Zadanie 1
Co wypisuje poniższy program w języku C++? Odpowiedz, a potem skompiluj program i sprawdź... Uwaga: do poprawnego skompilowania programu potrzebne będzie dołączenie pliku nagłówkowego (#include <iostream>) i deklaracja przestrzeni nazw (using namespace std;).
class A
{
public:
virtual void f() { cout << ”A.f”; g(); }
void g() { cout << ”A.g”; h(); }
virtual void h() { cout << ”A.h”; }
};
class B: public A
{
public:
virtual void f() { cout << ”B.f”; g(); }
void g() { cout << ”B.g”; h(); }
virtual void h() { cout << ”B.h”; }
};
void main()
{
A x = B();
A* y = new B();
x.f();
y–>f();
}
Wskazówka: Pamiętaj, że dynamiczne wiązanie wywołań z metodami następuje tylko wtedy, gdy metoda jest zadeklarowana jako virtual, a instancja obiektu użyta do wywołania jest zaalokowana na stercie.
Zadanie 2
Jak zmieni się wynik programu z zadania 1, jeśli usuniemy deklarację virtual przy funkcji f w klasie A? Które deklaracje virtual można usunąć bez żadnej zmiany zachowania programu?
Wskazówka: Ważna jest deklaracja virtual przy metodzie w klasie bazowej. W klasie pochodnej nie jest konieczna, chyba że wiązanie dynamiczne ma prowadzić jeszcze dalej w dół hierarchii klas. Zwyczajowo jednak umieszcza się virtual i tu, i tu — dla zwiększenia czytelności kodu. Warto też pamiętać, że użycie virtual nie pociąga „obowiązku” zredefiniowania danej metody w klasie pochodnej.
Zadanie 3
Wykorzystanie dynamicznego wiązania wywołań z metodami oznacza, że często będziemy odwoływali się do obiektów z klas pochodnych za pomocą zmiennej (wskaźnika) z klasy bazowej. Jakie są tego konsekwencje dla dealokacji pamięci w językach, w których jest ona jawna? Czy z alokacją jest podobnie?
Wskazówka: Dealokacja obiektu za pomocą wskaźnika klasy bazowej spowoduje wykonanie destruktora z klasy bazowej, który zapewne nie zajmie się pamięcią zaalokowaną przez obiekt z klasy pochodnej. Rozwiązaniem jest zadeklarowanie w klasie bazowej destruktora wirtualnego (być może pustego). Dzięki temu wywołanie destruktora za pomocą wskaźnika klasy bazowej spowoduje wykonanie destruktora z klasy pochodnej. Ten problem nie występuje przy alokacji, gdyż przy tworzeniu obiektu zawsze podajemy jego typ — a zatem wywoływany jest właściwy konstruktor.
Zadanie 4
Napisz program w Javie, dzięki któremu będzie można zobaczyć, czy i kiedy następuje wywołanie metody finalize. Powinien on dać się uruchomić w różnych wariantach, w których będzie potrzebował mniej lub więcej pamięci.
Zadanie 5
Przyjrzyj się dwom poniższym klasom. Czy taki układ to dobry pomysł?
class Silnik {...};
class Samochód : Silnik {...};
Wskazówka: Dziedziczenie powinno pojawiać się tam, gdzie chcemy zdefiniować coś bardziej wyspecjalizowanego. Klasyczne dziedziczenie odpowiada przecież relacji bycia podtypem, czyli relacji „obiekt z podklasy
jest obiektem z klasy bazowej”. W przykładzie z silnikiem i samochodem ta relacja nie zachodzi: obiekt z klasy Samochód ewidentnie nie jest szczególnym przypadkiem obiektu z klasy Silnik. Powiedzielibyśmy natomiast, że (obiekt z klasy) Samochód
ma (obiekt z klasy) Silnik, a w takim razie napisalibyśmy zapewne tak:
class Samochód {
Silnik s;
...
};
Zadanie 6
Popatrz teraz na takie dwie klasy i porównaj ten przykład z sytuacją z poprzedniego zadania.
class Samochód {...};
class Ciężarówka : Samochód {...};
Wskazówka: Te dwie sytuacje stanowią przejrzystą ilustrację różnicy między dziedziczeniem a enkapsulacją...