Programowanie funkcyjne/Podstawy
Wstęp
W każdym języku programowania mamy trzy rodzaje konstrukcji językowych:
- podstawowe symbole (typy, wartości, operacje, relacje, itp.) --- pochodzące z dziedziny algorytmicznej,
- sposoby konstrukcji --- czyli jak z prostszych całości budować bardziej skomplikowane,
- sposoby abstrakcji --- czyli jak złożone konstrukcje mogą być nazwane i dalej wykorzystywane tak, jak podstawowe elementy.
Nasza dziedzina algorytmiczna zawiera m.in.:
- typy: bool, int, float, char, string,
- stałe: logiczne (true i false), całkowite (np.: 0, 1, -2), rzeczywiste (np.: 2.3, -3.4, 4.5e-7), znakowe (np.: 'a'), napisy (np. "ala ma kota").
- procedury: +, -, *, /, mod, +., -., *., /., ||, &&, not, , , , , , , ^.
Powtórka: rozróżnienie symboli od ich interpretacji.
BNF
Gramatyka bezkontekstowa jako sposób opisu związku między zapisem, a drzewem rozbioru gramatycznego. Opisując składnię języka będziemy się posługiwać notacją BNF (rozszerzenie gramatyk bezkontekstowych), ale bez przesadnego formalizmu. Opis notacji:
- <konstrukcja>,
- ,
- słowo kluczowe,
- ,
- ,
- ,
- ,
- .
Tego formalizmu będziemy używać do opisu składni.
Przyrostowy tryb pracy
Kompilator Ocamla działa w sposób inkrementacyjny, tzn. działa w cyklu powtarzając następujące czynności:
- wczytuje fragment programu,
- kompiluje go, dołączając do już skompilowanych fragmentów,
- wykonuje wprowadzony fragment.
Taki fragment programu będziemy nazywać jednostką kompilacji.Wykonanie jednostki kompilacji może zarówno powodować
obliczenia wartości, jak i definiowanie nowych pojęć.
Każda jednostka kompilacji musi być w Ocamlu
zakończona przez ;;.
Ponieważ kompilator nie musi generować całego kodu od razu,
dlatego też taki tryb pracy nazywamy przyrostowym.
Wyrażenia
Najprostsza jednostka kompilacji i podstawowa konstrukcja programistyczna, to wyrażenie. Wyrażenia budujemy w standardowy sposób za pomocą stałych, procedur i nawiasów. Jedynym odstępstwem jest to, że argumenty procedur nie muszą być objęte nawiasami i pooddzielane przecinkami. Operacje, które standardowo zapisujemy infiksowo (np. operacje arytmetyczne) mają również postać infiksową. Rozróżniamy operacje arytmetyczne na liczbach całkowitych i rzeczywistych --- te ostatnie mają dodaną kropkę.
486;; - : int = 486 137 + 349;; - : int = 486 18 * 27;; - : int = 486 1000 - 514;; - : int = 486 1*2*3*4*5*6 - (7*8*9 - 3*12) / (3*4 - 2*5);; - : int = 486 5832.0 /. 12.0;; - : float = 486. "ala" ^ " ma " ^ "kota";; - : string = "ala ma kota"
Wszystko, czego potrzeba do budowy wyrażeń, to:
- stałe (liczbowe, napisy, lub nazwy stałych),
- zastosowanie procedury do argumentów,
- nawiasów.
Zauważmy, że procedury i ich argumenty są tu traktowane na równi ---
takie symbole jak + czy * to po prostu nazwy stałych,
których wartościami są procedury wbudowane w język programowania,
a 123, 486.5, czy "ala" to stałe.
Składnia wyrażeń
XXX
Zastosowania procedur wiążą najsilniej, operatory unarne słabiej,
a operatory binarne najsłabiej, przy czym zachowana jest tradycyjna
kolejność wiązania operacji arytmetycznych.
Jak poprzednie przykłady wyprowadzają się w powyższej gramatyce?