Test GR

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania



Używane w Prologu klauzule Horna mają w następniku:

co najmniej jeden term

dokładnie jeden term

dokładnie dwa termy

zero lub jeden term

Stosowana w Prologu metoda wnioskowania to:

indukcja pozaskończona

rezolucja

unifikacja

zasada instancjonowania prostego

Klauzula ,,dziadek(X, Z) \:- ojciec(X, Y), ojciec(Y, Z)".:

mówi tylko, że jeśli X jest ojcem Y i Y jest ojcem Z, to X jest dziadkiem Z

wyklucza, by któs mógł być swoim własnym dziadkiem

wyklucza, by któs mógł być swoim własnym ojcem

jest niepoprawna składniowo

Do tworzenia i rozkładania list w Prologu stosuje się:

funkcje cons, head i tail

operatory ++, + i -

operator | i odpowiednie dopasowania

w Prologu nie ma list

Zapis ,,X is 3 * Y + 4 w Prologu powoduje:

podstawienie wartości wyrażenia 3*Y+4 pod zmienną X

utożsamienie (lub sprawdzenie utożsamienia) zmiennej X z wartością wyrażenia 3*Y+4

wypisanie rozwiązania równania X\=3*Y+4

taki zapis jest niepoprawny

Jeśli Prologowi nie uda się udowodnić jednego z podcelów, to:

wraca do poprzednich podcelów, próbując znaleźć alternatywne rozwiązania

wypisuje komunikat o niepowodzeniu rezolucji

zgłasza błąd wykonania

nie robi nic, tzn. kontynuuje działanie

Dla stwierdzeń złożonych Prolog stosuje:

przeszukiwanie w głąb

przeszukiwanie wszerz

przeszukiwanie w głąb lub wszerz, w zależności od dostępnej pamięci

inną metdoę, nie wymienioną tutaj

Zapis [X | Y] w Prologu oznacza:

konkatenację list X i Y

listę, gdzie X jest głową, a Y -- ogonem listy

parę uporządkowaną złożoną z elementów X i Y

wyrażenie warunkowe z dozorem X

Jaką klauzulę należałoby dopisać przed ,,f(X, [_ | Y]) \:- f(X, Y).", by otrzymać funktor sprawdzający przynależność elementu do listy?

f(X, []).

f(X, [X]).

f(X, [X | _]).

tego nie da się tak zrobić

Lista [1, [2, 3], 4, []] ma długość:

3

4

5

jest niepoprawna składniowo








Test 6

Czego z zasady nie ma w językach funkcyjnych?

parametrów z domyślnymi wartościami

pętli

wyrażeń warunkowych

wywołań rekurencyjnych

Która cecha jest typowa dla języków funkcyjnych, a rzadko występuje w językach imperatywnych i obiektowych?

kompilacja do kodu pośredniego

możliwość używania funkcji wyższego rzędu

silne typowanie

zaawansowane konstrukcje enkapsulacyjne

Listy służą w Lispie do zapisywania:

tylko danych

tylko kodu

i danych, i kodu

w Lispie nie ma list

Wywołanie ((LAMBDA (x) (* x x)) 2) w języku Scheme:

podstawi 2 pod wskaźnik do zmiennej x

wyświetli 4

zdefiniuje gwiazdkę jako operator o priorytecie 2

zdefiniuje LAMBDA jako funkcję dwuargumentową

Funkcja DISPLAY w języku Scheme:

nie ma żadnych efektów ubocznych

nie może być używana wewnątrz funkcji rekurencyjnej

wyświetla opis stanu interpretera

wyświetla swój argument na ekranie

Wartością wyrażenia (CAR ‘(A B C)) w języku Scheme jest:

A

(B C)

C

to wyrażenie jest niepoprawne

Wartością wyrażenia (CONS ‘(A B) ‘(C D)) w języku Scheme jest:

(A B C D)

(A B (C D))

((A B) C D)

to wyrażenie jest niepoprawne

Jak w języku Scheme należy zapisać wywołanie złożenia funkcji f z samą sobą na argumencie x, czyli (f o f)(x)?

