Programowanie obiektowe: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Janusz (dyskusja | edycje)
szkielet modułów
 
(Nie pokazano 28 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 9: Linia 9:


=== Autorzy ===
=== Autorzy ===
* Janusz Jabłonowski
* Janusz Jabłonowski — Uniwersytet Warszawski
* Jacek Sroka
* Jacek Sroka — Uniwersytet Warszawski


=== Wymagania wstępne ===
=== Wymagania wstępne ===
Linia 26: Linia 26:
* Dziedziczenie i polimorfizm
* Dziedziczenie i polimorfizm
* Interfejsy
* Interfejsy
* Hierachie wyjątków
* Wyjątki
* Typy uogólnione i kolekcje  
* Typy uogólnione i kolekcje  
* Strumienie, serializacja  
* Strumienie, serializacja  
* Wzorce projektowe
* Wzorce projektowe
* Graficzny interfejs użytkownika


=== Literatura ===
=== Literatura ===


# ''Java Language Specification''; J. Gosling, B. Joy, G. Steele, G. Bracha; Addison-Wesley Professional, 3-cie wydanie, 2005.
# J . Gosling, B. Joy, G. Steele, G. Bracha, ''Java Language Specification'', Addison-Wesley Professional, wydanie 3, 2005.
# ''UML przewodnik użytkownika''; G. Booch, J. Rumbaugh, I. Jacobson; Wydawnictwa Naukowo - Techniczne, 2002.
# G. Booch, J. Rumbaugh, I. Jacobson, ''UML przewodnik użytkownika'',  Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 2002.
# ''Wzorce projektowe. Elementy oprogramowania obiektowego wielokrotnego użytku''; E. Gamma, R. Helm, R. Johnson, J. Vlissides; Wydawnictwa Naukowo - Techniczne, 2005.
# E. Gamma, R. Helm, R. Johnson, J. Vlissides, ''Wzorce projektowe. Elementy oprogramowania obiektowego wielokrotnego użytku'', Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 2005.
# C. Larman, ''Applying UML and Patterns'', Prentice Hall, wydanie 3, 2005.
# B. Eckel, ''Thinking in Java'', Prentice Hall, wydanie 4, 2006.


== Moduły ==
== Moduły ==


* [[PO Moduł 1| ]] ([[PO Ćwiczenia 1|Ćwiczenia]])
* [[PO Obiektowe modelowanie dziedziny| Obiektowe modelowanie dziedziny]] ([[PO Obiektowe modelowanie dziedziny - ćwiczenia|Ćwiczenia]])
* [[PO Moduł 2| ]] ([[PO Ćwiczenia 2|Ćwiczenia]])
* [[PO Wprowadzenie do programowania obiektowego| Wprowadzenie do programowania obiektowego]] ([[PO Wprowadzenie do programowania obiektowego - ćwiczenia|Ćwiczenia]])
* [[PO Moduł 3| ]] ([[PO Ćwiczenia 3|Ćwiczenia]])
* [[PO Wstęp do Javy | Wstęp do Javy ]] ([[PO Wstęp do Javy - ćwiczenia|Ćwiczenia]])
* [[PO Moduł 4| ]] ([[PO Ćwiczenia 4|Ćwiczenia]])
* [[PO Klasy i kapsułkowanie | Klasy i kapsułkowanie]] ([[PO Klasy i kapsułkowanie - ćwiczenia|Ćwiczenia]])
* [[PO Moduł 5| ]] ([[PO Ćwiczenia 5|Ćwiczenia]])
* [[PO Dziedziczenie i interfejsy | Dziedziczenie i interfejsy]]
* [[PO Moduł 6| ]] ([[PO Ćwiczenia 6|Ćwiczenia]])
* [[PO Wyjątki| Wyjątki]] ([[PO Wyjątki - ćwiczenia |Ćwiczenia]])
* [[PO Moduł 7| ]] ([[PO Ćwiczenia 7|Ćwiczenia]])
* [[PO Wyjątki c.d.| Wyjątki c.d.]] ([[PO Wyjątki c.d. - ćwiczenia|Ćwiczenia]])
* [[PO Moduł 8| ]] ([[PO Ćwiczenia 8|Ćwiczenia]])
* [[PO Typy uogólnione| Typy uogólnione]]
* [[PO Moduł 9| ]] ([[PO Ćwiczenia 9|Ćwiczenia]])
* [[PO Kolekcje wstęp | Kolekcje - wstęp]] ([[PO Kolekcje wstęp - ćwiczenia|Ćwiczenia]])
* [[PO Moduł 10| ]] ([[PO Ćwiczenia 10|Ćwiczenia]])
* [[PO Kolekcje - przegląd | Kolekcje - przegląd]]
* [[PO Moduł 11| ]] ([[PO Ćwiczenia 11|Ćwiczenia]])
* [[PO Strumienie| Strumienie]] ([[PO Strumienie - ćwiczenia|Ćwiczenia]])
* [[PO Moduł 12| ]] ([[PO Ćwiczenia 12|Ćwiczenia]])
* [[PO Serializacja| Serializacja]] ([[PO Serializacja - ćwiczenia|Ćwiczenia]])
* [[PO Moduł 13| ]] ([[PO Ćwiczenia 13|Ćwiczenia]])
* [[PO Graficzny interfejs użytkownika| Graficzny interfejs użytkownika]] ([[PO Graficzny interfejs użytkownika - ćwiczenia|Ćwiczenia]])
* [[PO Moduł 14| ]] ([[PO Ćwiczenia 14|Ćwiczenia]])
* [[PO Moduł 15| ]] ([[PO Ćwiczenia 15|Ćwiczenia]])
 
