Zadanie 1.1
Sprawdzić, która z wymienionych par jest grupą:
- ,
- ,
- ,
- ,
- ,
- ,
- , gdzie ,
- ,
- ,
- ,
- , gdzie .
Wskazówka
Trzeba skorzystać z tego, że jest elementem neutralnym względem
dodawania, a względem mnożenia w ciele liczb rzeczywistych
i zastanowić się, czy każdy element posiada przeciwny (odwrotny)
w rozważanym zbiorze.
Rozwiązanie
- Para nie jest grupą, ponieważ do zbioru nie należy , zatem w zbiorze tym nie ma elementu neutralnego dla dodawania.
- Para nie jest grupą, ponieważ nie każdy element posiada element odwrotny, np. nie istnieje liczba naturalna, która po pomnożeniu przez dawałaby , zatem liczba naturalna nie posiada elementu odwrotnego względem działania należącego do zbioru .
- Para jest grupą. Wynika to ze znanych własności dodawania liczb całkowitych.
- Para nie jest grupą, ponieważ nie każdy element posiada element odwrotny, np. liczba całkowita nie posiada elementu odwrotnego względem działania , który należałby do zbioru .
- Para jest grupą, ponownie wynika to ze znanych własności dodawania liczb wymiernych.
- Para nie jest grupą, liczba nie posiada elementu odwrotnego względem mnożenia.
- Para jest grupą.
- Para jest grupą.
- Para nie jest grupą, liczba nie posiada elementu odwrotnego względem mnożenia.
- Para jest grupą.
- Para jest grupą.
Zadanie 1.2
Niech będzie dany zbiór dwuelementowy .
W zbiorze definiujemy działanie wewnętrzne w następujący
sposób:
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\aligned”): {\displaystyle \aligned a*a = b*b = a, \qquad a*b=b*a=b.\endaligned}
Wykazać, że jest grupą przemienną.
Wskazówka Ponieważ zbiór liczy tylko dwa elementy możemy sprawdzać warunki występujące w definicji grupy rozważając wszystkie możliwe przypadki, np. badając łączność sprawdzamy, czy warunek występujący w definicji łączności zachodzi dla wszystkich uporządkowanych trójek elementów zbioru .
Rozwiązanie
Działanie można zilustrować przy pomocy następującej
tabelki:
Analizując ją można zauważyć, że:
- działanie jest przemienne;
- element jest elementem neutralnym działania ;
- elementem odwrotnym do elementu jest on sam;
- działanie jest łączne, dowód polega na analizie wszystkich możliwych przypadków.
Niech , oraz będą dowolnymi elementami zbioru . Oznaczmy
Analizujemy wartości wyrażeń oraz dla wszystkich możliwych
wyborów trójek uporządkowanych o wyrazach pochodzących ze
zbioru .
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\row”): {\displaystyle \displaystyle \begin{array} {ccc||c|c||c|c||c} x & y & z & x*y & \mathbf{(x*y)*z} & y*z & \mathbf{x*(y*z)} & \textbf{L}\row{?}\textbf{P} \\ \hline a & a & a & a & \mathbf{a} & a & \mathbf{a} & \textsc{Tak} \\ b & a & a & b & \mathbf{b} & a & \mathbf{b} & \textsc{Tak} \\ a & b & a & b & \mathbf{b} & b & \mathbf{b} & \textsc{Tak} \\ a & a & b & a & \mathbf{b} & b & \mathbf{b} & \textsc{Tak} \\ a & b & b & b & \mathbf{a} & a & \mathbf{a} & \textsc{Tak} \\ b & a & b & b & \mathbf{a} & b & \mathbf{a} & \textsc{Tak} \\ b & b & a & a & \mathbf{a} & b & \mathbf{a} & \textsc{Tak} \\ b & b & b & a & \mathbf{b} & a & \mathbf{b} & \textsc{Tak} \\\hline \end{array} }
Ponieważ równość zachodzi we wszystkich możliwych przypadkach
nasze działanie musi być łączne.
Oznacza to, że para jest grupą.
