Para uporządkowana
Bardzo często będziemy chcieli mieć do czynienia ze zbiorem, który niesie w sobie
informację o dwóch innych zbiorach, informację tak trafnie zakodowaną, aby można było
odzyskać z niej każdą z jego składowych. Do tego celu wprowadzimy zbiór nazywany
parą uporządkowaną dwóch innych zbiorów.
Definicja 1.1.
Niech oraz będą
zbiorami. Przez parę uporządkowaną rozumiemy zbiór
Parę uporządkowaną można zdefiniować inaczej na wiele sposobów. Chodzi jednak o to,
aby ze zbioru, który jest parą, można było odzyskać jednoznacznie każdą z jego
składowych. Tak więc moglibyśmy zaakceptować każdą inną inną definicję pod warunkiem,
że będzie spełnione następujące twierdzenie:
Twierdzenie 1.2.
Dla dowolnych zbiorów zachodzi:
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle (a,b) = (c,d) \Leftrightarrow a=c \hspace*{0.1mm} \wedge b= d}
Dowód
Dowód przeprowadzimy tylko ze strony lewej do prawej, bo w
odwrotnym kierunku jest to fakt oczywisty.
Niech zatem dwie pary i będą równe. Ponieważ
, więc . Mamy zatem
lub . W pierwszym
przypadku , ale w drugim również jest tak, mamy bowiem, że
. Pierwszą część twierdzenia mamy za sobą, bo już wiemy,
że pierwsze współrzędne równych par są równe.
Następnie przeprowadzamy dowód przez przypadki. Jeżeli jest tak,
że , to . Zatem , co daje, że , a zatem
. W przeciwnym przypadku, gdy mamy, że . Daje to dwie możliwości albo
, co nie może mieć miejsca, bo mielibyśmy, że
albo zaś
. To drugie prowadzi do naszej tezy .

Ćwiczenie 1.3
Dla każdej pary udowodnij, że
Rozwiązanie
Rozważymy dwa przypadki.
- Jeśli , to i wtedy .
- Jeśli , to a więc
skąd otrzymujemy
Ćwiczenie 1.4
Udowodnij, że dla dowolnej pary uporządkowanej zbiór
jest pusty, gdy współrzędne par są różne, a w przeciwnym przypadku jest
zbiorem jednoelementowym zawierającym współrzędną pary .
Rozwiązanie
Jeśli jest parą, to istnieją zbiory takie, że .
1. Przypuśćmy, że . Wtedy i . Ponieważ to , a wtedy
gdyż przecinany zbiór zawiera elementy rozłączne . Wobec tego również
2. W przypadku, gdy , otrzymujemy , a więc i wtedy skąd otrzymujemy
Rozwiązanie
Rozważmy najpierw przypadek, gdy para ma różne elementy. Zobaczymy, że dla każdej takiej pary , mamy
Ponieważ , to i wtedy
Zobaczmy teraz, jak proponowany wzór działa na parach o równych współrzędnych. Jeśli
, to i wtedy
Musimy więc jeszcze trochę popracować. Wykorzystajmy ćwiczenie 1.4 (patrz ćwiczenie 1.4), niech nowy wzór będzie postaci
Dla par o różnych elementach dodana część wzoru jest zbiorem pustym, więc ta sytuacja
jest analogiczna do 1.1, skąd otrzymujemy, że tak
zdefiniowany zbiór jest równy .
Dla par o równych elementach pierwsza część zbioru jest zbiorem pustym. W ćwiczeniu 1.4 (patrz ćwiczenie 1.4) pokazaliśmy, że w takim przypadku mamy , jeśli jest współrzędną pary . Wobec tego
Iloczyn kartezjański
Zanim wprowadzimy definicję zbioru wszystkich par uporządkowanych
elementów dwóch zbiorów (zwanego dalej iloczynem kartezjańskim),
należy nam się krótkie wprowadzenie. Otóż niech oraz .
Łatwo zauważyć, że zarówno
, jak i są podzbiorami .
Zatem
oraz .
Więc , co daje,
że .
Istnienie i konstrukcja iloczynu
kartezjańskiego zostało dokładnie omówione w dodatkowym
rozdziale "Iloczyn kartezjański i aksjomat wyróżniania" .
