Systemy mobilne wyklad 8-Slajd14

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania

Reprezentacja rastra i szacowanie rozmiaru

Reprezentacja rastra i szacowanie rozmiaru


Raster moze byc reprezentowany przez dwuwymiarowa macierz (tablica), której wskazniki x i y okreslaja polozeniem danego piksela w stosunku do wybranego ukladu wspólrzednych (axy). Kolejne wymiary tej macierzy tworza atrybuty opisowe z kreujace macierz trój- lub wielowymiarowa (axyz). Wyjatkowym przypadkiem jest sytuacja, gdy atrybut z oznacza wysokosc (terenu), czyli jest atrybutem przestrzennym. Mamy wtedy do czynienia z trójwymiarowym modelem powierzchni terenowej.

Zasób pamieci potrzebny do zapisu calej tablicy rastra zalezy od dopuszczalnych wartosci atrybutu piksela. Najczesciej wartosc atrybutu przeklada sie na kolor, jakim dany piksel bedzie rysowany podczas prezentacji graficznej. Zakladajac, ze do zapisu atrybutu piksela wykorzystamy jeden bit (dwa stany wartosci: zero lub jeden) w obrazach monochromatycznych (czarno-bialych) w jednym bajcie pamieci zapisujemy kolory osmiu kolejnych pikseli. W rastrach, w których wyróznia sie wiecej kolorów trzeba przeznaczyc odpowiednio wiecej pamieci dla przechowywania wartosci atrybutu piksela. Wielkosc pamieci potrzebnej do zapisu rastra mozemy okreslic na podstawie nastepujacego wzoru:

N=H*W*(B/8)

N- wielkosc rastra wyrazona w bajtach

H - wysokosc rastra w pikselach

W - szerokosc rastra w pikselach

B - liczba bitów do zapisu jednego piksela


<< Poprzedni slajd | Spis treści | Następny slajd >>