(f (f x))

f(f(x))

((f f) x)

składanie funkcji nie jest w tym języku dozwolone

Które stwierdzenie nie jest prawdziwe w odniesieniu do języka ML?

lista może zawierać elementy różnych typów

można pisać funkcje polimorficzne

ML stosuje niejawne nadawanie typów

wyrażenia arytmetyczne zapisuje się w postaci infiksowej

Do łączenia list w Haskellu służy:

funkcja CONS

operator ++

operator &

nie ma operatora, po prostu zapisuje się dwie listy obok siebie





Test 5 Której cechy język obiektowy nie musi posiadać?

abstrakcyjne typy danych

dynamiczne wiązanie wywołań metod z metodami

dziedziczenie

podprogramy rodzajowe

Jakie ograniczenie na przedefiniowywanie metod trzeba narzucić w języku silnie typowanym?

przedefiniowana metoda musi być bezparametrowa

przedefiniowana metoda musi być typu void

przedefiniowana metoda musi zachować taki sam protokół

nie trzeba narzucać żadnych ograniczeń

Rozstrzyganie odwołań do bytów o takiej samej nazwie mających definicje w dwóch klasach bazowych odbywa się w C++ za pomocą:

operatora \:\: (dwa dwukropki)

operatora . (kropka)

tego nie da się zrobić

dziedziczenie wielokrotne nie jest w C++ dozwolone

W języku C++ obiekty zaalokowane na stosie dealokowane są:

niejawnie

za pomocą delete

za pomocą free

w C++ nie ma takich obiektów

Językiem, w którym stosowane jest zawsze dynamiczne wiązanie wywołań z metodami, jest:

C++

C\#

Java

Smalltalk

Językiem, w któym klasa może być samoistna (tzn. nie mieć nadlasy), jest:

C++

C\#

Java

Smalltalk

W języku C++ metody, które mają być wiązane dynamicznie, deklaruje się za pomocą:

operatora -> (strzałka)

słowa abstract

słowa dynamic

słowa virtual

Który nagłówek poprawnie deklaruje w C++ metodę abstrakcyjną?

virtual void p();

virtual void p() \=0;

void p() \=0;

abstract void p();

Klasy ,,lekkie, deklarowane jako struct, alokowane na stosie i nie pozwalające na dziedziczenie występują w:

C++

C\#

Javie

we wszystkich wymienionych tu językach

Który element nie występuje w JavaScripcie?

klasy

obiekty złożone z par (nazwa własności, wartość)

operator new

zmienne







Test 4 Który język nie pozwala na użycie parametrów z wartością domyślną?

Ada

C

C++

PHP

Przekazanie funkcji jako parametru można w C\# osiągnąć za pomocą mechanizmu:

bezpośrednio, bez dodatkowych mechanizmów

delegatów

tablic wielowymiarowych

wskaźników do funkcji

Który język nie sprawdza zgodności typów parametrów?

Ada

C#

Java

PHP

Przy której deklaracji procedury f wywołanie f(2*x + 3) jest poprawne?

procedure f(n: in out Integer) w Adzie

procedure f(n: out Integer) w Adzie

void f(int n) w języku C

void f(int *n) w języku C

Chcąc w języku C przekazać do funkcji tablicę przez wartość, trzeba:

,,obudować ją strukturą i przekazać tę strukturę

użyć nawiasów kwadratowych po nazwie tablicy w wywołaniu funkcji

użyć nawiasów kwadratowych po nazwie parametru w nagłówku funkcji

nie trzeba robić niczego szczególnego

Jaką dodatkową cechę mają parametry stałe deklarowane w C++ z użyciem const w stosunku do parametrów w trybie wejściowym w ogóle?

nie mogą być zmieniane nawet w obrębie podprogramu

są zawsze alokowane statycznie

wymuszają statyczne sprawdzenie zgodności typu

nie mają żadnej dodatkowej cechy


Załóżmy, że x jest parametrem w trybie out w procedurze w Adzie. Która instrukcja ma szansę być poprawna?

x \:\= x + 1

x \:\= y + 1

y \:\= x + 1

y \:\= T(x)

Jawne przekazywanie przez referencję jest w C\# możliwe, jeśli umieścimy słowo kluczowe ref:

przy parametrze aktualnym

przy parametrze formalnym

i przy parametrze formalnym, i przy aktualnym

to w ogóle nie jest możliwe

W językach z zakresem widoczności zmiennych wiązanym statycznie jako środowiska wykonywania przekazanego przez parametr podprogramu najczęściej używa się:

środowiska instrukcji (w podprogramie), wywołującej przekazany podprogram

środowiska definicji przekazanego podprogramu

środowiska instrukcji, która przekazała podprogram jako parametr

żadnego z wymienioinych środowisk

W implementacji podprogramów bez zagnieżdżeń, ale z rekurencją i z dynamicznymi zmiennymi lokalnymi na stosie potrzebne jest przechowywanie w rekordzie aktywacyjnym:

tylko łącza dynamicznego

tylko łącza statycznego

łącza dynamicznego i statycznego

żadnego z nich






Test 3 Pojęcie typu w językach imperatywnych bliskie jest pojęciu:

całki Riemanna

pary uporządkowanej

zbioru nieskończonego

zbioru skończonego

Który z opisanych poniżej typów można uznać za typ abstrakcyjny? Rzecz dzieje się w języku C:

struktura wraz z kilkoma działającymi na niej funkcjami

typ wskaźnikowy T *, gdzie T jest zdefiniowane następująco\: typedef int T[10];

wbudowany typ float

unia złożona z pól tego samego typu

W której sytuacji tablica asocjacyjna byłaby istotnie wygodniejsza niż zwykła tablica?