Proponuję przestudiowanie dodatkowego
rozdziału dopiero po zapoznaniu się z rozdziałami wcześniejszymi,
pomimo braku precyzji w następnej definicji.
Definicja 2.1.
Niech będą zbiorami. Iloczynem kartezjańskim (produktem)
nazywamy zbiór
Będziemy używać specjalnej notacji na zbiór .
Ćwiczenie 2.2
Pokaż następujące elementarne własności iloczynu kartezjańskiego:
Rozwiązanie
Z definicji iloczynu kartezjańskiego oraz twierdzenia 1.2 (patrz twierdzenie 1.2.) w sposób oczywisty wynika
następujący fakt, który wykorzystamy w dowodach. Dla dowolnych zbiorów
zachodzi
1.
Ponieważ jest zawsze fałszem, to powyższy zbiór jest pusty.
2. Ponieważ obydwa zbiory są zbiorami par, więc wykażemy, że dowolna para należy do jednego
wtedy i tylko wtedy, gdy należy do drugiego. Weźmy dowolną parę , wtedy
3. Analogicznie do poprzedniego punktu, weźmy dowolną parę , wtedy
4. Analogicznie do poprzednich punktów, weźmy dowolną parę , wtedy
Ćwiczenie 2.3
Produkt kartezjański jest monotoniczny ze względu na każdą współrzędną
osobno, to znaczy:
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\begin{align}”): {\displaystyle \displaystyle \begin{align} x \subset y & \hspace*{0.1mm} \Rightarrow & (x \times z) \subset (y \times z) \quad \mbox{(2.5)}\\ x \subset y & \hspace*{0.1mm} \Rightarrow & (z \times x) \subset (z \times y) \quad \mbox{(2.6)} \end{align}}
Rozwiązanie
- Niech będą dowolnymi zbiorami takimi, że . Wtedy dla dowolnej pary mamy
Stąd .
- Dla dowolnych zbiorów mamy . Z poprzedniego
ćwiczenia otrzymujemy
(Metoda z poprzedniego punktu podziała równie dobrze.)
Ćwiczenie 2.4
Sprawdź, czy dla dowolnych zbiorów , prawdziwa jest następująca implikacja:
Rozwiązanie
Nie. Na przykład, gdy , to dla dowolnych zbiorów mamy
Biorąc różne zbiory , otrzymamy kontrprzykład dla badanej implikacji.
Relacje
Definicja 3.1.
Relacją nazywamy każdy podzbiór iloczynu .
Operacje na relacjach:
Definicja 3.2.
Niech oraz .
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle S \circ R := \left\{(x,z)\in A \times C : \exists_{y\in B} (x,y)\in R \hspace*{0.1mm} \wedge (y,z)\in S \right\}}
Ćwiczenie 3.3
Niech relacja oraz
. Pokazać elementarne własności operacji na relacjach:
Rozwiązanie
1.
2.
3.
4.
5. Dowód jest analogiczny do poprzedniego.
6.
Ćwiczenie 3.4
Niech relacja oraz
. Pokaż własności:
Rozwiązanie
W poniższych punktach (1-4) pokażemy, że dowolna para należy do zbioru po lewej
stronie odpowiedniej równości wtedy i tylko wtedy, gdy należy do prawej. W punkcie 5,
pokazujemy jedynie implikację w prawą stronę, gdyż mamy udowodnić inkluzję.
1.
2. Dowód drugiej równości jest analogiczny do dowodu pierwszej, wystarczy użyć w miejsce oraz w miejsce .
3.
4.
5.
Ćwiczenie 3.5
Podaj przykład relacji, dla których poniższa równość nie jest prawdziwa.
Rozwiązanie
Niech , wtedy
- , więc .
- i , a więc
Ćwiczenie 3.6
Udowodnij, że zbiór jest relacją wtedy i tylko wtedy, gdy
Rozwiązanie
Pokażemy najpierw, że dla każdej relacji mamy
Zaczniemy od inkluzji . Weźmy dowolny element , wtedy
musi istnieć element taki, że . Skoro , to
musi istnieć para taka, że . Wobec tego z definicji pary
uporządkowanej lub . Ponieważ , to i wtedy lub i wtedy . Wobec tego .