Zadanie 1.3
W zbiorze definiujemy działanie
kładąc dla :
Sprawdzić, czy para jest grupą.
Wskazówka Należy najpierw zbadać, czy tak zdefiniowane działanie jest działaniem wewnętrznym w zbiorze , tzn. czy wynik działania na dowolnych liczbach wymiernych różnych od jest liczbą wymierną różną od . Dla ułatwienia sobie dalszych rozważań można też zbadać od razu przemienność działania . Najpierw badamy łączność działania . Następnie przypuszczamy, że w istnieje element neutralny i rozwiązując równanie , wyznaczamy . Na końcu sprawdzamy, czy wyznaczona liczba rzeczywiście jest elementem zbioru , neutralnym względem . Podobnie postępujemy sprawdzając, czy dowolny element ma element odwrotny.
Rozwiązanie Zaobserwujmy najpierw, że działanie
jest działaniem wewnętrznym w zbiorze
, tzn. dla dowolnych liczb wymiernych
i
, różnych od
, liczba
jest także liczbą wymierną różną od
. Dowiedziemy tego przez kontrapozycję, tzn. zamiast dowodzić dla liczb wymiernych
i
implikację
dowiedziemy, że
Załóżmy zatem, że . Ponieważ i są elementami zbioru , widzimy, że
i dodatkowe założenie, że
oznacza, że musi zachodzić . Równość tę możemy przekształcić do następującej postaci:
Powyższa równość zachodzi wtedy i tylko wtedy, gdy lub . Wobec powyższego dowiedliśmy, że
co kończy dowód naszej implikacji.
Zauważmy także, że z przemienności zwykłego mnożenia i dodawania liczb wymiernych wynika, że działanie jest przemienne.
Działanie jest też łączne, bo dla dowolnych liczb wymiernych , oraz ze zbioru zachodzi:
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\aligned”): {\displaystyle \aligned x*(y*z)&=x*(y+z-yz)\\ &=x+(y+z-yz)-x(y+z-yz)\\ &=x+y+z-yz-xy-xz+xyz. \endaligned}
Korzystając z własności dodawania i mnożenia liczb wymiernych ostatnią sumę możemy zapisać tak:
Wyciągając przed nawias z trzech ostatnich składników powyższego wyrażenia otrzymujemy:
co było do okazania.
Poszukując elementu neutralnego dla działania rozpatrzmy równanie:
gdzie jest pewną ustaloną liczbą wymierną różną od . Wówczas równość
możemy też zapisać tak
Z założenia wynika, że jest jedynym rozwiązaniem tego równania. Wykażemy, że liczba jest elementem neutralnym
działania . Weźmy dowolną liczbę . Wówczas
a zatem jest elementem neutralnym.
Sprawdzimy, że każda liczba wymierna różna od posiada element odwrotny względem działania . Ustalmy dowolnie
. Pytamy, czy można znaleźć liczbę wymierną taką, że . Taka liczba musi być rozwiązaniem równania:
Równanie to ma rozwiązanie postaci , które jest dobrze określoną liczbą wymierną dzięki założeniu, że
. Ponieważ tak zdefiniowane musi być też
różne od , dowiedliśmy, że dla każdej liczby ze zbioru możemy znaleźć należący do tego zbioru element odwrotny względem działania .
Powyższe rozważania dowodzą, że para jest grupą przemienną.
Zadanie 1.4
Niech . Dla
kładziemy
Wykazać, że jest działaniem wewnętrznym w zbiorze
i sprawdzić, czy jest grupą.
Wskazówka Trzeba sprawdzić po kolei wszystkie warunki z definicji grupy.
