Zio-09-wyk-Slajd11

Z Studia Informatyczne
Wersja z dnia 13:52, 8 wrz 2006 autorstwa MOchodek (dyskusja | edycje)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania

Ocena Jakości Oprogramowaniem(3)

Ocena Jakości Oprogramowaniem(3)


Z drugiej strony ocena oprogramowania z punktu widzenia producenta koncentruje się na innych cechach i wartościach niż ocena klienta. Producent postrzega produkt nie tylko przez pryzmat spełnienia wymagań klienta, ale również od strony procesu wytwórczego – budowy aplikacji na płaszczyźnie technicznej, inżynierskiej.

Producent definiuje wymagania pozafunkcjonalne związane np. z przenaszalnością tworzonego produktu (mierzonych średnią liczbą problemów na sto instalacji), czy jego awaryjnością (mierzonych np. średnią liczbą defektów na tysiąc linii kodu). Producenci oprogramowania definiują wymagania dotyczące średniej liczby błędów wykrywanych podczas testów (odpowiednio: jednostkowych, integracyjnych, akceptacyjnych – alfa i beta).

Wymagania te niekoniecznie muszą oznaczać, że produkt jest w pełni bezbłędny. Oznaczają one zwykle jedynie zachowanie stabilności oprogramowania na akceptowalnym przez producenta i klienta poziomie. Producenci oprogramowania koncentrują się także na łatwości konserwacji aplikacji, zapewniając jej łatwy rozwój i rozbudowę o nowe funkcje. Warto zwrócić uwagę, że często „wymagania producenta” mogą dołączyć do wymagań stawianych przez klienta, jeśli ten jest świadomym użytkownikiem systemów informatycznych i właścicielem tworzonego oprogramowania.

W zmaganiach z wymaganiami, producent musi brać również pod uwagę konsekwencje wydania oprogramowania, które zawiera potencjalne błędy i usterki. Konsekwencje te, nazywane też „kosztami jakości”/„kosztami spełnienie wymagań” oznaczają ciągłe balansowanie pomiędzy dążeniem do idealnej zgodności z wymaganiami, a równowagą kosztów i przychodów.


<< Poprzedni slajd | Spis treści | Następny slajd >>