Pokażemy teraz prawdziwość inkluzji w równaniu 3.12. Weźmy dowolny element wtedy istnieje element taki, że , a więc . Stąd otrzymujemy
Ponieważ , to otrzymujemy , a więc . Analogiczne rozumowanie można
przeprowadzić dla elementu . Zakończyliśmy więc dowód równości 3.12.
W temacie ćwiczenia implikacja w lewą stronę jest oczywista. Jeśli jest zbiorem, to jest zbiorem i jest podzbiorem iloczynu kartezjańskiego dwóch zbiorów, więc musi być relacją. Dla implikacji w prawą stronę załóżmy, że jest relacją, wtedy
Relacje równoważności
W tym podrozdziale poznamy ważną klasę (zbiór) relacji zwaną klasą
relacji równoważności(w innych podręcznikach mogą się państwo spotkać z nazwą relacja
abstrakcji). Relacje takie będą służyły do definiowania pojęć abstrakcyjnych, o czym
przekonamy się w wielu miejscach tego i innych wykładów. Bardzo dobrym ćwiczeniem
pokazującym abstrakcyjne metody definiowania pojęć będzie wykład 8, w którym
zaprzęgniemy relacje abstrakcji do definiowania liczb.
Rozpoczynamy rozdział od koniecznej definicji.
Definicja 4.1.
Dla zbioru definiujemy relację
jako .
Definicja 4.2.
Relację nazywamy relacją równoważnością o
polu , jeżeli:
- zawiera relacje (zwrotność ),
- (symetria ),
- (przechodniość ).
Ćwiczenie 4.3
Pokazać, że definicje zwrotności, symetryczności i przechodniości relacji o polu
są odpowiednio równoważne następującym własnościom:
- ,
- ,
- .
Rozwiązanie
Ćwiczenie jest elementarne.
Definicja 4.4.
Niech będzie relacją równoważności o
polu . Klasą równoważności elementu jest zbiór
Definicja 4.5.
Zbiór klas równoważności relacji będący elementem zbioru oznaczamy przez .
Twierdzenie 4.6.
Niech będzie relacją równoważności o polu . Następujące warunki są równoważne:
- ,
- ,
- .
Dowód
Pokażemy, że . Niech wspólny element dwóch klas oraz
nazywa się . Ze względu na pełną symetrię tezy wystarczy pokazać, że
. Niech zatem . Mamy więc . Z
założenia jest również
oraz . Z symetrii otrzymujemy .
Zatem i i .
Natychmiast z przechodniości otrzymujemy, że .
Pokażemy, że . Ze zwrotności mamy, że
, co z założenia daje , a to tłumaczy
się na .
Pokażemy, że .
Wystarczy pokazać, że wspólnym elementem klas oraz
jest . Dla pierwszej z nich wynika to z założenia , a dla
drugiej ze zwrotności .

W następnym twierdzeniu zobaczymy, jak rodzina relacji
równoważności jest odporna na przecinanie. Pokażemy mianowicie, że przecięcie
dowolnej liczby relacji równoważności jest nadal relacją równoważności.
Twierdzenie 4.7.
Niech będzie pewną rodziną
(zbiorem) relacji równoważności o tym samym polu . Mamy że:
- jest relacją równoważności o polu ,
- .
Dowód
Zwrotność jest oczywista, ponieważ zawiera
się w każdej relacji rodziny . Symetria. Weźmy . Dla każdej relacji jest . Z symetrii każdej jest więc , co daje . Przechodniość. Niech
oraz . Dla każdej relacji
jest więc i . Z przechodniości każdej
relacji mamy, że , co daje .
Niech . Mamy zatem, że
, co daje dla każdej
relacji . To zaś daje, że dla każdej , co
jest równoważne z .

W szczególności przecięcie wszystkich relacji
równoważności o polu daje . Jest ona najsilniejszą
relacją równoważności. Najsłabszą jest .
Rozkłady zbiorów
Definicja 4.8.