Rozwiązanie Wykażemy, że
jest działaniem wewnętrznym w zbiorze
. Niech
. Oznacza to, że
i
. Wówczas:
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\aligned”): {\displaystyle \displaystyle \aligned (x_1,x_2)*(y_1,y_2) &=(x_1+y_1,x_2y_2)\\ &=(x_1+y_1,2^{x_1}2^{y_1})\\ &=(x_1+y_1,2^{x_1+y_1}), \endaligned}
zatem jest działaniem wewnętrznym. Z własności dodawania i mnożenia w zbiorze liczb rzeczywistych wynika natychmiast, że jest działaniem przemiennym. Dla dowodu łączności wybierzmy dowolnie pary , oraz należące do . Wówczas
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\aligned”): {\displaystyle \displaystyle \aligned ((x,2^{x})*(y,2^y))*(z,2^z) &=(x+y,2^{(x+y)})*(z,2^z)\\ &=((x+y)+z,2^{((x+y)+z)}). \endaligned}
Analogicznie
Na mocy łączności dodawania liczb rzeczywistych zachodzi oczywiście
co kończy dowód łączności naszego działania.
Wykażemy, że para jest elementem neutralnym działania . Dla dowolnej pary mamy bowiem:
Prosty rachunek dowodzi, że dla pary elementem odwrotnym jest para . Zatem jest grupą.
Zadanie 1.5
Niech i będą dowolnymi grupami.
W iloczynie kartezjańskim określamy działanie w następujący sposób
Wykazać, że jest też grupą. Jeżeli
założymy, że i są grupami przemiennymi, to jest grupą przemienną.
Dowód
Komentarz
W szczególności, jeśli , a rozpatrywanym działaniem w obu
grupach jest zwykłe dodawanie liczb rzeczywistych, to grupą jest
para , gdzie jest "dodawaniem po
współrzędnych", tzn.
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\qedhere”): {\displaystyle \displaystyle \boxplus\colon \mathbb{R}^2 \times \mathbb{R}^2 \ni \big( (a,b),(c,d) \big) \to (a+c, b+d) \in \mathbb{R}^2.\qedhere }

Wskazówka Niech będzie elementem neutralnym w , a elementem neutralnym w . Wtedy jest elementem neutralnym w . Sprawdźmy, że jeśli jest elementem odwrotnym do w grupie , a elementem odwrotnym do w grupie , to para jest elementem odwrotnym do w .
Rozwiązanie Niech
i
będą dowolnymi grupami. Działanie
jest łączne, bo dla dowolnych par
,
,
korzystając z łączności działań
oraz
możemy napisać:
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\aligned”): {\displaystyle \displaystyle \aligned ((g_1,h_1)\otimes(g_2,h_2))\otimes(g_3,h_3)&=(g_1*g_2,h_1\cdot h_2)\otimes(g_3,h_3)\\&=((g_1*g_2)*g_3,(h_1\cdot h_2)\cdot h_3) \endaligned}
i analogicznie otrzymujemy:
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\aligned”): {\displaystyle \displaystyle \aligned (g_1,h_1)\otimes((g_2,h_2)\otimes(g_3,h_3))&=(g_1*(g_2*g_3),h_1\cdot( h_2\cdot h_3)). \endaligned}
Na mocy łączności działań oraz stwierdzamy, że działanie jest łączne.
Jeżeli jest elementem neutralnym w grupie , a jest elementem neutralnym w grupie, to para
jest elementem neutralnym dla działania . Jest tak ponieważ dla dowolnego elementu mamy
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\aligned”): {\displaystyle \displaystyle \aligned (g,h)\otimes (g_0,h_0)&=(g*g_0),h\cdot h_0)\\ &=(g,h) \endaligned}
i analogicznie
Jeżeli jest dowolnym elementem zbioru i jest elementem odwrotnym do w grupie , a jest elementem odwrotnym do w grupie , to para jest elementem odwrotnym do względem działania , ponieważ
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\aligned”): {\displaystyle \displaystyle \aligned (g,h)\otimes (g',h')&=(g*g',h\cdot h')\\ &=(g_0,h_0) \endaligned}
i tak samo
a jak wiemy z poprzedniego podpunktu jest elementem neutralnym dla działania .
