Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka/Test 2: Statystyka opisowa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Rogoda (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
m Zastępowanie tekstu – „,</math>” na „</math>,”
 
(Nie pokazano 4 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
<quiz>
<quiz>
Rozważmy następujący ciąg wartości pewnej cechy <math>\displaystyle X</math>:
Rozważmy następujący ciąg wartości pewnej cechy <math>X</math>:
<center><math>\displaystyle -5,2,-1,4,7,3,10,3,2,-5,1,7.</math></center>
<center><math>-5,2,-1,4,7,3,10,3,2,-5,1,7</math>.</center>
Wówczas dla cechy <math>\displaystyle X</math>:
Wówczas dla cechy <math>X</math>:
<wrongoption>mediana jest równa średniej.</wrongoption>
<wrongoption>mediana jest równa średniej.</wrongoption>
<rightoption><math>\displaystyle me<\bar{x}</math>.</rightoption>
<rightoption><math>me<\bar{x}</math>.</rightoption>
<rightoption>moda wynosi <math>\displaystyle 3</math>.</rightoption>
<rightoption>moda wynosi <math>3</math>.</rightoption>
<wrongoption>średni błąd jest większy niż wariancja.</wrongoption>
<wrongoption>średni błąd jest większy niż wariancja.</wrongoption>
</quiz>
</quiz>


<quiz>
<quiz>
Jeżeli cecha <math>\displaystyle X</math> przyjmuje wartości <math>\displaystyle x_1,\ldots,x_{100}</math>, gdzie <math>\displaystyle x_i\in \mathbb{Z}</math> dla <math>\displaystyle i=1,\ldots,100</math>, to:
Jeżeli cecha <math>X</math> przyjmuje wartości <math>x_1,\ldots,x_{100}</math>, gdzie <math>x_i\in \mathbb{Z}</math> dla <math>i=1,\ldots,100</math>, to:
<wrongoption><math>\displaystyle me\neq x_i</math> dla każdego <math>\displaystyle i=1,\ldots,100</math>.</wrongoption>
<wrongoption><math>me\neq x_i</math> dla każdego <math>i=1,\ldots,100</math>.</wrongoption>
<wrongoption>dystrybuanta empiryczna cechy <math>\displaystyle X</math> (liczona z danych surowych) jest niemalejącą funkcją ciągłą.</wrongoption>
<wrongoption>dystrybuanta empiryczna cechy <math>X</math> (liczona z danych surowych) jest niemalejącą funkcją ciągłą.</wrongoption>
<wrongoption>jeżeli <math>\displaystyle x_i\neq x_j</math> dla każdych <math>\displaystyle i,j=1,\ldots,100</math>, to  mediana nie jest liczbą całkowitą.</wrongoption>
<wrongoption>jeżeli <math>x_i\neq x_j</math> dla każdych <math>i,j=1,\ldots,100</math>, to  mediana nie jest liczbą całkowitą.</wrongoption>
<rightoption><math>\displaystyle s_{100}^2\in \mathbb{Q}</math>.</rightoption>
<rightoption><math>s_{100}^2\in \mathbb{Q}</math>.</rightoption>
</quiz>
</quiz>


<quiz>
<quiz>
Czy jest możliwe, aby <math>\displaystyle q_1=q_3</math>?
Czy jest możliwe, aby <math>q_1=q_3</math>?


<wrongoption>    Tak, ale tylko dla szeregu rozdzielczego.</wrongoption>
<wrongoption>    Tak, ale tylko dla szeregu rozdzielczego.</wrongoption>
<wrongoption>    Nie.</wrongoption>
<wrongoption>    Nie.</wrongoption>
<rightoption>    Tak.</rightoption>
<rightoption>    Tak.</rightoption>
<wrongoption>    Tak, ale tylko w przypadku, gdy zbiór wartości cechy zawiera co najwyżej <math>\displaystyle 4</math> elementy.</wrongoption>
<wrongoption>    Tak, ale tylko w przypadku, gdy zbiór wartości cechy zawiera co najwyżej <math>4</math> elementy.</wrongoption>
</quiz>
</quiz>


