Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka/Ćwiczenia 10: Łańcuchy Markowa
Ćwiczenia i Zadania
Ćwiczenie
Opiszemy symulację spaceru losowego za pomocą programu Maple.
Poniższa procedura rysuje położenie cząsteczki w zależności od czasu, podczas spaceru losowego o zadanych parametrach. Funkcja empirical[q,r,p] generuje rozkład, według którego losuje się liczby 1, 2 i 3 z prawdopodobieństwami , i .
{active}{1d}{Spacer := proc(N,p,q,sa,sb,M)}{}
{active}{1d}{local A, B, r, PA, PC, PB, stan, krok, droga:}{}
{active}{1d}{A := -N: B := N: r := 1 - p - q: }{}
{active}{1d}{PA := empirical[0.,sa,1-sa]: PC := empirical[q,r,p]: PB := empirical[1-sb,sb,0.]:}{}
{active}{1d}{stan := 0: droga := stan: }{}
{active}{1d}{from 1 to M do if (A < stan and stan < B) then krok := random[PC](1) - 2 elif stan = A then krok := random[PA](1) - 2 elif stan = B then krok := random[PB](1) - 2 fi: stan := stan + krok: droga := droga,stan od:}{}
{active}{1d}{plots[pointplot]([seq([i,droga[i+1]], i = 0..nops([droga])-1)],axes=BOXED): end:}{}
Rysunek ze strony {ryssl} został utworzony poleceniem:
{active}{1d}{Spacer(3,0.5,0.5,0.8,0.8,20);}{}
Wygenerujemy teraz cztery ścieżki w spacerze losowym o 300 krokach. Bariery ustawiamy w punktach i oraz przyjmujemy następujące parametry:
Teraz wykonujemy cztery razy polecenie:
{active}{1d}{Spacer(10,0.45,0.5,0.8,0.8,300);}{}
otrzymując następujące wyniki:
tutaj rysunek 102.eps
tutaj rysunek 103.eps
tutaj rysunek 104.eps
tutaj rysunek 105.eps
Ćwiczenie
Przyjrzymy się jeszcze raz przykładowi Uzupelnic markov3| przy założeniu, że .
Niech oznacza macierz przejścia naszego łańcucha Markowa. Ustalmy stan . Zauważmy, że przejście w krokach ze stanu z powrotem do tego stanu podczas -wymiarowego spaceru losowego, jest równoważne przejściom ze stanów do w krokach podczas niezależnych od siebie jednowymiarowych spacerów losowych. Właśnie korzystając z tej niezależności, dostajemy:
Korzystając z powyższego wzoru oraz z twierdzenia Uzupelnic 101|, można obliczyć prawdopodobieństwa oraz prawdopodobieństwa powrotu w czasie skończonym dla . Warto w tym przypadku znowu skorzystać z programu Maple. Okazuje się, że:
- [:], ,
- [:], ,
- [:], ,
- [:], ,
- [:], .
Powyższe wyniki można interpretować w sposób następujący: w przypadku jedno i dwuwymiarowym nie można się podczas spaceru zgubić, natomiast jest to możliwe w wyższych wymiarach, przy czym im wymiar większy, tym prawdopodobieństwo powrotu jest mniejsze.
Ćwiczenie
Rozważymy pewien spacer losowy z barierami i zbadamy numerycznie zachowanie się kolejnych potęg macierzy przejścia.
Tym razem bariery ustawiamy w punktach oraz , zaś parametrami określającymi spacer są:
Macierz przejścia ma wówczas postać:
zatem:
Widzimy więc, na przykład, że prawdopodobieństwo przejścia w 10 krokach z lewej bariery do niej samej wynosi około 55, prawdopodobieństwo przejścia z lewej do prawej bariery -- około 7, zaś z punktu 0 do niego samego -- około 18.
Ćwiczenie
Zobaczymy, jak funkcjonuje twierdzenie ergodyczne w przypadku spaceru losowego opisanego w ćwiczeniu Uzupelnic cslnum|.
Macierze i wyglądają następująco:
Widzimy, że (tak jak przewiduje twierdzenie) wiersze powyższych macierzy stają się do siebie coraz bardziej podobne.