Jeżeli działania oraz są przemienne, to przemienne jest działanie , bo dla dowolnych par ,
otrzymujemy
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\aligned”): {\displaystyle \displaystyle \aligned (g_1,h_1)\otimes (g_2,h_2)&=(g_1*g_2,h_1\cdot h_2)\\ &=(g_2*g_1,h_2\cdot h_1)\\ &=(g_2,h_2)\otimes (g_1,h_1).\qedhere \endaligned}
Zadanie 1.6
Niech będzie dowolną grupą (przemienną), a zbiorem niepustym. W zbiorze
wprowadzamy działanie w następujący sposób:
Wykazać, że jest grupą (przemienną).
Wskazówka Trzeba skorzystać z tego, że dwie funkcje są równe wtedy i tylko wtedy, gdy dla każdego .
Rozwiązanie Niech
,
i
będą dowolnymi elementami
. Chcemy wykazać, że
Zauważmy, że powyższa równość, to równość dwóch funkcji, a ponieważ jest działaniem wewnętrznym w , to zarówno , jak i są funkcjami przeprowadzającymi zbiór w zbiór . Zatem dla
dowodu, że powyższa równość zachodzi wystarczy udowodnić, że te dwie
funkcje przyjmują w każdym punkcie identyczne wartości, tzn.
dla każdego . Weźmy zatem dowolne funkcje i dowolny element . Wówczas
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\aligned”): {\displaystyle \displaystyle \aligned ((f\boxplus g)\boxplus h)(x)&\stackrel{(*)}{=} ((f\boxplus g)(x))+ h(x)\\ &\stackrel{(*)}{=} (f(x)+g(x))+h(x)\\ &\stackrel{(**)}{=} f(x)+(g(x)+h(x))\\ &\stackrel{(*)}{=} f(x)+((g\boxplus h)(x))\\ &\stackrel{(*)}{=} (f\boxplus (g\boxplus h))(x). \endaligned}
(W powyższym wyprowadzeniu przy przejściach oznaczonych korzystamy z definicji działania , a przy przejściu oznaczonym skorzystaliśmy z łączności działania w grupie ).
Poszukamy teraz funkcji przeprowadzającej zbiór w zbiór , która mogłaby być elementem neutralnym działania . Biorąc pod uwagę definicję działania funkcja stale równa , czyli funkcja,która w dowolnym punkcie przyjmuje wartość , gdzie jest elementem neutralnym grupy , wydaje się być naturalnym kandydatem na element neutralny działania . Aby to wykazać, musimy udowodnić, że
dla dowolnej funkcji . Sprawdzimy to przeprowadzając następujace rozumowanie dla dowolnie ustalonego :
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\aligned”): {\displaystyle \displaystyle \aligned (f\boxplus f_e) (x)&=f(x)+f_e(x)\\ &=f(x)+e=f(x)\\&=e+f(x)\\&=f_e(x)+f(x)\\&=(f_e\boxplus f) (x). \endaligned}
Niech będzie dowolnie ustaloną funkcją ze zbioru . Definiujemy funkcję wzorem . Wówczas
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\aligned”): {\displaystyle \displaystyle \aligned (f\boxplus f_-) (x) & = f(x) + f_-(x) \\ & = f(x) + (-f(x)) \\ & = e \\ & = f_e(x)\\ & = e \\ & = -f(x)+f(x) \\ & = f_-(x)+f(x) \\ & = (f_-\boxplus f) (x). \endaligned}
Ponieważ równość ta zachodzi dla wszystkich , zatem dowiedliśmy, że
co oznacza, że jest elementem odwrotnym do względem działania Jeżeli jest działaniem przemiennym, to
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\aligned”): {\displaystyle \displaystyle \aligned (f\boxplus g)(x) & = f(x) + g(x)\\ & = g(x) + f(x)\\ & = (g\boxplus f) (x), \endaligned}
co oznacza, że jest także działaniem przemiennym, bo dla dowolnych funkcji i ze zbioru zachodzi
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\qedhere”): {\displaystyle \displaystyle f\boxplus g = g\boxplus f.\qedhere }
Zadanie 1.7
Niech będzie dowolną grupą i niech będzie
dowolnie ustalonym elementem. Wykazać, że odwzorowanie jest bijekcją.