<quiz>
<quiz>
Spośród poniższych ciągów wybierz te, dla których odchylenia standardowe liczone z danych surowych oraz
Spośród poniższych ciągów wybierz te, dla których odchylenia standardowe liczone z danych surowych oraz
z szeregu rozdzielczego z klasami: <center><math>\displaystyle (-2,1],(1,4],(4,7],</math></center> są jednakowe.
z szeregu rozdzielczego z klasami: <center><math>(-2,1],(1,4],(4,7]</math>,</center> są jednakowe.


<wrongoption>    <math>\displaystyle \displaystyle -1,2,5</math>.</wrongoption>
<wrongoption>    <math>-1,2,5</math>.</wrongoption>
<wrongoption>    <math>\displaystyle \displaystyle -0.5, 5.5</math>.</wrongoption>
<wrongoption>    <math>-0.5, 5.5</math>.</wrongoption>
<rightoption>    <math>\displaystyle \displaystyle -\frac{1}{2}, \frac{5}{2},5\frac{1}{2},-\frac{1}{2},5\frac{1}{2},\frac{5}{2}</math>.</rightoption>
<rightoption>    <math>-\frac{1}{2}, \frac{5}{2},5\frac{1}{2},-\frac{1}{2},5\frac{1}{2},\frac{5}{2}</math>.</rightoption>
<wrongoption>    <math>\displaystyle \displaystyle -\frac{1}{2}, \frac{5}{2},5\frac{1}{2},5\frac{1}{2},\frac{5}{2}</math>.</wrongoption>
<wrongoption>    <math>-\frac{1}{2}, \frac{5}{2},5\frac{1}{2},5\frac{1}{2},\frac{5}{2}</math>.</wrongoption>
</quiz>
</quiz>


Linia 43: Linia 43:
</center>  
</center>  


<wrongoption><math>\displaystyle F\colon {\Bbb R}\longrightarrow {\Bbb R}</math>, <math>\displaystyle F(x)=0</math> dla <math>\displaystyle x\in (-\infty,-4]</math>, <math>\displaystyle F(x)=0.5</math> dla <math>\displaystyle x\in (-4,0]</math>, <math>\displaystyle F(x)=2</math> dla <math>\displaystyle x\in (0,2]</math>, <math>\displaystyle F(x)=1</math> dla <math>\displaystyle x\in (2,4]</math>, <math>\displaystyle F(x)=1</math> dla <math>\displaystyle x\in (4,\infty)</math>.</wrongoption>
<wrongoption><math>F\colon {\Bbb R}\longrightarrow {\Bbb R}</math>, <math>F(x)=0</math> dla <math>x\in (-\infty,-4]</math>, <math>F(x)=0.5</math> dla <math>x\in (-4,0]</math>, <math>F(x)=2</math> dla <math>x\in (0,2]</math>, <math>F(x)=1</math> dla <math>x\in (2,4]</math>, <math>F(x)=1</math> dla <math>x\in (4,\infty)</math>.</wrongoption>
<wrongoption><math>\displaystyle F\colon [-4,4]\longrightarrow {\Bbb R}</math>, <math>\displaystyle \displaystyle F(x)=\int_{-4}^x hist(s)\,ds</math>.</wrongoption>
<wrongoption><math>F\colon [-4,4]\longrightarrow {\Bbb R}</math>, <math>F(x)=\int_{-4}^x hist(s)\,ds</math>.</wrongoption>
<wrongoption><math>\displaystyle F\colon {\Bbb R}\longrightarrow {\Bbb R}</math>, <math>\displaystyle F(x)=0</math> dla <math>\displaystyle x\in (-\infty,-4]</math>, <math>\displaystyle F(x)=0.5x</math> dla <math>\displaystyle x\in (-4,0]</math>,
<wrongoption><math>F\colon {\Bbb R}\longrightarrow {\Bbb R}</math>, <math>F(x)=0</math> dla <math>x\in (-\infty,-4]</math>, <math>F(x)=0.5x</math> dla <math>x\in (-4,0]</math>,
<wrongoption><math>\displaystyle F(x)=2x</math> dla <math>\displaystyle x\in (0,2]</math>, <math>\displaystyle F(x)=x</math> dla <math>\displaystyle x\in (2,4]</math>, <math>\displaystyle F(x)=1</math> dla <math>\displaystyle x\in (4,\infty)</math>.</wrongoption>
<wrongoption><math>F(x)=2x</math> dla <math>x\in (0,2]</math>, <math>F(x)=x</math> dla <math>x\in (2,4]</math>, <math>F(x)=1</math> dla <math>x\in (4,\infty)</math>.</wrongoption>
<rightoption><math>\displaystyle \displaystyle G\colon {\Bbb R}\longrightarrow {\Bbb R}</math>, <math>\displaystyle \displaystyle G(x)=\int_{-\infty}^x hist(s)\,ds</math> dla <math>\displaystyle x\in (-\infty,4]</math>, <math>\displaystyle \displaystyle G(x)=1</math> dla <math>\displaystyle x\in (4,\infty)</math>.</rightoption>
<rightoption><math>G\colon {\Bbb R}\longrightarrow {\Bbb R}</math>, <math>G(x)=\int_{-\infty}^x hist(s)\,ds</math> dla <math>x\in (-\infty,4]</math>, <math>G(x)=1</math> dla <math>x\in (4,\infty)</math>.</rightoption>
</quiz>
</quiz>