mamy katalogi ponumerowane od 1 do 100 i zapisujemy ich rozmiar

sortujemy obszerną tablicę liczb typu double

wyszukujemy największą liczbę w tablicy

zapisujemy kolor przejeżdżających samochodów, identyfikując je numerami rejestracyjnymi

Ewentualne luki między przechowywanymi w pamięci polami rekordu biorą się z:

konieczności sprawdzenia zgodności typów

konieczności umieszczania pól pod adresami, których 1 lub 2 najmniej znaczące bity są zerami

niedoskonałości kompilatorów

szybkich przesunięć cyklicznych w jednostce arytmetyczno-logicznej procesora

Załóżmy, że w języku C sprawdzamy równość struktur (oczywiście tego samego typu). Dlaczego w ogólności nie można tego zrobić przez porównywanie bloków pamięci?

istnieje kilka rozmiarów liczb całkowitych

napisy mogą zawierać nieistotne znaki za znacznikiem końca

nie można z góry przewidzieć, czy napisy są zapisane w kodzie ASCII, czy Unicode

reprezentacja liczb float i double nie jest jednoznaczna

Który operator języka C jest potrzebny, gdy wykorzystujemy wskaźniki do adresowania pośredniego?

&

++

--

nawiasy kwadratowe do indeksowania

Załóżmy, że p jest zmienną wskaźnikową. W którym języku wyrażenie ++p jest poprawne?

C++

C\#

Java

Pascal

Które stwierdzenie jest fałszywe w odniesieniu do klas w języku C++?

definicja klasy nie musi zawierać destruktora

funkcje z klasy mogą być kompilowane jako inline

konstruktor ma taką samą nazwę jak klasa

konstruktor nie może być przeciążany

W Javie obiekty są alokowane:

dynamicznie na stercie

dynamicznie na stosie

statycznie na stercie

statycznie na stosie

Sparametryzowane typy abstrakcyjne uzyskuje się w C++ za pomocą deklaracji z użyciem słowa kluczowego:

args

generic

params

template







Test 2 Program może zawierać dwie różne zmienne o tej samej nazwie, gdy są to zmienne:

alokowane dynamicznie

globalne

lokalne w dwóch różnych blokach

lokalne w tym samym bloku

L-wartością nazywamy:

bieżący adres zmiennej

wynik wyrażenia arytmetycznego

indeks tablicy

wartość zmiennej po dokonaniu podstawienia

Wiązanie statyczne:

może zmienić się w trakcie wykonania programu

następuje w trakcie wykonania programu

następuje przed wykonaniem programu

odnosi się tylko do zmiennych globalnych

Wnioskowanie o typie zmiennej jest najczęstsze w językach:

funkcyjnych

logicznych

obiektowych

nie występuje w żadnym przyzwoitym języku

Okres życia zmiennej to:

czas pomiędzy alokacją zmiennej a jej dealokacją

czas od uruchomienia programu do chwili wykonania na tej zmiennej delete, free itp.

obszar kodu pomiędzy deklaracją zmiennej a końcem zawierającego ją bloku

czas od pierwszego podstawienia pod tę zmienną do ostatniego jej użycia w programie

Obiekty w Javie są alokowane:

dynamicznie, na stercie

dynamicznie, na stosie

dynamicznie, na stosie lub na stercie (decyzję podejmuje kompilator)

statycznie

Spośród wymienionych tu języków najbliższy silnemu typowaniu jest:

C

C++

C\#

PHP

Silne typowanie bywa ,,osłabiane przez:

jawne konwersje typów

niejawne konwersje typów

dynamiczne sprawdzanie zgodności typów

statyczne sprawdzanie zgodności typów

Podtyp to:

typ powstały przez ograniczenie zakresu istniejącego typu, zgodny z owym typem

nowy typ oparty na już istniejącym, niezgodny z dotychczasowym

typ tablicowy, w którym ograniczono zakres indeksów

jedno z pól unii

W języku C++ dostęp do przesłoniętej zmiennej nielokalnej można uzyskać za pomocą operatora:

\:\: (dwa dwukropki)

. (kropka)

* (gwiazdka)

-> (strzałka)