Wskazówka Pamiętajmy, że w grupie każdy element posiada odwrotny.
Rozwiązanie Aby udowodnić, że jakieś odwzorowanie jest bijekcją wystarczy wykazać, że istnieje odwzorowanie do niego odwrotne. Wykażemy, że dla danego
odwzorowanie
, gdzie
oznacza element odwrotny do
względem działania
, jest odwrotne do
.
Wybierzmy dowolne . Wówczas
Ponieważ było dowolne, wnosimy, że
. Analogicznie
zatem . Wykazaliśmy, że
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\id”): {\displaystyle \displaystyle \varphi_{a}\circ\varphi_{a'}=\varphi_{a'}\circ\varphi_{a}=\id, }
czyli musi być bijekcją.
Zadanie 1.8
Rozważmy zbiór dwuelementowy z dwoma działaniami wewnętrznymi:
- i) dodawaniem określonym równościami
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\aligned”): {\displaystyle \displaystyle \aligned 0+0 &=0,& 1+1 &=0,\\ 1+0 &=1,& 0+1 &=1. \endaligned}
- ii) mnożeniem określonym równościami
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\aligned”): {\displaystyle \displaystyle \aligned 0\cdot 0 &=0,& 1\cdot 1 &=1,\\ 1\cdot 0 &=0,& 0\cdot 1 &=0. \endaligned}
Wykazać, że jest ciałem.
Wskazówka
Można skorzystać z zadania 1.2.
Rozwiązanie Wystarczy sprawdzić, że
- i) jest grupą przemienną;
- ii) jest grupą przemienną;
- iii) działanie jest rozdzielne względem działania .
- i) Patrz rozwiązanie zadania 1.2 (podstawić a=0 i b=1).
- ii) Zauważmy, że oraz zatem jest grupą przemienną - jest to po prostu grupa trywialna.
- iii) Pozostaje sprawdzić rozdzielność mnożenia w ciele względem dodawania. Wybierzmy zatem dowolne elementy , i należące do zbioru . Musimy sprawdzić, czy
Rozważmy dwa przypadki: x=0 i x=1. Z definicji działania wynika, że jeżeli , to dla każdego zachodzi . Oznacza to, że lewa strona powyższego równania równa jest , a prawa . Ponieważ z definicji działania wynika, że , wykazaliśmy, że lewa strona równa się prawej dla dowolnych i , jeżeli tylko .
Z definicji działania wynika, że jeżeli , to dla każdego zachodzi . W tym przypadku lewa strona równania jest równa i jest równa stronie prawej.
Oznacza to, że działanie jest rozdzielne względem działania .
Zadanie 1.9
Rozważmy grupę addytywną określoną w zadaniu 1.5. Określamy mnożenie
Wykazać, że jest ciałem.
Dodatkowo wykazać, że :
- a) ,
- b) Dla dowolnego elementu mamy
- c) Odwzorowanie jest iniekcją o następujących własnościach
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\aligned”): {\displaystyle \displaystyle \aligned \forall \ a,b \in \mathbb{R} &&h(a+b)& = h(a)\boxplus h(b), \\ \forall \ a,b \in \mathbb{R} &&h(a b)& = h(a)* h(b). \endaligned}
Dowód
Komentarz
- 1. Od tej chwili ciało będziemy krótko oznaczać literą . Będziemy także pisali "+" zamiast , zaś symbol "" będziemy opuszczać. Elementy ciała będziemy nazywać liczbami zespolonymi.
- 2. Kładąc , na podstawie punktów (b) i (c), dowolną liczbę możemy zapisać w postaci
lub krócej
gdzie (utożsamiamy liczbę rzeczywistą z parą ).
- 3. Dla liczby naturalnej i dla wprowadzamy oznaczenia
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\aligned”): {\displaystyle \displaystyle \aligned |z| &:= \sqrt {x^2+y^2}, \\ \root{n} \of z &:= \{ w \in \mathbb{C} \ : \ w^n = z \}. \endaligned}
- 4. Każdą liczbę zespoloną możemy zapisać w postaci trygonometrycznej, tzn. w postaci
przy pewnym . Zauważmy, że takie przedstawienie nie jest jednoznaczne. Jednoznaczność otrzymamy biorąc na przykład .