Niech . Rodzinę
nazywamy rozkładem zbioru , gdy:
- ,
- ,
- Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle (C \in r \hspace*{0.1mm} \wedge D \in r \hspace*{0.1mm} \wedge C \neq D )\hspace*{0.1mm} \Rightarrow C\cap D =\emptyset}
.
Lemat 4.9.
Dla relacji równoważności o polu zbiór jest rozkładem
.
Dowód
Każda klasa jest niepusta, bo zawiera element, który ją
wyznacza.
, bo każda klasa jest podzbiorem
. Odwrotnie każdy .
Dwie klasy, gdy są różne, muszą być rozłączne co udowodniliśmy
w twierdzeniu 4.6 (patrz twierdzenie 4.6.).

Definicja 4.10.
Niech będzie rozkładem zbioru . Definiujemy relacje następująco:
wtw Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \exists_{C\in r} \;\; x \in C \; \hspace*{0.1mm} \wedge \; y\in C. }
Lemat 4.11.
Dla rozkładu relacja jest:
- równoważnością,
Dowód
Relacja jest zwrotna, każdy bowiem musi leżeć w pewnym zbiorze
rozkładu . Symetria nie wymaga dowodu. Przechodniość . Niech i . Istnieją zatem dwa zbiory i rozkładu takie,
że oraz . Przecięcie i jest więc niepuste, zatem
, co daje tezę .
Inkluzja w prawo . Niech . Klasa
jest zatem wyznaczona przez pewien element taki, że .
Niech będzie zbiorem rozkładu , do którego należy .
Łatwo wykazać, że . Inkluzja w lewo .
Niech . jest niepusty, więc istnieje . Klasa
.

Rozwiązanie
Pokażemy po kolei zwrotność, przechodniość i symetryczność.
- Dla każdego mamy , a więc relacja jest zwrotna.
- Ponieważ dla dowolnych zbiorów , to wtedy i tylko wtedy, gdy . Wobec tego relacja jest symetryczna.
- Weźmy zbiory , takie że . Wtedy
Ponieważ z definicji relacji mamy oraz , to ich suma też jest podzbiorem
i w konsekwencji również . Oznacza to, że , a więc relacja jest przechodnia.
Rozwiązanie
Zaczniemy od pokazania, że formuła 4.1 implikuje, iż relacja jest relacją równoważności. Pokażemy, że rodzina tworzy rozkład zbioru . Oczywiście, dla każdego elementu mamy oraz . Wystarczy więc pokazać, że zbiory w rodzinie są rozłączne. Weźmy dowolne dwa elementy rodziny i przypuśćmy, że ich przecięcie jest niepuste. Niech to będą zbiory odpowiadające elementom , a więc oraz . Skoro te zbiory mają niepuste przecięcie, to istnieje . Ponieważ , to , co jest równoważne . Podobne rozumowanie dla daje . Wobec czego dostajemy , ponieważ jednak zgodnie z formułą 4.1 jedna z tych klas jest nadzbiorem drugiej, to lub . W przypadku, gdy , dostajemy również z 4.1. oraz , wobec czego otrzymujemy . Drugi przypadek jest analogiczny. Wobec czego rodzina jest rozkładem zbioru . Wystarczy teraz przekonać się, że wtedy i tylko wtedy, gdy , aby udowodnić, że jest to rzeczywiście rozkład generowany przez relację . Weźmy dowolne , wtedy
Pokażemy teraz, że jeśli jest relacją równoważności, to musi być spełniona
formuła 4.1. Dla dowodu niewprost przypuśćmy, że nie jest
spełniona. Oznacza to, że istnieje element , dla którego oraz . Wobec tego istnieje oraz . Oznacza to, że
oraz . Skoro jest relacją równoważności, to . Przypuśćmy, że . Wtedy , wobec czego
, co jest sprzeczne z tym, że , ponieważ relacja
jest symetryczna. Analogiczną sprzeczność otrzymujemy dla . Obie
możliwości prowadzą do sprzeczności, a więc formuła 4.1 musi być
spełniona.
