Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 3: Odległość i ciągi: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
m Zastępowanie tekstu – „.↵</math>” na „</math>”
mNie podano opisu zmian
 
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 186: Linia 186:


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
'''(1)''' Metryka euklidesowa <math>d_2</math>.
'''(1)''' Metryka euklidesowa <math> d_2</math>.
[[File:AM1.M03.C.R02.svg|375x375px|thumb|left|Odległość euklidesowa]]
[[File:AM1.M03.C.R02.svg|375x375px|thumb|left|Odległość euklidesowa]]
'''(a)''' Odległość punktów <math>x</math> i <math>y</math>
'''(a)''' Odległość punktów <math>x</math> i <math>y</math>
Linia 201: Linia 201:
'''(b)'''
'''(b)'''
Odległość <math>x</math> od zbioru <math>A</math> jest realizowana w punkcie
Odległość <math>x</math> od zbioru <math>A</math> jest realizowana w punkcie
<math>z=(1,1)</math> (patrz rysunek; łatwo pokazać, że odległość od <math>x</math>
<math> z = (1,1)</math> (patrz rysunek; łatwo pokazać, że odległość od <math>x</math>
do dowolnego innego punktu zbioru <math>A</math> jest większa, niż do <math>z</math>),
do dowolnego innego punktu zbioru <math>A</math> jest większa, niż do <math>z</math>),
zatem
zatem
Linia 425: Linia 425:
<center>
<center>
<math>
<math>
\forall n\in \mathbb{N}: x_n\in K(g,R),
\forall n\in \mathbb{N}: x_n\in K(g,R)</math>,
</math>
</center>
</center>


Linia 472: Linia 471:
\bigcap_{n=1}^{\infty}U_n
\bigcap_{n=1}^{\infty}U_n
=
=
[0,1],
[0,1]</math>,
</math>
</center>
</center>


Linia 489: Linia 487:
\bigcup_{n=1}^{\infty}F_n
\bigcup_{n=1}^{\infty}F_n
=
=
(0,2),
(0,2)</math>,
</math>
</center>
</center>


Linia 519: Linia 516:
\sqrt{\underbrace{\bigg(\frac{2+n+1}{n+1}-\frac{2+n}{n}\bigg)^2}_{\ge 0}+(\underbrace{n+1-n}_{=1})^2}
\sqrt{\underbrace{\bigg(\frac{2+n+1}{n+1}-\frac{2+n}{n}\bigg)^2}_{\ge 0}+(\underbrace{n+1-n}_{=1})^2}
\ge
\ge
1,
1</math>,
</math>
</center>
</center>



Aktualna wersja na dzień 13:24, 22 lip 2024

3. Odległość i ciągi

Ćwiczenie 3.1.

Wykazać, że funkcje d i d1 zdefiniowane na N×N jako


d(x,y) =df maxi=1,,N|xiyi|dlax,yN,d1(x,y) =df i=1N|xiyi|dlax,yN


są metrykami (patrz przykład 3.5. i przykład 3.6.).


Wskazówka
Rozwiązanie
Plik:AM1.M03.C.R01.mp4
Odległość punktu od zbioru

Ćwiczenie 3.2.

Dla danej metryki d w N można zdefiniować odległość punktu x od zbioru niepustego A jako infimum wszystkich odległości między x a punktami zbioru A, czyli

dist(x,A)=infzAd(x,z)

Dany jest zbiór A=[0,1]×[0,1]2 oraz dwa punkty x=(2,3) oraz y=(3,2). Wyznaczyć
(a) odległość punktów x i y;
(b) dist(x,A);

(c) kolejno w metrykach: euklidesowej d2; taksówkowej d1; maksimowej d.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 3.3.

Udowodnić, że dla każdego ciągu {xn}N istnieje co najwyżej jedna granica, to znaczy:


[limn+xn=g1Nilimn+xn=g2N] g1=g2


Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 3.4.

Udowodnić, że jeśli ciąg {xn}N jest zbieżny, to jest ograniczony.


Wskazówka
Rozwiązanie

a to oznacza, że ciąg {xn} jest ograniczony.

Ćwiczenie 3.5.

(1) Podać przykład nieskończonej rodziny zbiorów otwartych w takich, że ich przecięcie nie jest zbiorem otwartym.
(2) Podać przykład nieskończonej rodziny zbiorów domkniętych w takich, że ich suma nie jest zbiorem domkniętym.


Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 3.6.

Zbadać, czy ciąg {xn}(R2,d2) gdzie xn={2+nn,n}, spełnia warunek Cauchy'ego.

Wskazówka
Rozwiązanie