Wskazówka
Można skorzystać z wniosku z zadania 1.5.
Rozwiązanie
Ponieważ z zadania 1.5 wynika, że para jest grupą przemienną wystarczy sprawdzić warunki i z definicji ciała.
Zauważmy, że dla dowolnych mamy
czyli
co oznacza, że działanie jest przemienne.
Sprawdzimy teraz łączność działania . Weźmy dowolne elementy . Wtedy
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\aligned”): {\displaystyle \displaystyle \aligned ((a,b) * (c,d))* (e,f) &= (ac -bd, bc+ad)* (e,f)\\ &= ((ac -bd)e-(bc+ad)f,(bc+ad)e +(ac -bd)f)\\ &= ( ace -bde - bcf-adf, bce +ade+acf - bdf)\\ &= (a(ce -df)-b(de+cf),b (ce - df) +a( de+cf))\\ &= (a,b)* (ce - df, de+cf)\\ &= (a,b) * ((c,d)* (e,f)). \endaligned}
W istnieje element neutralny względem działania . Jest nim , ponieważ dla dowolnego elementu zachodzi:
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\aligned”): {\displaystyle \displaystyle \aligned (1,0) *(a,b) &= ( 1\cdot a -0\cdot b, 0\cdot a+1\cdot b)\\ &= (a,b). \endaligned}
Niech teraz . Wtedy elementem odwrotnym do względem jest , bo
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\aligned”): {\displaystyle \displaystyle \aligned (a,b)*& ( \frac{a}{a^2+b^2},\frac{-b}{a^2+ b^2})\\ &=\left(a\cdot\frac{a}{a^2+b^2}-b\cdot\frac{-b}{a^2+ b^2}, b\cdot\frac{a}{a^2+b^2}+a\cdot\frac{-b}{a^2+ b^2}\right)\\ &=\left(\frac{a^2}{a^2+b^2} + \frac{b^2}{a^2+ b^2}, \frac{ab}{a^2+b^2}-\frac{ab}{a^2+b^2}\right)\\ &=(1,0). \endaligned}
(Z założenia, że skorzystaliśmy, żeby móc wypisać ułamek o mianowniku ).
Odnotujmy, że powyższe rozumowanie dowodzi, że w szczególności jest grupą przemienną.
Pozostała jeszcze do sprawdzenia rozdzielność mnożenia względem dodawania. Weźmy znowu dowolne elementy i policzmy
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\aligned”): {\displaystyle \displaystyle \aligned (a,b) * ((c,d)\boxplus (e,f)) = & (a,b) * (c+e,d+f)\\ = &(a(c+e) -b(d+f),b(c+e)+a(d+f))\\ = &(ac+ae -bd-bf,bc+be+ad+af)\\ = &(ac-bd,bc+ad)\boxplus (ae -bf,be+af)\\ = &((a,b) * (c,d)) \boxplus ((a,b)*(e,f)), \endaligned}
co kończy dowód rozdzielności mnożenia względem dodawania.
- a) Zgodnie z definicją działania mamy
- b) Niech . Wtedy
- c) Zauważmy, że dla dowolnych mamy
Wynika stąd, że odwzorowanie jest iniekcją. Ponadto dla dowolnych zachodzi:
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\aligned”): {\displaystyle \displaystyle \aligned h(a+b) &= (a+b,0) \\ &= (a,0) \boxplus (b,0)\\ &= h(a)\boxplus h(b) \endaligned}
oraz
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\aligned”): {\displaystyle \displaystyle \aligned h( ab) &= (ab,0)\\ &= ( a,0) * (b,0)\\ &= h(a)* h(b).\qedhere \endaligned}
Zadanie 1.10
- a) Obliczyć .
- b) Zapisać w postaci trygonometrycznej liczby
- , .
