenia do modułu 5 (programowanie zachłanne)
  6. Moduł 6 Ćwiczenia do modułu 6 (programowanie dynamiczne)