ZSBD-2st-1.2-lab5.tresc-1.3-Slajd5

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania

Szkielet programu

Szkielet programu


Slajd przedstawia szkielet programu współpracującego z OSZBD db4o. Można w nim wyróżnić trzy ważne fragmenty. Pierwszy fragment (1) dotyczy zaimportowania klas potrzebnych do otwarcia bazy danych. Importowane są tutaj klasa Db4o i interfejs ObjectContainer. Klasa Db4o jest klasą posiadającą statyczne metody służące do tworzenia połączeń z bazami danych oraz stawiania serwera systemu zarządzania bazą danych. Obiekty klas implementujących interfejs ObjectContainer reprezentują połączenia z bazą danych. Metody tego interfejsu pozwalają na zapis, odczyt i usuwanie obiektów z bazy danych oraz na zatwierdzenie bądź wycofanie transakcji w ramach której operacje te są wykonywane.

Drugi fragment programu, na który warto zwrócić uwagę (2) to fragment, w którym tworzone jest połączenie z bazą danych. Pierwszą czynnością, jaka musi być wykonana, jest deklaracja zmiennej typu ObjectContainer (tutaj jest to zmienna db). W następnym kroku, zmiennej tej przypisywany jest wynik działania statycznej metody klasy Db4o o nazwie openFile. Metoda openFile służy do otwarcia pliku z danymi bazy danych bezpośrednio, z pominięciem serwera dostępowego. Takie otwarcie pliku jest możliwe jedynie w sytuacji, gdy plik znajduje się w systemie plików maszyny, na której działa również aplikacja. Wielokrotne wywołanie metody openFile na tym samym pliku zwraca ten sam wskaźnik na obiekt reprezentujący połączenie, a zatem jednocześnie możliwe jest wykonywanie tylko jednej transakcji. Metoda openFile blokuje dostęp do pliku bazy danych innym procesom (innym maszynom wirtualnym), gwarantując tym samym zabezpieczenie przed współbieżną, niezsynchronizowaną, modyfikacją pliku bazy danych.

Trzeci fragment (3) pokazuje sposób zamknięcia połączenia z bazą danych. Jak łatwo zauważyć wiąże się on z aktywacją bezparametrowej metody close.


Kompletny kod szkieletu programu, który pokazano na slajdzie załączono do kursu w postaci pliku: Skeleton-lab5.1.java



<< Poprzedni slajd | Spis treści | Następny slajd >>