- c) Udowodnić, że dla dowolnej liczby zespolonej zachodzi wzór
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\root”): {\displaystyle \displaystyle \root{2} \of {z}=\left\{\zeta,-\zeta\right\}, }
gdzie
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\begincases”): {\displaystyle \displaystyle \zeta= \begincases \sqrt{\frac{|z|+a}{2}}+\sqrt{\frac{|z|-a}{2}}\mathbf{i},&\text{gdy }b\ge 0,\\ \sqrt{\frac{|z|+a}{2}}-\sqrt{\frac{|z|-a}{2}}\mathbf{i},&\text{gdy }b< 0, \endcases \quad |z|=\sqrt{a^2+b^2}. }
- d) Wyznaczyć Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\root”): {\displaystyle \displaystyle \root{2} \of i}
oraz Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\root”): {\displaystyle \displaystyle \root{2} \of {\frac{1}{2}+ \frac {\sqrt 3}{2}i} }
.
Wskazówka
Działania na liczbach zespolonych wykonujemy tak samo jak na
liczbach rzeczywistych, pamiętając, że .
Rozwiązanie
- a)
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\aligned”): {\displaystyle \displaystyle \aligned (1+\mathbf{i})^5&=-4-4\mathbf{i},&(2+3\mathbf{i})(1-2\mathbf{i})&=8-\mathbf{i},&\frac {3 + 4\mathbf{i}}{1-2\mathbf{i}}&=-1+2\mathbf{i}. \endaligned}
- b)
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\aligned”): {\displaystyle \displaystyle \aligned \sqrt{3} +\mathbf{i} &=2(\cos(\frac{\pi}{6})+\mathbf{i}\sin(\frac{\pi}{6})),\\ 1 - \mathbf{i}&=\sqrt{2}(\cos(-\frac{\pi}{4})+\mathbf{i}\sin(-\frac{\pi}{4})). \endaligned}
- c) Zauważmy, że jeżeli liczba zespolona jest elementem zbioru Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\root”): {\displaystyle \displaystyle \root{2} \of z }
, czyli spełnia równanie , to liczby rzeczywiste i spełniają równanie
Rozpisując lewą stronę przy pomocy wzoru skróconego mnożenia i przyrównując części rzeczywiste i urojone rozważanych liczb zespolonych otrzymujemy układ równań:
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle x^2-y^2&=a}
(1)
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle 2xy&=>b}
(2)
Podnosząc oba równania stronami do kwadratu otrzymujemy:
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle x^4-2x^2y^2+y^4&=a^2}
(3)
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle 4x^2y^2&=b^2}
(4)
Dodając równania 3 i 4 stronami do siebie i korzystając
z odpowiedniego wzoru skróconego mnożenia otrzymujemy równanie
co możemy zapisać
bo . Dodając do równania 5 równanie 1 widzimy, że
czyli
Wstawiając tę wartość do równania 1 znajdujemy, że
Ponieważ oczywiście i , to
Z równania 2 wynika, że jeżeli , to i muszą być
przeciwnych znaków, zatem rozwiązaniami naszego układu są pary liczb rzeczywistych i , gdzie
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\aligned”): {\displaystyle \displaystyle \aligned x_1&= \sqrt{\frac{|z|+a}{2}},& y_1&=-\sqrt{\frac{|z|-a}{2}},\\ x_2&=-\sqrt{\frac{|z|+a}{2}},& y_2&= \sqrt{\frac{|z|-a}{2}}. \endaligned}
Jeżeli , to i muszą być obie nieujemne lub obie niedodatnie, zatem rozwiązaniami naszego układu są pary liczb rzeczywistych i , gdzie
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\aligned”): {\displaystyle \displaystyle \aligned x_1&= \sqrt{\frac{|z|+a}{2}},& y_1&= \sqrt{\frac{|z|-a}{2}},\\ x_2&=-\sqrt{\frac{|z|+a}{2}},& y_2&=-\sqrt{\frac{|z|-a}{2}}. \endaligned}
Udowodniliśmy zatem, że
gdzie
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\aligned”): {\displaystyle \displaystyle \aligned \zeta=&\sqrt{\frac{|z|+a}{2}}-\sqrt{\frac{|z|-a}{2}}\mathbf{i},& -\zeta=&-\sqrt{\frac{|z|+a}{2}}+\sqrt{\frac{|z|-a}{2}}\mathbf{i}, \endaligned}
jeżeli i
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\aligned”): {\displaystyle \displaystyle \aligned \zeta=&\sqrt{\frac{|z|+a}{2}}+\sqrt{\frac{|z|-a}{2}}\mathbf{i}, & -\zeta=&-\sqrt{\frac{|z|+a}{2}}-\sqrt{\frac{|z|-a}{2}}\mathbf{i}, \endaligned}
jeżeli .