Na koniec podajemy przykład relacji równoważności, równoważności takich, że jest relacją równoważności oraz i . Polem relacji będzie zbiór . Relacje określimy poprzez wyznaczane przez nie rozkłady odpowiednio :
Łatwo sprawdzić, że i , gdyż
oraz . Z rozkładów w prosty sposób wynika, że formuła 4.1 jest prawdziwa dla tych relacji, wobec czego jest
relacją równoważności. Wyznaczany przez nią rozkład to .
Domykanie relacji
W praktyce matematycznej często potrzebne jest rozważanie domknięć
relacji ze względu na wiele przeróżnych własności. W podrozdziale tym dokonamy
charakteryzacji domknięć. Pokażemy między innymi, kiedy takie domykanie jest możliwe.
Definicja 4.14.
Niech będzie rodziną relacji o polu
, czyli niech .
Rodzina jest zamknięta na przecięcia, gdy:
- jeżeli to
Poniżej podamy definicję domknięcia relacji w pewnej klasie (zbiorze) relacji.
Definiujemy intuicyjnie najmniejszą relację zawierającą daną należącą do klasy.
Definicja 4.15.
Relacja jest domknięciem relacji w klasie (zbiorze)
relacji gdy:
- dla każdej relacji jeżeli oraz to
Lemat 4.16.
Domknięcie relacji (w dowolnej klasie), jeżeli istnieje, to jest jedyne.
Dowód
Gdyby istniały dwa domknięcia pewnej relacji, to ze względu na warunek wzajemnie
by się zawierały.

Twierdzenie 4.17.
Następujące warunki są równoważne:
- Klasa relacji jest domknięta na przecięcia.
- Każda relacja ma domknięcie w klasie relacji .
Dowód
. Niech będzie relacją. Utwórzmy zbiór relacji
jako Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \left\{S\in\mathcal{P} (X^2) : R\subset S \hspace*{0.1mm} \wedge S\in\alpha \right\}}
. Takie nie jest
puste, bowiem relacja totalna należy do . Pokażmy, że jest domknięciem w . Istotnie . Z założenia
mamy też . Minimalność stwierdzamy
przez: niech takie że . Takie musi leżeć w
zbiorze , jest
więc .
. Po pierwsze leży w zbiorze , bo wystarczy domknąć
. Niech będzie niepustym podzbiorem . Niech będzie
domknięciem w . Wiemy, że dla dowolnej relacji , o ile
i to . Połóżmy za
dowolny element z . Założenia implikacji pozostają automatycznie spełnione,
jest więc tak, że dla dowolnej wyjętej z . W takim
razie . Ponieważ mamy też , bo było domknięciem, jest więc , a to oznacza, że
.

Ćwiczenie 4.18
Pokazać jak wyglądają domknięcia w klasie relacji,
zwrotnych, symetrycznych i przechodnich.
Pokazać, stosując twierdzenie 4.17 (patrz twierdzenie 4.17.), że nie istnieje domknięcie spójne
ani antysymetryczne. (Relacja jest spójna, gdy Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \forall x,y (x,y) \in R \hspace*{0.1mm} \vee (y,x)\in R}
. Relacja jest antysymetryczna, gdy z faktu, że oraz
, da się pokazać, że ).
Rozwiązanie
1. Pokażemy, że dla każdej relacji jej domknięcie w klasie relacji zwrotnych na to . Pokażemy po kolei, że spełnia warunki domknięcia:
- (a)
- (b) , a więc jest zwrotna,
- (c) weźmy dowolną zwrotną relację . Ponieważ jest zwrotna to , a więc .
2. Pokażemy, że dla każdej relacji jej domknięcie w klasie relacji symetrycznych na to . Pokażemy po kolei, że spełnia warunki domknięcia:
- (a)
- (b) , a więc jest symetryczna ,
- (c) weźmy dowolną symetryczną relację . Ponieważ jest symetryczna to . Skoro to . Ponieważ , to .
