AWWW-1st3.6-w01.tresc-1.0-Slajd12
Aplikacje WWW - porównanie
Na slajdzie dokonano historycznego porównania trzech architektur aplikacyjnych: architektury monolitycznej, architektury klient-serwer i architektury WWW:
1. Według architektury monolitycznej, oprogramowanie obsługi graficznego interfejsu użytkownika, oprogramowanie właściwej aplikacji oraz oprogramowanie dostępu do danych stanowią pojedynczy moduł programowy, zwykle uruchamiany jako pojedynczy proces systemu operacyjnego. Całość przetwarzania danych odbywa się na komputerze użytkownika końcowego. Rozwiązanie takie wyklucza współbieżność dostępu do danych przez wielu użytkowników oraz stawia wysokie wymagania wydajnościowe komputerowi użytkownik końcowego.
2. Według architektury klient-serwer, oprogramowanie obsługi graficznego interfejsu użytkownika i oprogramowanie właściwej aplikacji stanowią pojedynczy moduł programowy, zwykle uruchamiany jako pojedynczy proces systemu operacyjnego, natomiast oprogramowanie dostępu do danych jest umieszczone na oddzielnym, dedykowanym komputerze. Komunikacja pomiędzy aplikacją a bazą danych odbywa się przez sieć komputerową. Rozwiązanie takie umożliwia współbieżny dostęp do danych przez wielu użytkowników i wiele aplikacji oraz obniża wymagania wydajnościowe dla komputera użytkownika końcowego.
3. Według architektury WWW, na komputerze użytkownika końcowego funkcjonuje wyłącznie oprogramowanie obsługi graficznego interfejsu użytkownika, natomiast oprogramowanie właściwej aplikacji oraz oprogramowanie dostępu do danych znajdują się na oddzielnych, dedykowanych komputerach. Rozwiązanie takie umożliwia współbieżny dostęp do danych, współbieżny dostęp do aplikacji oraz drastycznie obniża wymagania wydajnościowe dla komputera użytkownika końcowego. Ponadto, jeśli potraktować oprogramowanie klienta HTTP jako składnik systemu operacyjnego komputera użytkownika końcowego, to architektura WWW praktycznie nie wymaga instalowania jakiegokolwiek oprogramowania aplikacyjnego na tym komputerze.