Znajdziemy teraz rozkład stacjonarny, rozwiązując odpowiedni układ równań postaci . Wyznaczamy najpierw oraz tak, aby układ ten był równoważny układowi występującemu w twierdzeniu ergodycznym (twierdzenie Uzupelnic markovp54|). Otrzymujemy:
Łatwo obliczyć (można, oczywiście, skorzystać z programu Maple), że przybliżonym rozwiązaniem naszego układu równań jest następujący wektor :
Widzimy, że rzeczywiście rozkład stacjonarny niewiele różni się od wierszy macierzy .
Ćwiczenie
Znajdziemy rozkłady i wartości oczekiwane zmiennych losowych (dla niektórych wartości ), oznaczających kapitał Antoniego z przykładu Uzupelnic markov17|. Przyjmiemy następujące założenia:
które oznaczają, że Antoni ma większy kapitał, ale Bolesław jest lepszym graczem.
Przypominamy, że mamy tutaj 14 stanów:
Stan "0" oznacza definitywną ruinę Adama, zaś stan "13" -- jego całkowitą wygraną, natomiast gra startuje ze stanu "8".
Konstruujemy macierz przejścia :
i zadajemy rozkład początkowy:
Można teraz łatwo obliczać kolejne rozkłady korzystając z wzoru (Uzupelnic eq:101|) -- tak wyglądają, obliczone przy pomocy programu Maple, rozkłady po zakończeniu piątej, dwudziestej i dwusetnej gry:
natomiast ich nadzieje matematyczne wynoszą:
Tak więc po 200 grach mamy prawie 97 pewności, że Adam będzie bankrutem (jest też niewielka nadzieja, że wygra). Jednakże jest niezwykle mało prawdopodobne, że gra w ogóle będzie się toczyć (formalnie toczy się przez cały czas, tylko pozostaje w jednym ze stanów pochłaniających: "0" lub " 13").
Powyższą sytuację ilustruje także następująca animacja rozkładów prawdopodobieństwa zmiennych losowych :
. . .
Ćwiczenie
Napisz i uruchom program, który dla zadanej macierzy przejścia i zadanego rozkładu prawdopodobieństwa: (a) symuluje łańcuch Markowa, (b) wyznacza kolejne rozkłady prawdopodobieństwa tego łańcucha.
Ćwiczenie
Rozważmy spacer losowy po okręgu. Załóżmy, że cząsteczka może się znajdować w punktach odpowiadającym kątom , gdzie jest ustaloną liczbą naturalną, natomiast . Cząsteczka porusza się zgodnie z ruchem wskazówek zegara z prawdopodobieństwem , przeciwnie do ruchu wskazówek zegara -- z prawdopodobieństwem i nie zmienia położenia z prawdopodobieństwem (). Wskaż macierz przejścia odpowiedniego łańcucha Markowa.
Ćwiczenie
Znajdź macierz przejścia oraz rozkład początkowy łańcucha Markowa, który jest modelem zagadnienia opisanego w zadaniu Uzupelnic prz43|.
Ćwiczenie
Niech będą niezależnymi zmiennymi losowymi, przyjmującymi jedynie wartości całkowite. Załóżmy, że zmienna ma rozkład , natomiast zmienne mają wspólny rozkład . Określmy:
Sprawdź, że zmienne losowe tworzą łańcuch Markowa.
Ćwiczenie
Niech będzie macierzą przejścia pewnego łańcucha Markowa. Wykaż, że dla wszystkich potęg zachodzi warunek:
Ćwiczenie
Niech zmienne losowe , , tworzą łańcuch Markowa. Pokaż, że zmienne , gdzie jest ustaloną liczbą, także tworzą łańcuch Markowa.
Ćwiczenie
Napisz procedury, które symulują łańcuchy Markowa z przykładu Uzupelnic markov10| oraz z zadań Uzupelnic markov11| i Uzupelnic markov12|.
Ćwiczenie
Pokaż, że dla ergodycznego łańcucha Markowa oraz dla dowolnego rozkładu początkowego , rozkłady wektorów losowych są zbieżne do rozkładu stacjonarnego , to znaczy:
Ćwiczenie
Znajdź rozkłady stacjonarne (o ile istnieją) dla łańcuchów Markowa z przykładu Uzupelnic markov10| oraz zadań Uzupelnic markov11| i Uzupelnic markov12|.
Ćwiczenie
Podaj przykład nieredukowalnego łańcucha Markowa o skończonej liczbie stanów, który nie jest ergodyczny.
Ćwiczenie
Wykaż, że ergodyczny łańcuch Markowa jest powracający.