Zio-2-wyk-Slajd108
Zasady zarządzania jakością(33)
Zaczyna się od planowania. Polega ono na zdefiniowaniu problemu, jego przeanalizowaniu, znalezieniu rozwiązania i przygotowaniu planu wdrożenia tego rozwiązania.
Następnym krokiem jest wdrożenie rozwiązania. W wielu organizacjach doskonalenie kończy się na tych dwóch krokach. Technika PDCA dodaje jeszcze dwa kolejne kroki.
Sprawdzenie, polegające na monitorowaniu funkcjonowania wdrożonego rozwiązania. Oczywiście, bardzo często jest tak, że w początkowym okresie wydajność spada i trzeba okazać trochę cierpliwości. Ale to się nie kłóci z monitorowaniem, które dostarcza nam danych i tworzy obraz sytuacji.
Na podstawie zebranych danych możemy podjąć działania korygujące (jeśli będą potrzebne), albo też może okazać się, że zaproponowane rozwiązanie jest bardzo dobre i gotowe do standaryzacji (standaryzacja może polegać na opracowaniu procedury, przeszkoleniu osób, które nie brały udziału w pilotażowym wdrożeniu itp.). Warto podjąć refleksję, czy cały ten proces poprawy przebiegał właściwie i co ewentualnie w samym procesie można by w przyszłości udoskonalić. Może w trakcie sprawdzania zbieraliśmy za mało albo za dużo danych? Może plan wdrożenia był nierealny? Warto sobie zadać takie pytania.