<quiz>
<quiz>
Przygotowujący się do obrony pracy magisterskiej student piątego roku informatyki uczelni <math>\displaystyle X</math>, stosującej
Przygotowujący się do obrony pracy magisterskiej student piątego roku informatyki uczelni <math>X</math>, stosującej
<math>\displaystyle 6</math>-stopniową skalę ocen: <math>\displaystyle 2</math>, <math>\displaystyle 3</math>, <math>\displaystyle 3.5</math>,  <math>\displaystyle 4</math>, <math>\displaystyle 4.5</math>, <math>\displaystyle 5</math>,
<math>6</math>-stopniową skalę ocen: <math>2</math>, <math>3</math>, <math>3.5</math>,  <math>4</math>, <math>4.5</math>, <math>5</math>,
posiada średnią ze wszystkich przedmiotów równą <math>\displaystyle 4.47</math>. Przy ustalaniu oceny końcowej, uczelnia <math>\displaystyle X</math> stosuje średnią
posiada średnią ze wszystkich przedmiotów równą <math>4.47</math>. Przy ustalaniu oceny końcowej, uczelnia <math>X</math> stosuje średnią
ważoną z wagami: średnia ocen ze studiów z wagą <math>\displaystyle 2</math>, ocena pracy magisterskiej z wagą <math>\displaystyle 1</math> oraz ocena egzaminu magisterskiego
ważoną z wagami: średnia ocen ze studiów z wagą <math>2</math>, ocena pracy magisterskiej z wagą <math>1</math> oraz ocena egzaminu magisterskiego
z wagą <math>\displaystyle 1</math>, wystawiając ocenę bardzo dobrą tym, dla których średnia ta wynosi co najmniej <math>\displaystyle 4.5</math>.
z wagą <math>1</math>, wystawiając ocenę bardzo dobrą tym, dla których średnia ta wynosi co najmniej <math>4.5</math>.
W których z poniższych przypadków student może liczyć na ocenę bardzo dobrą?
W których z poniższych przypadków student może liczyć na ocenę bardzo dobrą?


