Zio-09-wyk-Slajd10

Z Studia Informatyczne
Wersja z dnia 13:52, 8 wrz 2006 autorstwa MOchodek (dyskusja | edycje)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania

Ocena Jakości Oprogramowaniem(2)

Ocena Jakości Oprogramowaniem(2)


Warto w tym momencie podkreślić, iż pomimo „obiektywności” miar oprogramowania nawet ocena tych samych cech przez różnych interesariuszy przedsięwzięcia programistycznego może mieć skrajnie różne wartości. Wynika to z częstej sprzeczności oczekiwań dwóch podstawowych stron projektu informatycznego: producenta, odpowiedzialnego za stworzenie i utrzymanie aplikacji oraz klienta zainteresowanego przede wszystkim jej łatwym i efektywnym wykorzystaniem.

W przypadku klienta, ocenianie są przede wszystkim:

  • sposób, w jaki aplikacja została zaprojektowana, jej architektura (centralizacja lub rozproszenie), interfejs użytkownika, interfejsy do innych systemów zewnętrznych,
  • funkcje, które udostępnia aplikacja (dostępność, łatwość korzystania z nich), wydajność systemu (czas odpowiedzi, zdolność do przetwarzania złożonych zapytań, takich jak raporty, czy duża liczba operacji)

Warto także pamiętać, że jednym z głównych parametrów, którymi kierują się użytkownicy/klienci jest tzw. wartość oprogramowania, czyli stosunek jakości (czyli stopnia spełnienia wymagań klienta) do jego ceny. To proste równanie pokazuje również, że nie warto walczyć o spełnienie wszystkich wymagań w 100%. Cena jaką musiałby zapłacić klient za takie oprogramowanie nie byłaby przez niego akceptowalna.

Dodatkowym utrudnieniem oceny oprogramowania jest fakt, że klient jest ciałem zbiorowym, więc ocena systemu zintegrowanego dokonana przez księgową nie musi być taka sama, jak ocena logistyka, czy osoby odpowiedzialnej za produkcję.


<< Poprzedni slajd | Spis treści | Następny slajd >>