- d)
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\aligned”): {\displaystyle \displaystyle \aligned \root{2} \of {\mathbf{i}}&=\{\frac{\sqrt{2}}{2}(1+\mathbf{i}),-\frac{\sqrt{2}}{2}(1+\mathbf{i})\},\\ \root{2} \of {\frac{1}{2}+ \frac {\sqrt 3}{2}\mathbf{i}} &=\{\frac{\sqrt{3}}{2}+\frac{1}{2}\mathbf{i}, -\frac{\sqrt{3}}{2}-\frac{1}{2}\mathbf{i} \}. \endaligned}
Zadanie 1.11
W ciele liczb zespolonych rozwiązać równania:
- a) ,
- b) .
- c) .
Zapisać pierwiastki równania w postaci .
Wskazówka
Rozważmy równanie , przy założeniu, że .
Niech . W dziedzinie zespolonej Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\root”): {\displaystyle \displaystyle \root{2} \of {\Delta} }
zawsze istnieje i poza przypadkiem jest
zbiorem dwuelementowym; Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\root”): {\displaystyle \displaystyle \root{2} \of {\Delta} = \{ \delta, - \delta \} }
.
Podobnie jak w dziedzinie rzeczywistej mamy równość
Stąd
W przypadku równania stopnia trzeba zastosować podstawienie .
Rozwiązanie
- a) Rozwiązaniami równania są liczby ze zbioru .
- b) Rozwiązaniami równania są liczby ze zbioru
- c) Rozwiązaniami równania są liczby ze zbioru
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\aligned”): {\displaystyle \displaystyle \aligned \{ & \frac {\sqrt {2 - \sqrt {3}}}{2} - \frac {\sqrt {2 + \sqrt {3}}}{2} \mathbf{i}, -\frac {\sqrt {2 - \sqrt {3}}}{2} + \frac {\sqrt {2 + \sqrt {3}}}{2} \mathbf{i},\\ & \frac {\sqrt {2 - \sqrt {3}}}{2} + \frac {\sqrt {2 + \sqrt {3}}}{2} \mathbf{i}, -\frac {\sqrt {2 - \sqrt {3}}}{2} - \frac {\sqrt {2 + \sqrt {3}}}{2} \mathbf{i} \}. \qedhere \endaligned}
Zadanie 1.12
Niech . Wykazać, że
jest grupą. Znaleźć najmniejszy ( ze względu na relację inkluzji)
zbiór taki, żeby para była grupą oraz
żeby:
- ,
- .
Wskazówka
Podgrupę możemy wyznaczyć biorąc kolejne potęgi liczby:
- .
Rozwiązanie
Para jest grupą przemienną, ponieważ:
- i) jest działaniem wewnętrznym w (bo dla dowolnych ;
- ii) jest działaniem łącznym i przemiennym, którego element neutralny, czyli należy do );
- iii) każdy element jest odwracalny i element do niego odwrotny, czyli także należy do ze względu na własności modułu liczby zespolonej.
- a) Niech . Wtedy , a zatem . Zauważmy, że oraz . Stąd . Liczby i są wzajemnie odwrotne.
- b) Postępujemy tak samo, jak w punkcie a). Dla mamy , a wszystkie potęgi o wykładnikach naturalnych niższych od są różne od . . Elementem odwrotnym do jest .