<wrongoption>    Jednakowe oceny <math>\displaystyle 4.5</math> z pracy magisterskiej oraz z egzaminu magisterskiego.</wrongoption>
<wrongoption>    Jednakowe oceny <math>4.5</math> z pracy magisterskiej oraz z egzaminu magisterskiego.</wrongoption>
<wrongoption>    Ocena <math>\displaystyle 5</math> z pracy magisterskiej oraz <math>\displaystyle 4</math> z egzaminu magisterskiego.</wrongoption>
<wrongoption>    Ocena <math>5</math> z pracy magisterskiej oraz <math>4</math> z egzaminu magisterskiego.</wrongoption>
<rightoption> Średnia (zwykła) z pracy magisterskiej i z egzaminu magisterskiego równa <math>\displaystyle 4.75</math>.</rightoption>
<rightoption> Średnia (zwykła) z pracy magisterskiej i z egzaminu magisterskiego równa <math>4.75</math>.</rightoption>
<wrongoption> Nigdy.</wrongoption>
<wrongoption> Nigdy.</wrongoption>
</quiz>
</quiz>

Aktualna wersja na dzień 09:29, 5 wrz 2023

Rozważmy następujący ciąg wartości pewnej cechy X:

5,2,1,4,7,3,10,3,2,5,1,7.

Wówczas dla cechy X:

mediana jest równa średniej.

me<x¯.

moda wynosi 3.

średni błąd jest większy niż wariancja.

Jeżeli cecha X przyjmuje wartości x1,,x100, gdzie xi dla i=1,,100, to:

mexi dla każdego i=1,,100.

dystrybuanta empiryczna cechy X (liczona z danych surowych) jest niemalejącą funkcją ciągłą.

jeżeli xixj dla każdych i,j=1,,100, to mediana nie jest liczbą całkowitą.

s1002.

Czy jest możliwe, aby q1=q3?

Tak, ale tylko dla szeregu rozdzielczego.

Nie.

Tak.

Tak, ale tylko w przypadku, gdy zbiór wartości cechy zawiera co najwyżej 4 elementy.

Spośród poniższych ciągów wybierz te, dla których odchylenia standardowe liczone z danych surowych oraz

z szeregu rozdzielczego z klasami:

(2,1],(1,4],(4,7],

są jednakowe.

1,2,5.

0.5,5.5.

12,52,512,12,512,52.

12,52,512,512,52.

Która z poniższych funkcji jest dystrybuantą następującego szeregu rozdzielczego (zapisanego w notacji programu Maple):

[-4 .. -2, -2 .. 0, Weight(0 .. 2, 4), Weight(2 .. 4, 2)]?

F:, F(x)=0 dla x(,4], F(x)=0.5 dla x(4,0], F(x)=2 dla x(0,2], F(x)=1 dla x(2,4], F(x)=1 dla x(4,).

F:[4,4], F(x)=4xhist(s)ds.

F:, F(x)=0 dla x(,4], F(x)=0.5x dla x(4,0], <wrongoption>F(x)=2x dla x(0,2], F(x)=x dla x(2,4], F(x)=1 dla x(4,).

G:, G(x)=xhist(s)ds dla x(,4], G(x)=1 dla x(4,).

Przygotowujący się do obrony pracy magisterskiej student piątego roku informatyki uczelni X, stosującej 6-stopniową skalę ocen: 2, 3, 3.5, 4, 4.5, 5, posiada średnią ze wszystkich przedmiotów równą 4.47. Przy ustalaniu oceny końcowej, uczelnia X stosuje średnią ważoną z wagami: średnia ocen ze studiów z wagą 2, ocena pracy magisterskiej z wagą 1 oraz ocena egzaminu magisterskiego z wagą 1, wystawiając ocenę bardzo dobrą tym, dla których średnia ta wynosi co najmniej 4.5. W których z poniższych przypadków student może liczyć na ocenę bardzo dobrą?

Jednakowe oceny 4.5 z pracy magisterskiej oraz z egzaminu magisterskiego.

Ocena 5 z pracy magisterskiej oraz 4 z egzaminu magisterskiego.

Średnia (zwykła) z pracy magisterskiej i z egzaminu magisterskiego równa 4.75.

Nigdy.