Laboratorium wirtualne 1/Moduł 2 - ćwiczenie 2/część 3

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania

wersja beta


LABORATORIUM WIRTUALNE 1

Ćwiczenie 2 - Środowisko programistyczne LabWindows/CVI

Część 3

Temat ćwiczenia:

Śledzenie wykonania aplikacji.

Cel ćwiczenia:

Materiał zaprezentowany w czasie prezentacji ma za zadanie zaznajomić użytkownika z technikami śledzenia wykonania programu oraz podglądu wartości zmiennych w środowisku LabWindows/CVI. Słuchacz posiądzie niezbędne wiadomości potrzebne do debugowania aplikacji.


Plan prezentacji.

Materiał zaprezentowany w czasie prezentacji ma za zadanie zaznajomić użytkownika z technikami śledzenia wykonania programu oraz podglądu wartości zmiennych w środowisku LabWindows/CVI. Ma to szczególne znaczenie gdy napisany kod nie zachowuje się tak jak by oczekiwał projektant lub gdy wyniki obliczeń czy pomiarów odbiegają znacznie od oczekiwanych.

Do nauki debugowania aplikacji wykorzystany zostanie przykład stworzony w poprzedniej części (Mechanizm obsługi zdarzeń) ćwiczenia.

Aby wstawić do programu punkty zatrzymania wykonania programu (potocznie zwane breakpointami) należ przejść do kodu C aplikacji. Wykorzystamy do tego celu funkcję Zadajnik. Aby wstawić breakpoint do programu należy kliknąć lewym przyciskiem myszy na marginesie (widoczne na slajdzie) w linii gdzie chcemy zatrzymać wykonanie aplikacji. Aby odznaczyć należy ponownie kliknąć w ustawiony breakpoint.

Następnie należy uruchomić aplikację. Aplikacja powinna uruchomić się normalnie. Jeżeli ruszymy suwakiem elementu Zadajnik program natychmiast przerwie działanie i przejdzie do kodu C zaznaczając linie na której przerwano działanie (zaznaczono na czerwono).

Do wyboru są dwa mechanizmy przeglądania wartości zmiennych:
  • Uproszczony – po najechaniu kursorem na zmienną zostaje wyświetlona jej wartość, nie przydatne w przypadku tablic (uzyskamy jedynie adres pierwszego elementu tablicy).
  • W oknie zawierającym wszystkie obecnie używane zmienne (globalne i zainicjowane w danym bloku czy funkcji). Aby wyświetlić zmienne należy z menu głównego wybrać Window > Variable. Tryb ten jest szczególnie przydatny gdy mamy doczynienia z tablicami. Możemy podejrzeć wartość każdego elementu tablicy. W oknie mamy też podane wszystkie argumenty jakie zostały przekazane do funkcji obsługi zdarzenia.

Dostęp do poleceń sterujących wykonanime programu.

Na slajdzie przedstawiono opis elementów menu służących do sterowania wykonaniem kodu.

Możliwość debugowania aplikacji ma szczególne znaczenie gdy program nie działa tak jak przewidział projektant. Każde środowisko programistyczne jest wyposażone w taki mechanizm.