== Literatura uzupełniająca ==

Aktualna wersja na dzień 08:53, 4 paź 2006

Forma zajęć

Wykład (30 godzin) + laboratorium (30 godzin)

Opis

Przedstawienie podstawowych pojęć i zagadnień występujących w programowaniu obiektowym. W ramach wykładu wprowadzone są pojęcia klasy i obiektu oraz zagadnienia związane z kapsułkowaniem, dziedziczeniem i polimorfizmem. Omówione są podstawy projektowania obiektowego. Wprowadzone są formalizmy do zapisywania projektów i programów obiektowych. W ramach laboratorium studenci mają pisać szereg małych programów ilustrujących kolejne zagadnienia przedstawiane na wykładzie oraz opisywać swoje rozwiązania w przyjętej notacji projektowej.

Sylabus

Autorzy

  • Janusz Jabłonowski — Uniwersytet Warszawski
  • Jacek Sroka — Uniwersytet Warszawski

Wymagania wstępne

  • Wstęp do programowania
  • Metody programowania

Zawartość

  • Obiektowe modelowanie dziedziny
  • Wprowadzenie do programowania obiektowego
  • Podstawy programowania obiektowego w Javie
  • Ochrona danych, kapsułkowanie
  • Wprowadzenie do UMLa
  • Tworzenie, inicjalizacja i niszczenie obiektów
  • Dziedziczenie i polimorfizm
  • Interfejsy
  • Wyjątki
  • Typy uogólnione i kolekcje
  • Strumienie, serializacja
  • Wzorce projektowe
  • Graficzny interfejs użytkownika

Literatura

  1. J . Gosling, B. Joy, G. Steele, G. Bracha, Java Language Specification, Addison-Wesley Professional, wydanie 3, 2005.
  2. G. Booch, J. Rumbaugh, I. Jacobson, UML przewodnik użytkownika, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 2002.
  3. E. Gamma, R. Helm, R. Johnson, J. Vlissides, Wzorce projektowe. Elementy oprogramowania obiektowego wielokrotnego użytku, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 2005.
  4. C. Larman, Applying UML and Patterns, Prentice Hall, wydanie 3, 2005.
  5. B. Eckel, Thinking in Java, Prentice Hall, wydanie 4, 2006.

Moduły