3 Posługując się intuicyjnym pojęciem liczb naturalnych, przedstawimy szkic konstrukcji przechodniego domknięcia, pomimo że konstrukcja ta wyprzedza prezentowany materiał. Dla dowolnej liczby przez będziemy oznaczać -krotne złożenie relacji z sobą (czyli oraz dla ). Zdefiniujmy rodzinę jako zbiór wszystkich skończonych wielokrotnych złożeń relacji z sobą, czyli . Do formalnego zdefiniowania rodziny potrzebne są pojęcia liczb naturalnych, funkcji oraz definiowania przez indukcje, które zostaną przedstawione w następnych rozdziałach. Pokażemy teraz, że domknięcie relacji w klasie relacji przechodnich na to relacja . Pokażemy po kolei, że spełnia warunki domknięcia:
- (a)
- (b) Aby pokazać, że relacja jest przechodnia, weźmy dowolne dwie pary . Wtedy muszą istnieć liczby takie, że oraz . Wobec tego . Z łączności składania relacji wynika, że . Wobec tego .
- (c) Weźmy dowolną przechodnią relację taką, że , pokażemy indukcyjnie, że dla każdego mamy .
- i. Baza indukcji. Dla mamy , a więc z założenia .
- ii. Krok indukcyjny. Weźmy dowolne i przypuśćmy, że dla każdego zachodzi . Weźmy dowolną parę . Ponieważ , to . Oznacza to, że istnieje element taki, że oraz . Z założenia indukcyjnego wynika, że oraz . Ponieważ jest przechodnia to . Wobec dowolności wyboru pary otrzymujemy .
Skoro dla każdego mamy , to również .
Pokażemy teraz, że istnieje zbiór taki, że klasa relacji spójnych na zbiorze i
klasa relacji symetrycznych na zbiorze nie są domknięte na przecięcia. W obliczu
Twierdzenia 4.17 (patrz Twierdzenie 4.17.) będzie to oznaczało, że nie wszystkie relacje mają
domknięcia w tych klasach. Niech .
- Relacje są spójne na , a ich przecięcie, czyli zbiór , nie jest.
- Relacja nie jest antysymetryczna, a więc klasa relacji antysymetrycznych na nie jest domknięta na przecięcia.
Ćwiczenie 4.19
Dla relacji niech , , oznaczają odpowiednio zwrotne, symetryczne, przechodnie domknięcie relacji . Czy prawdą jest, że:
- dla dowolnej relacji relacja jest relacją równoważności,
- dla dowolnej relacji zachodzi
W każdym z powyższych przypadków proszę podać dowód lub
kontrprzykład.
Rozwiązanie
1. Zaczniemy od pokazania, że dowolne domknięcie relacji zwrotnej jest zwrotne. Rozważamy relacje na zbiorze . Z definicji zwrotności mamy, jest zwrotna wtedy i tylko wtedy gdy . W definicji domknięcia 4.15 (patrz Definicja 4.15.) punkt pierwszy mówi, że jeśli jest domknięciem to . Wobec tego konieczne jest, aby . Zwróćmy uwagę, że powyższy argument działa dla dowolnych klas rodzin relacji domkniętych na przecięcia. Stąd otrzymujemy, że symetryczne domknięcie relacji zwrotnej jest zwrotne, i przechodnie domknięcie relacji zwrotnej jest zwrotne. Ponieważ relacja jest zwrotna, to również zwrotna musi być . Pokażemy teraz, że przechodnie domknięcie relacji symetrycznej jest symetryczne. Wykorzystamy charakteryzację domknięcia przechodniego z ćwiczenia 4.18 (patrz ćwiczenie 4.18.). Można łatwo pokazać indukcyjnie, że dla dowolnego Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\inN”): {\displaystyle \displaystyle n\inN\setminus\{0\}}
mamy . Dla relacji symetrycznych dostajemy więc . Wobec tego mamy:
a więc przechodnie domknięcie relacji symetrycznej jest symetryczne. Oznacza to, że relacja jest symetryczna. Wcześniej pokazaliśmy, że jest zwrotna. Ponieważ jest przechodnim domknięciem, to jest też przechodnia. Wobec tego jest relacją równoważności.
2. Pokażemy relację , dla której relacja nie jest przechodnia. Ponieważ relacja jest przechodnia, będzie to oznaczało, że te relacje są różne. Niech oraz . Relacja jest przechodnia, więc ; jej symetryczne domknięcie to . I po zwrotnym domknięciu otrzymujemy . Łatwo zauważyć, że otrzymana relacja nie jest przechodnia,
gdyż , podczas gdy .